اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

پرورش استعدادهای جوانان راهکار ایجاد نشاط اجتماعی

بانوی فعال اهل سنت در گفتگوی اختصاصی با آوای سنت

آوای سنت: بانوی اهل سنت بیکاری و نبود درآمد پایدار را از عوامل قرار گرفتن جوانان در معرض آسیب های مختلف اجتماعی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، ناهید تیره عیدو زهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نبود خود باوری کافی در جوانان گفت: دلایل بسیار زیادی وجود دارد که بچه های نسل امروز نتوانند استعدادهایشان را به منصه ظهور برسانند که از آن جمله می توان به نبود بسترهای کار مناسب و فعالیت های اجتماعی اشاره کرد. جوانان در یک دوره خاص نیاز دارند تا در اجتماع حاضر شده و بودن در کنار دیگران را در فضای عمومی تجربه کنند، لیکن بنظر می رسد به دلیل نبود منابع کافی، اکثر گروه های فرهنگی و ادبی که طی دهه شصت و هفتاد شمسی تشکیل شده بودند، پراکنده شده اند.

وی حضور نسل جوان در تشکل های سالم و تحت حمایت دولت را در شکل گیری شخصیت اجتماعی آنها لازم و ضروری خواند و افزود: متاسفانه بیشتر تشکل هایی که پیشتر در مجموعه ادارات شهرستان فعالیت های مختلفی را در زمینه های مختلف هنری، ادبی و ورزشی دنبال می کردند به دلیل نبود امکانات مالی و چتر حمایتی به انزوا رفته و فعالیت مستمری از این دست در مجموعه های اداری مشاهده نمی شود.

عیدو زهی تخصیص بودجه دولتی برای پرورش نبوغ جوانان را امری متداول درهمه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دانست و ادامه داد: برای داشتن جامعه با نشاط باید به نسل جوان بها داد. فعالیت های جانبی در مدارس کمک می کند تا دانش آموزان استقلال بیشتری در گویش و گفتمان های جمعی پیدا کنند. سال های متمادی است که ورزش در مدارس جدی گرفته نشده و از آن صرفا برای اوقات فراغت استفاده می شود. امروز همان حداقل تریبونی که به دانش آموزان کمک می کرد تا هنر خود را به نمایش بگذارند از آنها گرفته شده است.

دانش آموزان معمولا درسن نوجوانی استعداد خوبی برای نشان دادن خلاقیت هایشان دارند که اگر این مسئله جدی گرفته شود، چه بسا در آینده می تواند تبدیل به منبع درامد پایدار گردد. کمبود امکانات و شرایط سختی که بانک ها برای عطای تسهیلات پیش روی کاربران می گذارند باعث شده است تا تعداد زیادی از بانوان جوان ما قسمتی از محل زندگی خود را به محیط کار تبدیل کرده و با استفاده از هنر خود درآمدزایی داشته باشند.

این بانوی اهل سنت و عضو شورای فرهنگی خاش تاکید کرد: واقعیت این است که جوانان آماده به کار ما توانایی ریسک کردن در مشاغل نامطمئن را ندارند. جامعه از فروشگاه های فروش لوازم مورد نیاز اشباه شده است و در این میان تنها کسانی قدرت رقابت دارند که بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند. در دهه هشتاد دیدیم تعداد زیادی از مردم شرکت زدند تا از طریق وام های خوداشتغالی کسب و کاری برای خود فراهم کنند. شرکت ها ثبت رسمی شده و وام ها هم پرداخت شدند، لیکن نوسان قیمت ها بخصوص در بخش دامداری باعث گردید تا اشتغال تبدیل به دغدغه شود. طولی نکشید که ادامه کار برای این گونه شرکت های کوچک محلی ممکن نشد و هیچ یک راه به جایی نبردند.

لذا بنده فکر می کنم مناسب ترین روش این است که خود شخص در زمینه ای که به آن علاقه دارد کسب تجربه کند. لازمه اینکار پرورش استعداد جوانان در دورانی است که فرصت کافی برای یادگیری دارند. همچنین باید فرزندان را در حد کفایت با جامعه آشنا کرد تا در آینده بتوانند قدرت لابی گری و چانه زنی داشته باشند.

عیدو زهی اظهار داشت: طرح اوقات فراغت دانش آموزان که سابقا مدتی مطرح بود چندان مثمر ثمر واقع نشد. دولت برای اجرای این طرح باید نهادها و اداراتی را متولی امر قرار دهد و البته از طریق بودجه فرهنگی شوراها می توان کارهای زیادی را در خصوص تقویت خود باوری در دانش آموزان و دانشجویان انجام داد. اخیرا بحث هایی درباره پیری جمعیت کشور در آینده، کاهش آمار ازدواج در بین جوانان و افزایش آمار طلاق مطرح است. همه اینها اولا ریشه در بیکاری جوانان دارد. ازدواج نکردن به معنی این نیست که جوان ما نخواهد تشکیل زندگی دهد، بلکه وی در همین دوره مجردی می بیند که کنترلی روی قیمت های بازار وجود ندارد.

در دو سال گذشته هیچ کالایی نبوده که افزایش قیمت سه باره و چهارباره نداشته باشد. در دوره ای که خیلی از عوامل دست به دست هم داده اند تا قیمت ها نجومی شوند، یک جوان باید ازهفت خوان رستم بگذرد تا بتواند تشکیل زندگی دهد.

بانوی دارنده مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی خاطر نشان ساخت: جوانان تمایل بسیار زیادی برای تشکیل زندگی دارند، اما نداشتن درآمد پایدار و ترس از آینده نمی گذارد تا در این باره به راحتی تصمیم گیری کنند. راه های سالم زیادی وجود دارد که وابستگی کاربران جوان به فضای مجازی را کاهش می دهند و تا زمانی که این نسل کار و درآمد مطمئن نداشته باشند، صحبت از آسیب های فضای تاثیر زیادی در تغییر رفتارهای فرزندان نخواهد داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن