اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

چالش‌ها و فرصت‌های عصر جدید در کلام مولوی عصار

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف: امید و آرزوهای اهل ایمان را در زندگی سخت و پر از آفت آخرالزمان راه گشا توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی جواد عصار در مقدمه سخنانش با اشاره به ازدیاد مشکلات و گرفتاری های اهل زمین، گفت: انسان ‌ها طی یک قرن اخیر پیشرفت‌ های بسیار چشمگیری داشته‌ و از لحاظ تکنولوژی به موفقیت ‌های بسیار مهمی رسیده‌اند که شاید نسل صد سال پیش این همه پیشرفت را پیش بینی نمی کرد.

متاسفانه در کنار همه پیشرفت ها به چالش کشیده شدن ارزش‌ های انسانی، ذلت و خواری، افزایش تمایلات نژاد پرستانه و خصمانه و ضعف احترام به کرامت انسانی در جوامع مختلف ‌رشد پیدا کرده است. اینگونه مسائل البته در بین مسلمانان هم نمود عینی دارد. بی‌خانمانی، قتل، تجاوز به نوامیس، انحصار‌ طلبی و کارهایی که شان امت را تنزل می بخشند در جامعه اسلامی و میان مسلمانان نیز تبدیل به یک معضل جدی شده است.

مولوی عصار افزود: علمای اسلام امید به رحمت ‌های پروردگار و نعمت ها را راه گشای بسیاری از مشکلات و گرفتاری ‌ها می‌دانند. آرزو یعنی گمان دست ‌یافتن به اموری است که باعث خرسندی و مسرت انسان می‌گردد. هر آرزویی که فقط برای گمان و توقف اصول اسباب، خرسند‌ کننده باشد این توقف و یا گمان، زندگی و پویایی را در مخاطب به ‌وجود آورده و وی را تشویق و تحریک می‌کند که به آن مساله مسرت ‌بخش دست پیدا کند.

به طور کلی گفته می ‌شود که اگر آرزو نباشد کاری هم انجام نمی‌گیرد، اما برخی از انسان‌ ها اهتمام در برآورده کردن آرزوهایی دارند که کاملا وابسته به دنیا هستند و از این رو توجهی برای ذخیره آخرت شان نمی کنند. اسلام با این قبیل افراد و آرزوها مخالف است.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در ادامه تصریح کرد: امید بدون عمل، یک ادعای پوچ است. امید مومن همواره با عمل و تلاش و تکاپو همراه بوده و آیات روشن بخش در اینباره فرمایش می دارد، کسانی که اهتمام به عمل صالح داشته و از شرک پرهیز می کنند، خدای یگانه را می پرستند.

در جای دیگر نیز همچنین فرمایش می دارد، آنان که ایمان آوردند و در مسیر بندگی هجرت کرده و جهاد فی سبیل الله نمودند، امید به رحمت پروردگار دارند. لذا داشتن امید تنها کافی نیست، بلکه برای یک انسان برای رسیدن به آرزو هایش باید تلاش‌های بسیار کرده و در این هنگام خدای خود را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت.

دکتر عصار عنوان نمود: علامه ابن قیم در مدارج السالکین آورده است، یک امید داریم و یک تمنای دل، امید همواره با عمل همراه است. کسی که امید دارد به دنبال این است که اهل عمل باشد. کسانی که تمنای دل دارند تصور می کنند که آرزومند هستند، اما در ناامیدی بسر برده و برای رسیدن به اهداف شان هیچ تلاش و کوششی از خود نشان نمی دهند.

قرآن کریم اهل کفر را کسانی معرفی می کند که اعتقاد به رحمت الهی نداشته و ناامیدی پیشه می دارند.

این عالم اهل سنت خاطر نشان ساخت: انسان های صالح مانند افراد گمراه از رحمت‌ پروردگار ناامید نمی شوند. آرزوهای کسانی که به پروردگار امید دارند آرزوها و موفقیت‌ های بعدی شان را رقم می زند. اهل ایمان اگر به مشکل و گرفتاری هم دچار شوند کلام حق را باور دارند که می فرماید، فکر نکنید که سختی ها برای شما بد به دنبال دارد، بلکه برای شما خیلی بهتر است. بسیاری چیزها هستند که آنها را بد می‌پندارید، اما در نزد پروردگار برای شما بهتر است و بیشماری رویداد پیشامد می کنند که گمان می‌ دارید برایتان بهتر می باشند، لیکن نتیجه آنها شر است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن