کتب و ناشران

معرفی کتاب : آنگاه که عمر‌بن‌خطاب را دیدم

آوای سنت : استاد شرقاوی؛ ادیب، دعوتگر و نویسندۀ جوان و مطرح فلسطینی، در کتاب «آنگاه که عمر بن خطاب را دیدم» تلاش کرده است تا تصویر روشنی از زندگانی عمربن‌خطاب، مدیریت دوران خلافت، جایگاه او در میان صحابه، حکمت، عدالت، اخلاص، صداقت، ایمان و خدمات وی را به اسلام و مسلمین به نمایش بگذارد.

این کتاب در ظاهر امر، گفت‌و‌گویی خیالی میان نویسنده با خلیفۀ دوم مسلمانان عمر‌بن‌خطاب رضی‌اللّه‌عنه است. درواقع بیان دیدگاه‌های عمر رضی‌اللّه گ‌عنه درمورد مسائل گوناگون، نگاه ایشان به زندگی و درحقیقت درس بهترزیستن است.

مولف درخلال این گفت‌وگو برای تبیین مسائل مختلف داستان‌های مختلفی را مثال زده است و به آیات و نیز احادیث استناد نمود‌ه و تلاش کرده است به داستان‌ها و روایات صحیح اتکا و استناد نماید، هرچند ممکن است موارد ضعیفی نیز در کتاب ذکر شده باشد اما ترجیح بر این بوده که موضوعات کلی کتاب از مسیری که مولف تعیین کرده است خارج نگردد و مترجم نیز تلاشی در راستای سنجش روایات و داستان‌ها انجام نداده است.

بدون‌شک یکی از تأثیر‌گذارترین شخصیت‌های تاریخ اسلام حضرت امیر المومنین عمر بن خطاب رضی اللّه تعالی عنه است که خدمات ویژه و ممتازی به بشریت و اسلام و مسلمین ارائه نموده و ملقب‌گشتن ایشان به صفت عدالت در تاریخ و اعتراف یهود و نصارای به این خصیصۀ ایشان از افتخاراتی است که در مدت حیات ایشان می‌درخشد.

عبداللّه بن مسعود رضی‌اللّه‌عنه، صحابی بزرگوار پیامبر اسلام صلّی‌اللّه‌علیه‌وسلّم در مورد خلیفۀ ثانی مسلمین چنین فرموده است: «اسلام‌آوردن عمر فتح و گشایش، هجرتش نصرت و پیروزی، و خلافتش رحمت بود».

توماس آرنولد نیز در مورد امیر المومنین عمر چنین گفته است: «بی‌شک اسلامِ عمربن‌خطاب نقطۀ عطفی در تحول تاریخ اسلام بود».

📕«آنگاه که عمربن‌خطاب را دیدم»
🔸نشر احسان
🔹نویسنده: ادهم شرقاوی
🔸مترجم:عامر شمسی
🔹سال چاپ: ۱۴۰۲
🔸قطع: رقعی
🔹تعداد صفحه: ۴۳۰

📥»ثبت سفارش

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن