اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

یادگیری علم زمینه ساز پیشرفت جوامع اسلامی است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت گیاهدان ایجاد شرایط و زمینه های مطلوب تحصیلی را لازمه پیشرفت و ترقی جوامع اسلامی توصیف نمود.

به گزارش آوای سنت، شیخ شافعی تشیخ طی سخنانی یادگیری علم را وظیفه شرعی هر فرد در محور دایره اسلام دانست و گفت: نسل بشر بوسیله علم و دانش است که می تواند مدارج سعادت، خوشبختی و ترقی را طی کرده و به مدارج بالا برسد. همین علم و دانش بود که حضرت آدم ابوالبشر را به مقامی ارزشمند نصیب گردانید. خدای متعال به فرشتگان دستور داد که در مقابل حضرت آدم کرنش کرده و تعظیم او را به جای آورند. آیه قرآن نیز مهم بودن فراگیری علم و دانش را مورد تاکید قرار داده است. دانش دینی و دانستنی های علمی به انسان بها و ارزش دو چندان بخشیده و زمینه های پیشرفت و ترقی بیشتر را امکان پذیر می سازد.

شیخ تشیخ جهل و نادانی را باعث عقب ماندگی مسلمانان خواند و افزود: رب متعال در اکثر آیات قرآن کریم بشر را به فراگیری علم و دانش تشویق کرده است. کتاب مقدس مسلمانان بحر بزرگی از علوم مختلف می باشد که انسان ها را از ظلمات تاریک و جهل و نادانی به سوی نور علم و دانش هدایت و راهنمایی می کند. اولین آیاتی که برخاتم نبیین نازل شد امر به خواندن، فراگیری و تحقیق علم می کند. سوره غاشیه نیز نحوه آفرینش شتر را در غالب پرسش مطرح می کند. در این کلام منظور همان نگاه تحقیقی و پژوهشی به چگونگی خلق شتر می باشد که امروزه به علم زیست شناسی معروف است.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه گیاهدان قشم، تحقیق و پژوهش پیرامون مسائل دینی و دنیوی را موجب تقویت ایمان و باورهای غیبی انسان برشمرد و تاکید کرد: بنا به فرمایش قرآن کریم آن علماء و دانشمندانی که تزکیه شدند از خدای متعال خشیت، خوف و ترس داشتند. این امر ثابت می کند که مسلم واقعی اهمیت و ارزش علم و دانش را به خوبی درک می کند. بدون شک لازمه ترقی و پیشرفت ایجاد زمینه های کسب دانش می باشد. برای برخوردار شدن از جامعه متمدن، مترقی و پیشرفته شرایط و امکانات تحصیل علوم به فرزندان مان را باید فراهم کنیم. این وظیفه شرعی و دینی ما است که برای موفقیت نسل آینده تلاش مضاعف بخرج دهیم.

شیخ تشیخ عنوان نمود: برای اینکه فرزندان مان مدارج عالی را طی کنند لازم است آنها را برای فراگیری علم و دانش تشویق و ترغیب نماییم. والدین باید مشوق تحصیل علم و دانش نسل آینده باشند. معضل بزرگی که امروز در جامعه نمود پیدا کرده این است که برخی والدین مشوق ها را برای پیشرفت دانش آموزان بکار نمی بندند. بخصوص می طلبد که به امور تحصیلی فرزندان در مدارج بالاتر توجه کافی صورت گیرد. دوره دبیرستان مقطعی بسیار حساس و مهم است، زیرا جهت ورود به دانشگاه های معتبر و مراکز علمی تعیین کننده می باشد. حضرت علی رضی الله عنه در نکته ای جالب فرمایش می کند، مردم به دنبال چیزی می روند که آنرا بدست بیاورند. چیزی که نیاز به نگهبانی و محافظت دارد و آن مال و منال دنیوی است، اما از چیزی که از ایشان محافظت و پاسداری می کند غافل هستند و آن کسب علم و دانش می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن