اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

آسیب های فضای مجازی در سایه کم توجهی والدین

بیانات شیخ عبدالجلیل قتالی درباره آسیب های فضای مجازی بر جوانان

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندر خمیر با تاکید بر تلاوت قرآن در همه ایام سال، ماه مبارک رمضان را فرصتی برای بازنگری و اصلاح اعمال برشمرد.

به گزارش آوای سنت، شیخ عبدالجلیل قتالی در گفتگو با خبرنگار ما رمضان را ماه استثنایی برای بشریت دانست و با اشاره به تاثیرات ملموس و فواید آن بر روی جسم و روان انسانها در روابط  فردی و اجتماعی گفت: در گذشته استنباط ها از روزه داری بر این بود که فرد مسلمان باید از سحر تا شامگاه را امساک کند. در نیم قرن پیش، امکانات کم بودند و مردم توان کافی برای تامین مایحتاج زندگی نداشتند. در آن روزگار، تنها مشقت زندگی که اندکی به مردم فشار وارد می آورد، همین روزه داری ماه رمضان بود،چرا که زندگی ها با وجود کمبود امکانات معنا و مفهوم خاص خودش را داشت. انسانها در گذشته بسیار صبور و قانع بودند. صله رحم جزو لاینفک زندگی مردم در طول ایام بود.جوانان جرات انجام کارهای خلاف را به خود راه نمی دادند و محبت به دین، علاقه به زندگی و دستگیری از مستمندان حرف اول را می زد.

وی با اشاره به این مطلب که در کشورهای اسلامی روی نهادینه کردن فرهنگ رمضان کارهای بسیار زیادی صورت گرفته است، عنوان نمود: حقیقت امر این است که ما انسانها معمولا در طول یازده ماه از سال با مشکلات و گرفتاری های فردی و گروهی زیادی درگیر هستیم و بیشتر سعی ما بر حل و فصل گرفتاری های ریز و درشت می گذرد.قرار بود فضای مجازی در خدمت بشریت باشد، لیکن به دلیل نبود قوانین جامع در این خصوص، نبود آموزش های کافی و دسترسی آسان به اینترنت، زندگی برای خانواده تلخ شده است.

اقشاری از مردم ما در روستاها زندگی کرده و به امر دامپروری و کشاورزی اشتغال دارند. زندگی در برخی روستاها هنوز ساده و ابتدایی سپری می شود و والدین که در گذشته فرصت تحصیل نداشتند، وقت کافی برای مراقبت از فعالیت دلبندان خود در امور روابط مجازی را ندارند. این والدین به دلیل آشنا نبودن به فضای مجازی قدرت کنترل فرزندانشان را نداشته و متاسفانه مهم ترین مشکلات این بخش به عدم آشنایی والدین به تهدیدات و آسیب های فضای مجازی بر می گردد.

شیخ قتالی مشغولیت فرزندان شهری در فضای مجازی را بیش از مشغولیت آنها با کتاب و دروس مربوطه خواند و افزود: جذابیت فضای مجازی، نبود تفریحات سالم برای جوانان، نبود آموزش های دینی در محیط خانه باعث می شود تا هم فرزند و هم والدین در روزمرگی مفرط گرفتار شده و زندگی معنی و مفهوم واقعی خودش را از دست بدهد. در حال حاضر که مشکل کرونا هم نظم اجتماعی را مختل کرده و نیاز به پالایش روحانی و جسمانی در افراد بیش از پیش احساس می شود. لذا رمضان امسال می تواند بهترین بهانه برای بررسی و بازنگری اعمال در گذشته و اتخاذ مناسب ترین روش و تصمیم برای زندگی آینده باشد.

رئیس شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب تاکید کرد: هیچ اشتباهی به خودی خود اصلاح نمی شود، مگر آنکه اراده کافی برای زدودن غبار زشتی ها و پلیدی ها را از زندگی خود داشته باشیم. اکنون که در موسم رمضان بسر می بریم و از خانه ها صوت ملکوتی قرآن کریم شنیده می شود، فرصت را غنیمت شمرده و چندی به رفتارهایی بیاندیشیم که در گذشته از ما سر زده است. قرآن کریم وسیله نجات دهنده را که دسترسی آسان به آن داریم را در کنج خانه ها نادیده نگیریم. اینگونه فکر نکنیم که چون حافظ قرآن کریم نیستیم، لیاقت و تونایی شنیدن و یاد گرفتن آن را نداریم. اصل اخلاص در عمل  است. تجربه شده که مکررا گوش کردن به قرآن باعث یادگیری و به مرورحفظ آن می شود. قرآن نعمتی بسیار گرانبها و گنجی پایان ناپذیر است که عاقبت بخیری انسان در گرو وابستگی به آن می باشد، پس خود را نه تنها در این ماه، بلکه در همه ماه ها و ایام وابسته به قرآن و شیفته شنیدن تلاوت گردانیم.

حساب اعمال خود را از دیگران جدا بدانیم. از باریتعالی بخواهیم که رونق و شیفتگی رمضان را هر روز از ایام سال به ما ببخشد. بزرگی و یا کوچکی سفره ها را ملاک داشتن ها و نداشتن های خود ندانیم، اصل در برکت رزق و روزی است و اگر برکت در سفره های ما نباشد، طعام درون آن لذت بخش و گوارا نخواهد بود.

شیخ قتالی مزایا و فواید رمضان را در ابعاد جسمانی و روحانی بسیار وسیع خواند و یادآور شد: در این ماه میزان ناهنجاری های جامعه از جمله میزان طلاق، دعوا و درگیری و سرقت اموال کاهش میابد، زیرا فکرها رو بسوی باریتعالی است و هدف کسب فیض از این سفره رنگین و بخشیدن شدن در درگاهش که آرزوی هر مسلمانی است، می باشد. بنابراین تغییر در خود را از اندک رفتارها شروع کنیم. گوش کردن به تلاوت قرآن را در برنامه روزانه بگنجانیم. در فرصت فراغت سعی کنیم تا در نماز جماعت حاضر شویم.خوش رفتاری و قناعت پیشه کنیم تا آمار ناهنجاری ها به حداقل برسند.

بی تردید نبود کار مناسب دفدغه اصلی جوانان در همه ایام است. بیکاری باعث می شود تا رغبت ازدواج در جوانان از بین رفته و برای زندگی برنامه منظمی نداشته باشند. ازهم نشینی های طولانی شبانه پرهیز کنیم. کمبود خواب عامل اصلی خواب طولانی در روز است. والدین به فرزندان خود از نوجوانی بیاموزند که چشم و هم چشمی را از زندگی حذف کرده و بیهوده به فکر مقایسه شرایط خود با طبقه مرفه جامعه نباشند. قناعت پیشه کنیم تا خدای متعال برکت اموال را به زندگی ما سرازیر کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن