اخبارخارجیدسته‌بندی نشده

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ولیعهد ابوظبی درباره اوضاع خاورمیانه/درخواست واشنگتن از گروه‌های مسلح در عراق برای تحویل سلاح‌/سازمان همکاری اسلامی در مرگ بالینی به سر می‌برد/لبنان وتشکیل تیم مذاکره با اسرائیل درباره ترسیم مرزها/هشدار هنیه درباره توافق با اسرائیل/گسترش همکاریهای امارات و اسرائیل

آخرین اخبار و تحولات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام در آوای سنت

آوای سنت: آخرین اخبار و تحولات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام در آوای سنت

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ولیعهد ابوظبی درباره اوضاع خاورمیانه

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه تلفنی با «محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان» ولیعهد ابوظبی گفت‌وگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک، کاخ کرملین روسیه گفت که دو طرف در این تماس تلفنی درباره بحران‌های خاورمیانه و همکاری در زمینه همه‌گیری کرونا صحبت کردند.

کرملین در بیانیه خود با اشاره به این موضوع که این تماس تلفنی به ابتکار طرف اماراتی بوده، اضافه کرد: «آنها بر تعهدات دوجانبه در زمینه تقویت شراکت راهبری روسیه و امارات تاکید کرده و توافق‌های حاصل شده در جریان سفر اکتبر ۲۰۱۹ پوتین به امارات را بررسی کردند و درباره اوضاع در خاورمیانه نیز گفت‌وگو انجام شد.»

سران دو کشور درباره اهمیت تلاش مشترک در زمینه همه گیری ویروس کرونا به خصوص درباره واکسن روسی «اسپوتنیک وی» صحبت کردند.

درخواست واشنگتن از گروه‌های مسلح در عراق برای تحویل سلاح‌

واشنگتن یک روز پس از اعلام توقف حملات علیه مواضع آمریکا در عراق توسط گردان‌های حزب‌الله، از گروه‌های مسلح در عراق خواست سلاح‌های خود را به دولت عراق تحویل دهند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته از همه طرف‌ها در عراق خواست سلاح‌های خود را به دولت تحویل دهند و با مسئولیت پذیری رفتار کنند.

در ادامه وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «رفتار گروه‌های شبه نظامی عراق، تلاش دولت برای جذب سرمایه گذاری‌های بین‌المللی را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

وزارت خارجه اعلام کرد، آمریکا و متحدانش بر کمک به عراق برای مقابله با بحران اقتصادی و عدم ثبات امنیتی کشور و ویروس کرونا متمرکزند.

سازمان همکاری اسلامی در مرگ بالینی به سر می‌برد

«احمد الریسونی» رئیس اتحادیه جهانی مسلمان در گفت‌وگویی سازمان کنفرانس اسلامی را در حالت مرگ بالینی دانست.

الریسونی به شبکه الجزیره گفت که سازمان همکاری اسلامی نیز همچون اتحادیه عرب دیگر کارایی ندارد و مرده است.

او در خصوص سخنان ضد اسلامی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت که او پس از واکنش‌هایی که در داخل فرانسه و جهان مشاهده کرد، دیگر سخنش را تکرار نکرد.

لبنان وتشکیل تیم مذاکره با اسرائیل درباره ترسیم مرزها

لبنان از تشکیل هیاتی خبر داد که قرار است به زودی جهت ترسیم مرزهای جنوبی با اسرائیل وارد مذاکرات فنی شود.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد: این هیات متشکل از سرلشکر خلبان باسم یاسین به عنوان رئیس این هیات، سرهنگ ستاد نیروی دریایی «مازن بصبوص»، «وسام شباط» عضو اداره بخش نفت در لبنان و «نجیب مسیحی» کارشناس لبنانی است.

تشکیل تیم مذاکره با اسرائیل پس از آن صورت می گیرد که نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان اوایل اکتبر جاری اعلام کردکه بر سر چارچوب های مذاکره با اسرائیل جهت ترسیم مرزهای زمینی و دریایی میان لبنان و اسرائیل توافقی حاصل شده است.

هشدار هنیه درباره توافق با اسرائیل

رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین “حماس” گفت: تاریخ به کشورهای عربی که اسرائیل را به “رسمیت” می شناسند و روابطشان را با آن عادی سازی می کنند، رحم نخواهد کرد، همانطور که مردم هم این مساله را فراموش نمی کنند.

اسماعیل هنیه رئیس جنبش حماس در مصاحبه مفصلی با دیوید هرست، سردبیر وب سایت میدل ایست آی و روزنامه نگار انگلیسی در استانبول درباره مسائل مختلف در پرونده فلسطین سخن گفت.

هنیه درباره توافق نامه های صلح اخیر که میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی امضا شد، گفت: هر معاهده ای که توسط یک کشور عربی با اسرائیل منعقد شود در نهایت این کشور را به خطر می اندازد.

وی افزود: ما رهبران اسرائیل را بهتر از آنها می شناسیم و می دانیم که اسرائیلی ها چگونه فکر میکنند. دوست داریم به برادران خود در امارات بگوییم که در نهایت این توافق ها به ضرر آن ها خواهد شد زیرا آنچه برای اسرائیل مهم است دستیابی به جایگاه نظامی و اقتصادی در مناطق نزدیک به ایران است. آنها از کشور شما به عنوان یک ورودی استفاده می کنند و ما نمی خواهیم اسرائیلی ها از امارات به عنوان “سکوی پرتاب” استفاده کنند.

گسترش همکاریهای امارات و اسرائیل

هنوز جوهر امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی خشک نشده که ابوظبی از تل آویو برای حضور در نمایشگاه نظامی دعوت کرده است.

دومین آثار و تبعات سازش با دعوت از مجموعه های تولیدات نظامی رژیم صهیونیستی توسط امارات رقم خورد و شرکت های ساخت تجهزات و سلاح های صهیونیستی که بیشتر آنها در برای هدف قرار دادن مسلمانان بکار می رود برای حضور در نمایشگاه نظامی ابوظبی که قرار است ۲۱ تا ۲۵ فوریه (سوم تا هفتم اسفندماه سال جاری) برگزار شود، حضور می یابند.

اولین آثار و تبعات سازش امارات با رژیم صهیونیستی هفته گذشته خود را نشان داد که در قالب بخشنامه ای از سوی اداره گردشگری ابوظبی، خرید، فروش و نوشیدن مشروبات الکلی در ابوظبی پایتخت امارات آزاد اعلام شد و دیگر نیازی به مجوز ندارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن