زن و خانوادههمسرداری

عوامل تشدید اختلاف در زندگی مشترک از نگاه مولوی فرامرزی

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه اهل سنت بیرجند، نبود شناخت از فرهنگ های رایج، بد اخلاقی و پرخاشگری را از عوامل کوتاه شدن عمر زندگی های مشترک دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالناصر فرامرزی در بیاناتی با اشاره به نقش موثر والدین در زندگی زوج های جوان گفت: آنچه که تجربه و علم ثابت می کند این است که والدین در زندگی زوجین نقش اساسی ایفا می کنند، پس باید نسبت به ازدواج فرزندان خود دقت و نظارت کافی داشته و از دخالت های بیمورد و منجر به اختلاف پرهیز نماییم. امروزه بخشی از پرونده هایی که جدایی به وجود می آورند از بی مهری به عروس و یا داماد نشئت می پذیرد. خوشرویی و حفظ حرمت کسی که از یک طایفه دیگر بعنوان عروس به جمع خانواده پیوسته و بلعکس رعایت شان و شخصیت پسری که داماد عضو جدید به حساب می آید موجب دوام و قوام زندگی زوجین خواهد شد.

مولوی فرامرزی با تاکید بر این نکته که روانشناسان و متخصصین جامعه شناس برای انتخاب همسر معیارهای مختلفی را در نظر گرفته اند، افزود: سخت ترین انتخاب در زندگی تشخیص همسر و شریک مناسب است. موضوعی که باید پیش از ازدواج و با مراجعه به مشاور نسبت به آن اقدام شود. مشاور مانند واکسنی است که برای پیشگیری از طلاق بکار می آید. در نظر گرفتن فاصله سنی ملاک عمل است. اگر فاصله سنی زیاد باشد زن و مرد در شروع تشکیل زندگی به خاطر اختلاف نظر در سلایق و باورها دچار اختلاف شده و تفاهم ها از بین خواهند رفت.

این مدرس اهل سنت خراسان رضوی، تحقیق درباره سلامت اخلاقی و رفتاری را از ضرورت های مهم پیش از ازدواج خواند و تاکید کرد: والدینی که معلومات کافی از فرزندان خود دارند، می بایست درباره خصوصیات ایشان با طرف مقابل سخن بگویند. لازم است زمینه ای مهیا گردد که جوانان پیش از هر تصمیمی به شناخت کامل از یکدیگر رسیده و رفتارهای فردی و اجتماعی شخص مورد نظر را بدانند. سوابق نشان می دهند که بد اخلاقی و پرخاشگری عمر زندگی های مشترک را کوتاه می کند.

به کرات اتفاق افتاده است که دختر و پسر دانشگاهی به اطلاعات اولیه بسنده کرده و فرهنگ های رایج در محیط زیست طرف مقابل را به خوبی نمی شناسند، لذا به موضوع تناسب فرهنگی و اجتماعی و تناسب تحصیلی باید توجه صورت گیرد. در گذشته اگر بزرگان ما این گونه مسائل را مهم نمی دانستند به خاطر این بود که زمانه و شرایط جامعه آن زمان فرق می کرد. امروز شکل گرفتارها عوض شده و توقعات بالا رفته اند.

مولوی فرامرزی در توصیه ای به جوانان اظهار داشت: بحث ایمان، دینداری و تقوا در ازدواج ملاک عمل است، ولی مهمترین نکته بحث مسائل اقتصادی می باشد. جوانان باید پیش از ازدواج شغل مناسبی اختیار کرده و حقوق مناسب داشته باشند. نبود شغل و درآمد مسلما باعث پیدایش کدورت خواهد شد.

این عالم اهل سنت یاد آور شد: دوام زندگی و پایه و اساس زندگی ها بعد از تقوا بسته به درآمد اقتصادی است. دختر و پسر مفادی را که در دفترچه ازدواج به امضا طرفین می رسد نادیده و تشریفاتی نگیرند..اگر چنانچه مرد معتاد، بذ اخلاق و یا مشکل فرزند آوری داشت و همچنین بدون رضایت همسر اول، زن دوم اختیار کند اینکار تخلف شمرده شده و زن می تواند درخواست جدایی بدهد. این موضوع هم شرعی، قانونی و فقهی است. بنابراین به خواسته های یکدیگر احترام گذاشته و برای ساختن یک زندگی سالم تلاش کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن