تربیت فرزندانزن و خانواده

فرزندان و آسیب های اینترنت

آوای سنت : این یک پست بسیار مهم برای هر پدر و مادری و هر خانواده‌‎ی دارای کودک و نوجوانی است. من امیدوارم آن را منتشر کنید و با همه به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از این موضوع بهره لازم را ببرند

از ابتدای سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا، همه به تعامل از راه دور و استفاده از سیستم عامل‌های آنلاین، برای اجرای برنامه هایی از جمله جلسات، دوره ها و سمینارها متوسل شده اند، تا جایی که مدارس، مؤسسات و دانشگاه‏ها نیز به تحصیل از راه دور وابسته شده اند. والدین نیز ناچار شدند به دستگاه‏های الکترونیکی مدرن مانند موبایل، لپ تاپ و تبلت اعتماد کنند و هر دانش آموز پسر و دختری، گوشی هوشمند خاص خود را دارد و امکان مشاهده محتوای بسیار گسترده از طریق این شبکه جهانی وب به نام اینترنت برای هر یک از آنها امکان ‏پذیر شده است.

بنابراین لازم است برای محافظت از آنها در برابر آنچه که ممکن است خواسته یا ناخواسته، زمان استفاده از اینترنت با آن مواجه شوند، همه‏ی ‎اقدامات احتیاطی احتمالی انجام شود. به ویژه نتایج جستجوهایی که بر پایه ی الگوریتم ها و معادلاتی استوار است که بیشتر از موارد دیگر مورد جستجو واقع می ‎شود.

پس در این پست به شش مرحله اساسی که والدین ناچار هستند آن را برای گوشی های هوشمند کودک و نوجوان خود به کار گیرند، اشاره می کنم، هرچند این موارد به تنهایی کاملاً چاره ساز نیست، اما بدون آن اوضاع بدتر خواهد شد.

و پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز می ‏فرماید: همه ی شما مسئول هستید، و هر کس در قبال زیرمجموعه ‎ی خود مسئول است.

? من به طور خلاصه هر مرحله را توضیح خواهم داد:

۱- محدود و مقید کردن محتوای نتایج YouTube هنگام جستجو با وارد شدن به تنظیمات و فعال کردن دکمه مخصوص آن، که در نتیجه‎ فعال نمودن آن، نتایج نامناسب برای افراد غیر بزرگسال را نشان نخواهد داد، بعلاوه‏ این‏که نظرات و تبلیغات نامناسب زیر پست‏ها را نیز نشان نخواهد داد.

۲- محدودیت های محتوا را برای نتایج گوگل پلی و اپ استور و … هنگام بارگیری تنظیم کنید و این کار را با ورود به تنظیمات و فعال کردن دکمه کنترل والدین انجام دهید. ممکن است گذرواژه از شما بخواهد تا کسی نتواند آن را غیر فعال کند، و همچنین امکان انتخاب سطح محدودیت به صورت دسته‏ ای وجود دارد.

۳- فیلتر جستجوی ایمن را در مرورگر (Chrome) فعال کنید، که با ورود به تنظیمات جستجو و فعال کردن دکمه فیلترهای ایمن می ‎توانید از این ویژگی بهره ببرید و به نظر من، به خاطر اهمیت فوق‏العاده ‏اش حتی برای بزرگسالان نیز مطلوب است. و این ویژگی در برگه‏ های معمولی و مخفی وجود دارد و بایستی در هر دو جا فعال شود و فعال نمودن یکی از آنها کافی نیست.

۴- به طور کلی قابلیت مرور ایمن را در سایت (Google) فعال کنید و با ورود به تنظیمات اساسی و سپس حریم خصوصی این کار مقدور است. این ویژگی کمی متفاوت است زیرا از هک و بارگیری برنامه‏ های جعلی و وب‏سایت‏ های مضر نیز محافظت می‎ کند.

۵- قابلیت جستجوی ایمن را در مرورگر گوگل فعال کنید و این کار با ورود به تنظیمات کلی و سپس جستجوی ایمن قابل دسترسی است و توصیه می‏ کنم این ویژگی را برای همه فعال کنید و نه فقط برای کودکان. این ویژگی برای همه‏ ی مرورگرها به طور کلی استفاده می ‏شود اما من Chrome و Google Browser را انتخاب کردم زیرا محبوب‏ترین هستند.

۶- و در پایان (نه به عنوان آخرین راه‏ حل) فعال نمودن (تنظیم ابزارهای کنترل والدین) را توصیه می‎ کنم و این ویژگی کل دستگاه الکترونیکی و تمامی محتوای آن را به دستگاه الکترونیکی یکی از والدین مرتبط می‏ سازد که از راه دور قابل کنترل است. با ورود به تنظیمات تلفن همراه یا تبلت می ‏توان آن را فعال کرد و این مشخصه ‏ای است که کوچک‏ترها آن را دوست ندارند زیرا آنها را خیلی محدود می‎ کند.

به طور خلاصه، این شش مرحله‌‏ای است که من همه یا بیشتر آنها را توصیه می کنم و امیدوارم از امروز و با اشتیاق فراوان شروع به استفاده از آن کنید.

من شخصاً این راه‏ حل را به خیلی‏ از افراد توصیه کردم و نتیجه واقعا متفاوت بوده است. و برای نحوه آموزش و یادگیری نحوه اجرای این مراحل می توان از اینترنت کمک گرفت.
از خداوند متعال می ‏خواهم که از فرزندان و جوانان مسلمانان محافظت کند.

دکتر محمد اقبال بن یوسف النعیمی
ترجمه: رحمت‌الله خردنیا

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن