تربیت فرزندانزن و خانواده

مولوی رودینی:کسب اجازه و رضایت دختران در ازدواج ضروری است

آوای سنت: استاد دارالعلوم مکی زاهدان کسب اجازه از دختران پیش از ازدواج را الزامات نکاح شرعی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی ابراهیم رودینی در سخنانی با اشاره به کاهش آمار ازدواج جوانان فکر ازدواج و عمل به آنرا از فطرت های بشر دانست، گفت: از دیدگاه نبی مکرم اسلام کسی که استعداد جسمی، فکری و مالی داشته، اما از ازدواج طفره رود از امت ایشان نخواهد بود. دین مبین اسلام برای امر مقدس ازدواج نیز مانند فرایض دیگر دستورالعمل هایی را مشخص کرده و اولین شرط یک ازدواج موفق تحقیق و بررسی های لازم پیرامون شخص مورد نظر می باشد. در ازدواج سنجش اخلاق فردی و اجتماعی مهم است. باید بررسی شود که فرد انتخاب شده تا چه حد دیندار و آگاه به مسائل روز است و چه تعریفی از اقتصاد دارد. نمونه های بسیار زیادی از ازدواج ها را می توان مثال زد که بدون فکر و بررسی رقم خورده و به شکست منجر شده اند.

مولوی رودینی یکی از نعمت های ارزشمند در افراد را قوه درک و تشخیص خواند و افزود: برای ازدواج موفق تنها نباید به گفته ها و نظرات اطرفیان بسنده کرد. شرط این نیست که دیگران شخص مخاطب را دیده و بپسندند، بلکه اصل بر دیدن کسی است که قرار است با مخاطب ازدواج کند. در امر ازدواج بسیاری از شبهات و سوالات با دیدن برطرف شده و اطمینان ضمنی در طرفین ایجاد می شود. دیدن البته در مدت محدود خوب است و مکالماتی که در فیمابین مطرح می شوند، باید محرمانه باقی بمانند. دیدن و بیان صادقانه خواسته ها و مطالبات درصد طلاق در جامعه را کاهش می بخشد و کودکان کمتری چوب جدایی والدین شان را می خورند.

سابقا در میان برخی طوایف و قبایل رسم بر این بود که برای طرفین بدون آنکه همدیگر را ببینند تصمیم گرفته می شد و پسر و دختر خواه ناخواه به عقد هم در می آمدند. جوانان عصر حاضر افکار گذشته را نمی پذیرند. والدین پیش از تصمیم گیری برای دختر خانواده می بایست وی را در جریان گذاشته و از او اجازه بگیرند. اجازه گرفتن از دختر برای ازدواج، خود از سنت های نبی مکرم اسلام به حساب آمده و عمل به آن در واقع پیروی از به سفارش آن حضرت می باشد.

استاد دارالعلوم مکی زاهدان با یادآوری پیامدهای ازدواج های تحمیلی عنوان نمود: نکاح بدون کسب اجازه از دختر مردود و باطل است و بر طبق قوانین شرعی پسر دختر در مورد شریک زندگی خود حق انتخاب دارند، لذا تصمیم گیرنده نهایی برای انجام عقد و نکاح نیز خود آنها هستند. چالش هایی که امروز در جامعه مشاهده می شوند از قبیل فرار از منزل، خودکشی و خودسوزی، خیانت طرفین به یکدیگر، همه و همه در نتیجه ازدواج های تحمیلی اتفاق می افتند. کودک همسری یک چالش مهم در امروز است، زیرا کودکی که تازه پا به سن نوجوانی می گذارد استقلال فکری و عاطفی کافی را ندارد و از عهده مدیریت امور داخلی یک خانه برنمی آید. همین نداشتن استقلال فکری و وابسته بودن شوهر به والدین باعث اختلاف پیدایش اختلاف می شود.

مولانا رودینی تاکید کرد: داشتن تفاهم و احترام متقابل از شروط یک زندگی سالم است. با اجبار کردن فرزندان خود در تن دادن به ازدواج های تحمیلی، آنها را بسوی طلاق سوق ندهیم. پیروی از نسخه رسول گرامی اسلام موفقیت در ازدواج را به موفقیت های بزرگ زندگی ختم می کند. دستورات قرآن کریم را تنها نه برای مراسمات غم و اندوه و بلکه برای جشن های مناسبتی بکار ببندیم. به فرزندان راه های مدیریت سختی های زندگی را بیاموزیم. از شروع مرحله کودکی آموزش مسئولیت ها را مهم بدانیم. بابت مسئولیتی که می دهیم امتیازاتی قائل شویم تا که بدانند هیچ کاری بدون پاداش و سود نخواهد بود و در زمان ازدواج آنها را مزین به کلام الهی و با دعای خیر به خانه بخت بفرستیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن