تربیت فرزندانزن و خانواده

ضرورتهای فراگیری مهارت‌های زندگی در میان نسل جدید

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان یادگیری جنبه های مهارت های زندگی به صورت تئوری و عملی را ضروری دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالطیف نارویی مهارت زندگی را جزو الزامات جوامع متمدن بشری و علی الخصوص جوانان سرزمین های اسلامی خواند و گفت: مطالعه و اندیشه درباره فراگیری مهارت های زندگی شامل مجموعه ای از دانش ها در حالات مختلف و شرکت در جلسات آن نگاه انسان ها را بسوی آینده باز و روشن می کند. داشتن مهارت کمک می کند تا یک شخص در مدیریت مشکلات زندگی عملکرد بهتری را از خود نشان داده و استرس و افسردگی را از زندگیش بیرون کند. امروز همان گونه که می بینیم اکثر بشر روی زمین با معضلات روحی و روانی دست و پنجه نرم می کنند.

مولوی نارویی با یادآوری این مطلب که اشخاص مضطرب همیشه مشکلات فراوانی را از سر می گذرانند، افزود: برخی طبفات به درستی نمی دانند که در دنیا چگونه باید زندگی کنند، زیرا اطلاع چندانی از مهارت های زندگی ندارند و به همین علت راهکارهای مقابله با ناملایمات را ندانسته و با شتابزدگی بر حجم گرفتاری هایشان می افزایند. فراموش نکنیم اتفاقات ناگوار به بخش خاصی از جامعه مربوط نمی شود. اینگونه نیست که زندگی فقرا ساسر غم بوده و اغنیا کاملا در رفاه و. آسایش باشند. واقعیت این است که تلخی ها و شیرینی های زندگی همه اقشار را شامل می گردد، لذا ضرورت دارد مهارت های زندگی در ابعاد لازم را بصورت تئوری و عملی یاد بگیریم.

متاسفانه برخی از افراد درک کافی از مدیریت مسائل نداشته و بجای تلاش برای کنترل و برون رفت از ناملایمات به شیوه های نامناسبی مانند مصرف دخانیات و مواد مخدر رو می آورند. رجوع به این بی بند و باری ها نه تنها کمکی به انسان نمی کند، بلکه مشکلی را روی مشکلات می افزاید.

مدرس حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان کنترل دست و زبان را نیز از انواع مهارت ها دانست و اظهار داشت: ماحاصل گرفتاری های ادامه دار و نبود آموزش های کافی شکست های فردی و خانوادگی را سبب می شوند. پرخاشگری آسیبی است که شخص را از جامعه طرد کرده و به انزوا می کشاند. برخی مردم گمان می کنند که مبنا و منظور قرآن کریم در تاکید به اجرای فرامین و دستورات تنها شامل فرایض، دوری از منکرات و داشتن اخلاق فردی و اجتماعی بر می گردد. از این رو مادیات را موضوعی خارج از احکام و شرع دین تصور کرده و هر طور که به فکرشان می رسد مال و ثروت جمع آوری می کنند. متاسفانه شاهد هستیم که انگشت شماری افراد از بیخبری مردم سوء استفاده کرده و اجناس شان را به چند برابر قیمت می فروشند. بعضی دیگر اجناس نامرغوب را به جای جنس اصل تبلیغ و اینکار را نوعی زرنگی برای خود می دانند. ما هرگز نباید مادیات را خارج از قرآن و احکام بدانیم.

مولوی نارویی یادآور شد: اسلام متفاوت تر از چیزی است که دنیای غرب آن را معنی می کند. انسان زاده می شود تا در رفتار و کردار با حیوانات متفاوت باشد. همه ما به مسئولیت و رسالتی که بر عهده می گیریم پایبند می باشیم. تقریبا بیشتر جوامع متمدن با آنکه به خدای متعال و بازگشت به سوی رب العالمین ایمان می آورند، اما حساب و کتاب روز قیامت را در تفکرات شان جایی ندارد. کسانی که زندگی و لذت ها را تنها مربوط به دنیای فعلی می دانند خودشان را فریب می دهند. به نقل از قرآن کریم زندگی دنیا فریبنده است.

غفلت از روز حساب موهبت اتصال به خدای متعال را از ما خواهد گرفت. کسانی که علم ندارند، اما خود را آگاه به همه چیز می دانند در جهالت بسر می برند. برای داشتن زندگی با امنیت و آرامش باید نوع برخورد با مردم را یاد گرفت. در گذشته ارتباطات کم بودند و اطلاعات کمتری تبادل می شد. امروز پاسخ هر سوالی مشخص است و بی آنکه دچار زحمت شویم می توانیم به منابع زیادی دسترسی داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن