زن و خانوادههمسرداری

مولوی قهستانی : بنیان خانواده مساله مهم و اساسی جامعه است

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف، بقای نسل بشر، ایجاد آرامش و تکامل زن و مرد را از ارکان اساسی ازدواج توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی حبیب الرحمان قهستانی طی سخنانی خانواده در اسلام و سایر ادیان الهی را از پایه‌های مهم جوامع بشری دانست و گفت: خانواده از ابتدای تاریخ، به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی و زیربنای جوامع، فرهنگ ‌ها و تمدن‌ ها مطرح بوده و دین اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ ساز بیشترین توجه را به موضوع خانواده داشته و دارد.

اسلام، خانواده را کانون تربیت معرفی می‌کند و حیات و کمال انسان در محیط آن سامان می‌گیرد. اگر یک جامعه بخواهد سالم بماند و فرزندان خوبی را تربیت کند باید مسائل مربوط به خانواده را مورد بررسی قرار دهد.

مولوی قهستانی، نیک بختی‌و بدبختی جامعه بشری را وابسته به اصلاح در عمل و یا ترویج فساد خانواده خواند و ادامه داد: تشکیل خانواده در اسلام به عنوان آرامش و تکامل بشر به بررسی گذاشته شده است. سه رکن اساسی ازدواج، بقای نسل بشر، ایجاد آرامش و تکامل زن و مرد می‌ باشد. جایگاه فرهنگی خانواده در قرآن مانند دژی محکم می باشد و اسلام با هر چیزی که نظام خانواده را متزلزل کند، مبارزه کرده است.

اگر خانواده انسان، متمدن، سالم، ایمن و پایبند به مواضع شرعی و قانونی باشد، قطعا آن جامعه را آرامش را فرا خواهد گرفت، اما اگر در جامعه‌ای فساد و بزهکاری و عدم امنیت رایج شود، علت این است که خانواده‌ های آن جامعه گرفتار از مسیر درست فاصله گرفته‌اند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف تاکید کرد: یکی از دغدغه‌ های قشر جوان امروزی برای عدم ازدواج را توجیه شرایط نامناسب اقتصادی است. اسلام تشویق به ازدواج می کند و هدف از ازدواج تحقق خواسته‌ های جنسی ملاک نبوده و هدف والاتری در این امر مقدس وجود دارد که آن برخورداری از یک جامعه سالم است. بنابراین جوان مسلمان نباید مسائل اقتصادی و مالی را دلیلی برای مایل نبودن به ازدواج بداند.

خدای متعال در کلام گهر باش به خانواده ها فرمایش می دارد که دختران و پسران، کنیزان و غلامان سالم را به عقد یکدیگر درآورید و اگر فقیر هستند، باریتعالی از فضل و لطف خود، ایشان را بی ‌نیاز می‌کند، لذا مسائل اقتصادی نمی‌توانند مانع ازدواج قلمداد شوند، زیرا عدم ازدواج پیامد های بدی به همراه دارد.

مولوی قهستانی، لازمه‌ بقای جامعه انسانی را در مودت و الزام اخلاق انسانی را در رحمت عنوان کرد و اظهار داشت: مودت و رحمت در قرآن کریم از مصادیق و اصل اساسی برای ازدواج بیان شده است. مودت، انگیزه‌ ارتباط در آغاز کار ازدواج است. دل ‌سوزی در هنگام مشکلات، بیماری ها و کمک زن‌ و شوهر به یکدیگر با در طول زندگی بخشی از رحمت الهی به حساب می آید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن