مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

آمریکا به کجا می رود؟

آوای سنت : آمریکا به کدام سو می رود ؟پاسخ به این سوال ابعاد منظره ای را که جهان در آن زندگی می کند روشن خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ترجمه آوای سنت ، ایالات متحده آمریکا حتی قبل از تأسیس و از ابتدای ورود مهاجران فراری از اروپا به سرزمین رویاها به دنبال کنترل منابع قاره آمریکا و حذف ساکنان اصلی آن بود که با عشق از مهاجران استقبال می کردند. “محبت و ثواب آنها ثواب سنمار بود.”این ضرب المثل زمانی به کار می رود که به شخص نیکوکار در قبال کار خوبی که انجام داده است،پاداش بد و حتی قتل می دهند! به طور کلی، فولکلور آمریکایی عمدتاً بر فتح و استقرار سرزمینها متمرکز است.

رویکردی که ایالات متحده در روابط سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی خود دنبال می‌کند، مبتنی بر مفهوم گاوچرانی است که حق کامل منابع موجود در هر نقطه از جهان را دارد و از نظر او جهان چیزی جز مرتعی بزرگ که باید با کمترین قیمت تهیه شود،نیست.

همچنین امنیت او بر امنیت و ثبات دیگری مقدم است. به همین دلیل است که تحریم‌های آمریکا را به عنوان روشی برای فشار، قدرتمندتر و مؤثرتر از اقدام دیپلماتیک و خشن‌تر و پرهزینه‌تر از جنگ نظامی می‌یابیم.

هدف این تحریم ها، ایجاد تغییر در رفتار سیاسی کشورهای هدف و وادار کردن حاکمان و مردمان آنها به تسلیم شدن در برابر اراده آمریکا است.

مهم‌ترین روش‌های آن: جلوگیری از صادرات کالا به‌ویژه نفت، ممنوعیت پروازها و قطعات یدکی هواپیماها، ممنوعیت واردات تسلیحات و تجهیزات به‌ویژه فناوری، مسدود کردن دارایی‌های مالی در بانک‌های آمریکایی و بین‌المللی، جداسازی سیستم مالی کشور از سیستم مالی جهانی و جلوگیری از ورود به ایالات متحده آمریکااست.

با این وجود، جنگ برای آمریکا یک گزینه خوشایند است و تقریباً هیچ بخشی از جهان به طور مستقیم یا غیرمستقیم در امان نبوده است.

این رویکرد باعث می شود که آمریکا بیشتر نفوذ خود را در سراسر جهان و دیر یا زود برخی از شرکای خود را از دست بدهد. سیستم سرمایه داری که توسط گاوچرانهای آمریکایی پذیرفته شده و دموکراسی که او به عنوان شعار مطرح می کند، مانع از دست دادن اعتبار او و از دست دادن کنترل منابع جهان  نخواهد شد.

تلاش‌های واشنگتن برای توجیه تجاوز، میزان خطر ناشی از سیاست‌های آمریکا، چه در خاورمیانه یا اوکراین، و گسترش غیرموجه ناتو به سوی روسیه و تهدیدی که برای صلح و امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند،میزان خطر این کشور را آشکارتر می‌کند و سبب می شود تا به این گفته  سناتور جمهوری خواه رند پل پی ببریم که در پاسخ به این سوال که : آیا می دانید بزرگترین مروج اطلاعات نادرست در تاریخ جهان کیست؟ گفت:آمریکا

مصادره غیرقانونی اموال، سبب می شود تا اعتماد به پناهگاه امنی که جهان به آن نگاه می کند از دست برود و این نوع اقدامات،جهان را به قانون جنگل تبدیل می کند، و آنچه واشنگتن در ارسال پیام های متناقض و دوگانه  و وضع قوانینی متناسب با منافع خود انجام می دهد، قوانین و هنجارهای بین المللی را نادیده می گیرد و آنها را به شمشیری بر سر کشورهای اوپک می سازد.

همه این رفتارها و عملکردها تعادل اعتماد را در نظام غربی سلب می کند، این امر مستلزم بازنگری در مفهوم سرمایه گذاری، سیستم مالی و دلار به عنوان ذخیره ارزی است و این به معنای اهمیت دور شدن از دلار آمریکا، وجستجوی پناهگاه های امن و جستجوی تضمین های محکم از غرب است.

تمایل گاوچران آمریکایی برای آسیب رساندن به مخالفان خود، همانطور که وزیر دفاع آمریکا علناً اعلام می کند: ما می خواهیم شاهد تضعیف روسیه به حدی باشیم که نتواند کارهایی را که در حمله به اوکراین انجام داد انجام دهد، شاهد دیگری بر این سبک است.

از اینکه گاوچران ها تنها به فکر منافع خود هستند و در این زمینه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که سیاست بازدارندگی و تضعیف روسیه یک استراتژی بلندمدت غرب است و تحریم ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرد.

به گفته پوتین، هدف اصلی کشورهای غربی وخامت زندگی میلیونها نفر است.و این که وقایع کنونی،هژمونی جهانی غرب در سیاست و  اقتصاد را خدشه دار می کند. همانطور که نماینده چین در سازمان ملل متحد اعلام کرد: تصرف یا مسدود کردن خودسرانه ذخایر نقدی خارجی معادل بهره برداری از وابستگی متقابل اقتصادی به عنوان یک سلاح است که منجر به عدم اطمینان بیشتر در اقتصاد جهانی می شود.

زمان آن فرا رسیده است که غرب در مسیری که در پیش گرفته است و لزوم اصلاح مفاهیمی که آمریکامی‌خواهد آن را به شکلی هوس‌بازانه به جهان و حتی داخل آمریکا تحمیل نماید،تجدیدنظر کند.

آمریکا قبل از اینکه با دیگران آشتی کند باید با خود آشتی کند، زیرا غرب اعتبار خود را در همه سطوح از دست داده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن