مقالات و یادداشت ها

آمریکا بین افراط گرایی و دموکراسی

تحلیلی در رابطه با افول دموکراسی آمریکایی

آوای سنت : بدون اقدام فوری، ما در معرض خطر درگیری داخلی و از دست دادن دموکراسی ارزشمند خود هستیم.

این سخنان را یک رهبر سیاسی در یک کشور جهان سومی که با دموکراسی آشنا نیست یا هنوز در مراحل ابتدایی خود است،نگفت.بلکه از زبان یک رئیس جمهور سابق کشوری است که تقریباً می توان آن را اردوگاه دموکراسی در جهان تلقی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، با این سخنان، جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا،با چنین تعابیری، مقاله ای را در نیویورک تایمز به مناسبت اولین سالگرد هجوم به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ منتشر کرد.

کارتر وضعیت اضطرابی را که بخش بزرگی از آمریکایی‌ها را فرا گرفته است، بیان کرد و  ترسید اصول و ارزش‌هایی را که دوست دارد را «دموکراسی آمریکایی» بنامند.

این بدان معنا نیست که دموکراسی آمریکایی مصون از سوء استفاده است یا مدلی است که عاری از نقص و خطا است، بلکه مانند هر نظام سیاسی ایجاد شده توسط بشر، نه الگو است و نه کامل.

آنچه واشنگتن در سال گذشته شاهد آن بود، نشانه‌ای از خطر بود، نه در مورد مکانیسم‌های دموکراتیک یا قوانین پیروی از سیستم سیاسی آمریکا، بلکه در مورد جوهر لیبرالیسم و ​​اصول و ارزش‌هایی که جامعه آمریکا را هدایت می‌کنند.

این موضوع اساساً یک تغییر اجتماعی و یک دگرگونی واقعی در الگوی فرهنگی مردم آمریکا و در ساختار ارزشمند بخش‌هایی از آمریکایی‌ها است که ممکن است هنوز کل یا اکثریت جامعه را در بر نگیرد، اما قطعاً در حال گسترش است.

جلوه‌های این اندیشه‌ها و کاربرد آن‌ها در میان برخی از طبقات سیاسی و اقتصادی  را می‌توان به راحتی در عملکرد دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری و در اصرار سرسختانه او برپیروزی درانتخابات و پایبندی به بازگشت به کاخ سفید در انتخابات ۲۰۲۴مشاهده کرد.در مورد حامی محبوب این نخبگان افراطی، او حاضرترین، تأثیرگذارترین و مؤثرترین در خیابان آمریکاست، البته نه به طور مطلق.

یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های درگیری‌های مورد انتظار در ایالات متحده، بحث‌های جاری در مورد قوانین انتخاباتی، مانند قانون شمارش آرا، قوانین توزیع مناطق و تضمین‌های همراه با سازوکار کالج انتخاباتی است.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اصلاح این قوانین را که هر کدام به نفع خود است، یا برای رهایی کنگره از سیطره فرمانداران ایالتی و هیئت‌های انتخاب‌کننده، یا به‌منظور توسل بیشتر به آرای مستقیم رای‌دهندگان، مخالفت خواهند کرد.

واشنگتن در آستانه مرحله دشواری از فشار و درگیری داخلی است، نه تنها بر سر قدرت دولتی، بلکه در درجه اول بر سر قدرت واقعی که در سراسر ایالت ها پخش شده است، به عنوان مثال، سازمان های غیر دولتی و نهادهای جامعه مدنی، و همچنین قدرت سیاسی. تسلیحات و شعب محلی واحدهای اقتصادی بزرگ. اگر وضعیت بدتر شود و از نظر قانونی یا سیاسی حل نشود، جنگ داخلی تنها راه هیجان انگیز برای همه خواهد بود.

این همان چیزی است که کارتر متوجه شد و نسبت به آن هشدار داد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن