مقالات و یادداشت ها

آیا رسول الله دنبال مال دنیا بود؟

آوای سنت: آیا هدف پیامبر صلی الله علیه وسلم دستیابی به دنیا بود؟چنان آزار و اذیت هایی رسول الله را در بر گرفته بود که قامت استوار کوهها را نیز خم می نمود..

با تکذیب نمودن و دروغ خواندنش او را آزار دادند و تکذیب گشتن برای شخصی صادق و امین چه بد آزاری است..

او را به سُخره گرفتند و مسخره نمودند و مورد تمسخر واقع شدن برای قلب کسی که به حق ایمان دارد چه رنجی جانکاه است در حالی که می داند که برحق بوده و مملو از خیر و هدایت و نجات و رستگاری است و سُخره کاران در چه گمراهی عمیقی به سر می برند..

با تبلغیات منفی و بدنام کردن آزارش می دادند و القاب زشت و ناپسند به او منتسب می ساختند و تلاش داشتند تا مردم را از تبعیت از وی باز دارند و حتی سعی می نمودند که نگذارند مردم حتی به سخنانش نیز گوش فرا دهند..

او را با آزارهای جسمی و روحی می آزردند و زیر باران سنگش می گرفتند و خون از پاهای مبارکش جاری می ساختند، و ابولهب و همسرش -که هیزمکش بود- در مسیرش خار و خاشاک می گذاشتند، و مشرکان در حالی که در سجده بود و یاد معبودش می کرد بر رویش، فضولات و ناپاکی می ریختند و…

اما تمامی این مسائل نه تنها ذره ای از استقامت و پایداریش بر حق نکاست بلکه او را مصممتر از قبل می ساخت..

تمامی مسائل وسوسه برانگیز از قبیل مُلک و قدرت و منزلت و امکانات و… را بر وی عرضه داشتند؛ همان چیزهایی که انسان را در زندگی مادی به خود می فریبد، و در حالی که قوم و قبیله اش از وی به نزد عمویش شکایت برده بودند چنین پاسخ گفت:

«والله یا عم، لو وضعوا الشمس فی یمینی، والقمر فی شمالی، على أن أترک هذا الأمر ما فعلت، حتى تنفرد سالفتی أو قال: حتى أهلک دونه»
? (سوگند به پروردگارم ای عمو، اگر آنان به قصد انصرافم از رسالت، خورشید را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذارند نمی پذیرم (و آنقدر ادامه می دهم،) تا اینکه سر از تنم جدا شود، و در لفظی دیگر چنین آمده است: تا اینکه در این راه جان سپارم)

کتاب: چگونگی دعوت به اسلام
مؤلف: محمد قطب رحمه الله

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن