مقالات و یادداشت ها

آیا زندگی آخرت واقعی است؟

آوای سنت : اکثر مذاهب و ادیان به وجود زندگی آخرت اعتقاد دارند. برای برخی ، این به شکل تناسخ است. برای دیگران ، بهشت و جهنم وجود دارد.
ارتباط بین دو جهان همیشه در توحیدی که اسلام موعظه می کند وجود داشته است.

خداوند در قرآن کریم ، زندگی آخرت را چندین بار ذکر کرده است. { اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ ثُمَّ رَزَقَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ هَلْ مِنْ شُرَکَائِکُمْ مَنْ یَفْعَلُ مِنْ ذَلِکُمْ مِنْ شَیْءٍ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ } خدا همان کسى است که شما را آفرید سپس به شما روزى بخشید آنگاه شما را مى‏ میراند و پس از آن زنده مى‏ گرداند آیا در میان شریکان شما کسى هست که کارى از این [قبیل] کند منزه است او و برتر است از آنچه [با وى] شریک مى‏ گردانند (متن قرآن, سوره ۳۰: الروم, آیه ۴۰) .

{ إِنَّا نَحْنُ نُحْیِی وَنُمِیتُ وَإِلَیْنَا الْمَصِیرُ } ماییم که خود زندگى مى ‏بخشیم و به مرگ مى ‏رسانیم و برگشت به سوى ماست (متن قرآن, سوره ۵۰: ق, آیه ۴۳) .

{ الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ } کسى که مرگ و زندگى را آفرید تا شما را بیازماید که کدامیک نیکو کردارترید، و او پیروزمند آمرزگار است‏ (متن قرآن, سوره ۶۷: الملک, آیه ۲) .

براساس قرآن ، اعتقاد به زندگی پس از مرگ ، که موضوعی اساسی برای رسالت پیامبر اکرم (ص)است ، برای رسالت همه پیامبران قبل از او نیز محوری بود.

دلیل علمی – مدرک علمی – سند علمی
آیا راهی برای یافتن شواهد علمی وجود دارد که نشان دهنده وجود زندگی پس از مرگ است؟ وقتی بدن جسمی می میرد ، زندگی پس از مرگ چگونه تجربه می شود؟ آیا این آگاهی انسان است که وارد مقصد بعدی می شود؟ آیا کنترل بر بدن جسمی انسان از دست رفته است اما آگاهی غالب است؟

دانشمندان سعی داشته اند معماری آگاهی و زندگی پس از دوران باستان را حل کنند. چگونه می توان پاسخ چنین سؤالاتی را برای ذهن آگاهی یافت؟

یک رویداد جالب که برای بررسی ارتباط احتمالی بین این دو مورد استفاده قرار گرفته است ، تجربه نزدیک به مرگ است که به عنوان تجربیات شخصی در ارتباط با مرگ یا مرگ قریب الوقوع تعریف شده است ، شامل احساساتی مانند جدا شدن از بدن ، احساس فرسایش ، آرامش ، نور ، گرما است یا قطع مطلق بودن .

تجربه نزدیک به مرگ
تجربیات نزدیک به مرگ ، بینشی بی نظیر از آنچه ممکن است پس از مرگ اتفاق بیفتد ارائه می دهد و به دانشمندان دروازه ای برای تحقیق درباره آن می دهد.

به گفته دکتر کریستوف کچ ، استاد زیست شناسی و مهندسی در انستیتوی فناوری کالیفرنیا ، آگاهی بر بدن انسان حاکم است و کنترل می کند.

کچ با رعایت این تعریف که آگاهی وضعیت بیدار بودن و آگاهی از محیط اطراف فرد است ، می گوید که از دست دادن هوشیاری از بین رفتن زندگی است. از دست دادن هوشیاری باعث می شود فرد نتواند دنیای پیرامون خود را درک کند ، مانند کسی که می میرد.

با این حال ، دکتر سام پارنیا ، در دانشکده پزشکی استونی بروک در نیویورک ، در این مورد ادعا می کند.

دکتر پرنیا می گوید : آگاهی به این معنی است که فرد آگاهی دارد و چیزی را درک می کند ، همانطور که در یک مطالعه تحقیقاتی که او انجام داده است ، که شامل تجزیه و تحلیل بیماران ایست قلبی بود ، که در آن قلب کاملاً متوقف می شود و می تواند منجر به آسیب دائمی مغز شود. حتی مرگ و جریان مغز در ۵ دقیقه دوباره شروع نمی شود.

بازپرداخت بازماندگان
طبق این مطالعه ، که در آن ۲۰۶۰ مورد ایست قلبی ثبت شده است ، ۲٪ آگاهی از محیط اطراف خود را با یادآوری آنچه در طول احیاء قلبی دیده و شنیده بودند ، توصیف کردند.

حتی یک دوره آگاهی آگاهانه وجود داشت که در این مدت انتظار نمی رود عملکرد مغز انجام شود

جالب توجه است که ۴۶٪ از آنها دارای ۷ مضمون شناختی مهم بودند: ترس؛ حیوانات / گیاهان؛ نور روشن؛ خشونت / آزار و اذیت؛ خانواده؛ و حتی یادآوری وقایع.

این نتایج پس از مصاحبه با بازماندگان توسط متخصصان بدست آمد. دکتر پارنیا نتیجه می گیرد که آگاهی با وجود آگاهی بالینی غیر قابل کشف ، آگاهی باقی می ماند.

تحقیقات پارنیا با کارهایی که دانشمند عصبی رفتاری دکتر بروس گریسون از دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا انجام داده موافق است.

او ادعا می کند که آگاهی فراتر از مرگ زندگی می کند و تجربیات نزدیک به مرگ نتیجه آگاهی زندگی است. همچنین ، وی ادعا می کند که هوشیاری مستقل از بدن جسمی است و در مغز ساکن نمی شود.

گریسون می گوید: افرادی که تجربه های نزدیک به مرگ را تجربه کرده اند ، از مرگ نمی ترسند و چشم انداز مثبت تری نسبت به زندگی دارند.

با کمال تعجب ، بیماران ایست قلبی در طی مصاحبه های بعد از احیا به گریسون گفتند که می توانند بدن خود را ترک کنند و خود را در حال احیا ببینند. یافته های دکتر گریسون و دکتر پارنیا بسیار مشابه بود.

آنها همچنین به او گفتند که برای مدت کوتاهی می توانند عزیزان متوفی خود را ببینند. آنها پس از تجربه نزدیک به مرگ گفتند که آنها به یک سبک زندگی مادی گرایانه علاقه خود را از دست داده اند.

به گفته گریسون ، به نظر می رسید افرادی که تجربه نزدیک به مرگ را تجربه کرده اند ، معنای بیشتر زندگی را درک کرده اند ، چیزی که فراتر از دستاوردهای ماتریالیستی است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن