مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

احتمال تکرار سناریوی افغانستان در عراق

وزیر دفاع عراق پاسخ می دهد

آوای سنت : وزیر دفاع عراق تاکید کرد که سناریوی افغانستان در عراق تکرار نخواهد شد.

طالبان بیش از بیست سال است که با نیروهای آمریکایی و افغان می جنگند، بنابراین خروج نیروهای آمریکایی این جنبش را برای ورود و کنترل کشورافغانستان مصمم کرد

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت به نقل از تارنمای شبکه الجزیره ،جمعه عناد وزیر دفاع عراق گفت که وضعیت عراق با وضعیت کنونی افغانستان کاملاً متفاوت است.همچنین، مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان و رئیس سابق اقلیم کردستان عراق نسبت به مقایسه وضعیت افغانستان با وضعیت کردستان هشدار داد.

عناد در مصاحبه با یک رسانه روسی افزود : جنبش طالبان در افغانستان جنبشی است که در دهه هشتاد قرن گذشته ، پس از ورود اتحاد جماهیر شوروی به این کشور ایجاد شد و این جنبشی از داخل کشور است نه از خارج ، بدین معنا که یک جنبش کاملاً افغانی است.

او افزود: این جنبش از حمایت جامعه افغانستان برخوردار است و آنچه بر این جامعه حاکم است یک سیستم قبیله ای است و طالبان به قول خودش عمق زیادی در قبایل افغانستان دارد.

وزیر عراقی که برای شرکت در مجمع نظامی به مسکو رفته است ،گفت: طالبان به طور کامل کشور را ترک نکرده و بیش از ۲۰ سال است که با نیروهای آمریکایی و افغان می جنگند.بنابراین خروج نیروهای آمریکایی، زمینه را برای ورود و کنترل این گروه بر کشور افغانستان مهیا کرد.

وی خاطرنشان کرد که عراق با افغانستان کاملاً متفاوت است و نمی توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.اولین تفاوت این است که دولت اسلامی یک سازمان جهانی است نه عراقی و عراقی های وابسته به این سازمان بسیار کم هستند.در حالی که بیشتر اعضای این سازمان از خارج از عراق است.وی تأکید کرد که این سازمان ریشه ای در جامعه یا قبایل عراق ندارد، بنابراین از ظرفیت یا قابلیت های نظامی برخوردار نیست و تهدیدی برای کشور محسوب نمی شود.

وی در مورد توانایی ارتش عراق برای مقابله با این سازمان پس از خروج آمریکا ، گفت که ارتش عراق در جنگ با دولت اسلامی وارد یک تجربه بزرگ شده است و نیروهای عراقی با این تجربه موفق به حذف این سازمان در طول  ۳ سال و ۳ ماه شدند و این در حالی است که محافل نظامی بین المللی به رهبری ایالات متحده تخمین زدند که جنگ در عراق علیه این سازمان به مدت ۶ سال ادامه خواهد داشت

وی گفتگوی خود را به این نتیجه رساند که نیروهای ائتلاف بین المللی در این نبرد به عراق کمک و پشتیبانی کردند ، اما این پیروزی برای عراق یک پیروزی  با کمک نیروهای نظامی عراق بود.

وی خاطرنشان کرد که نه می توان افغانستانی شدن عراق و نه تکرار سناریوی افغانستان در خاک عراق را با حضور این ارتش و مردم عراق متصور شد. زیرا مردم عراق در برابر هرگونه تجاوز به کشورفقط تماشاگر نیستند.

از سوی دیگر، مسعود بارزانی ، رهبر حزب دموکرات کردستان و رئیس جمهور سابق کردستان عراق ، نسبت به مقایسه وضعیت افغانستان با وضعیت منطقه هشدار داد.

بارزانی در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر شد گفت که موج سیاسی و رسانه ای چند روزی است که با مقایسه منطقه و افغانستان باعث ایجاد اضطراب و سرخوردگی در میان کردها شده است.

او تاکید کرد که تفاوت زیادی بین این دو مورد وجود دارد. تفاوت بیشتر بین نیروهای شجاع و قوی پیشمرگه کرد و ارتش افغانستان است.مهمتر از همه ، کردها اراده و هدف دارند .

وی تأکید کرد هرکسی که قصد دارد ناامیدی بکارد ، اعتماد به نفس را متزلزل کند و مقایسه های نامعقول را بین مردم گسترش دهد ، به نظر می رسد هنوز اراده و استواری مردم کردستان را درک نکرده است .

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن