مقالات و یادداشت ها

احزاب عربی و انتخابات آینده اسرائیل

یادداشتی از نبیل السهلی

آوای سنت : در شرایطی که پدیده جنایت و قتل اعراب در داخل فلسطین اشغالی در حال گسترش است،روند ارائه لیست های انتخاباتی برای شرکت در انتخابات سراسری اسرائیل که قرار است اول نوامبر برگزار شود، سرانجام به پایان رسید.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، پس از برچیده شدن فهرست مشترک به رهبری ایمن عوده، که دومین تقسیمی است که احزاب عرب در داخل سرزمین فلسطین شاهد آن بودند، تعداد لیست های احزاب که فهرست های خود را ارائه کردند به ۴۰ لیست که سه لیست آن عربی است.

فهرست متحد اسلامی به رهبری منصور عباس در انتخابات مارس سال گذشته از فهرست مشترک جدا شد و با گروه ائتلاف دولتی به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، ائتلاف کرد.

این چندپارگی در احزاب عربی،منجر به از دست دادن کرسی های بیشتر عربی در پارلمان آینده خواهد شد و ممکن است با گذشت زمان از بین برود.

در شرایطی که برنامه‌ها و سیاست‌های اسرائیل برای خانواده‌سازی جامعه فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی به منظور حاشیه‌سازی آن در تمامی سطوح اقتصادی و آموزشی در حال افزایش است،احزاب عربی شاهد انشعاب جدیدی در فهرست مشترک است که موجب تضعیف بیشتر فلسطینی‌ها خواهد شد.

پیش بینی می شود میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو از ۴۰ درصد افراد دارای حق رای بیشتر نباشد و تعداد آنها حداقل حدود یک میلیون و صد هزار رای دهنده عرب فلسطینی تخمین زده می شود.

درصد مذکور کمترین درصد در تاریخ انتخابات اسرائیل تلقی می شود و بر این اساس آرای رای دهندگان عرب به دلیل فراوانی پراکندگی در احزاب و جناح های عربی به دلیل منافع محدود متولیان امر پراکنده خواهد شد.

ناگفته نماند که فلسطینی های داخل سرزمین های اشغالی نتیجه ای از مشارکت احزاب عربی در پارلمان اسرائیل ندیده اند، به ویژه با توجه به تأثیر جنایات سازمان یافته که جامعه عرب را ویران می کند و همچنین دزدی سازمان یافته اسرائیل از اراضی فلسطینی به ویژه در منطقه نقب در جنوب فلسطین اشغالی که حدود ۵۰ درصد مساحت فلسطین را تشکیل می دهد و مساحت تاریخی آن ۲۷۰۰۹ کیلومتر مربع است.

قابل ذکر است که در نتیجه مستقیم پراکندگی احزاب عربی در داخل سرزمین های اشغالی، آرای فلسطینیان در فهرست مشترک ۵ کرسی و سپس فهرست واحد به ریاست منصور عباس ۴ کرسی را کسب خواهد کرد.

حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو یک کرسی و نیمی از آرای فلسطین را به دست خواهد آورد. به عبارت دیگر، تعداد کرسی‌های احزاب عربی در پارلمان بعدی از ۹ بیشتر نخواهد شد.

این عدد در سال گذشته ۱۰ کرسی و در سالهای قبل تر ۱۵ کرسی بود . حضور اعراب در پارلمان اسرائیل ممکن است با ادامه شکاف ها و پراکندگی ها در لیست ها و احزاب عربی از بین برود تا افکار عمومی عرب در آینده به احزاب اسراییلی با رنگ ها و القاب مختلف رای دهند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات سراسری اسرائیل و چندپارگی در عرصه حزبی عرب در داخل سرزمین های اشغالی، لازم است حقایقی در مورد فلسطینیان در داخل نشان داده شود.

قابل توجه است که با وجود گذشت بیش از هفتاد و چهار سال از عمر اسرائیل، نهادهای آن نتوانسته اند  جمعیت یهودی را به صورت مطلق تحمیل کنند، زیرا اعراب فلسطینی حدود ۲۱ درصد از کل جمعیت اسرائیل را تشکیل می دهند. ناگفته نماند که اعراب در منطقه جلیل اکثریت هستند.

اما از سوی دیگر و با توجه به مصادره اراضی عربی توسط ارتش اشغالگر به بهانه امنیت، فلسطینی ها علیرغم افزایش تعداد آنها از ۱۵۱۰۰۰ نفر در سال ۱۹۴۸ به حدود دو میلیون عرب فلسطینی در سال جاری ۲۰۲۲ تنها ۲ درصد از زمین هایی را که اسرائیل آن را اشغال کرده است در اختیار دارند  و برای این منظور فشارهای عمدی، متراکم و متعددی از سوی اسرائیل بر فلسطینی های اشغالی برای دستیابی به هدف جمعیتی، پس از مصادره مساحت وسیعی از این کشور وارد می شود.

نرخ بیکاری در میان فلسطینی ها در مقایسه با بیکاری در میان نیروی کار یهودیان بالاتر است. امکانات بهداشتی و آموزشی در میان فلسطینی ها در مقایسه با  یهودی اسرائیلی بسیار پایین است و به سبب تبعیض در بودجه های آموزشی،نرخ بی سوادی در میان اعراب به بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت، در حالی که این عدد برای جامعه یهودی نشین ۵ درصد است. علاوه بر این دولت اشغالگر در تلاش برای برهم زدن وضعیت جمعیتی به نفع اسرائیل است. تشکیلات اسرائیلی نقشه هایی برای یهودی سازی جلیل و نقب با هدف شکستن تمرکز اعراب در این دو منطقه با نام های مختلف طراحی کرده است که مهمترین آنها پروژه های به اصطلاح توسعه هستند.

سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل محدود به یک حوزه خاص نبود، بلکه فراتر از آن بود و تمام جنبه‌های زندگی فلسطینی‌های داخل سرزمین های اشغالی را در بر گرفت، زیرا اسرائیل قوانین ناعادلانه‌ای را برای تغییر برنامه‌های آموزشی عربی، حذف مطالب مرتبط با تاریخ فلسطین و سوابق اسلامی این سرزمین وضع کردتا فلسطینی‌های داخل کشور به برنامه‌های درسی اسرائیل پایبند باشند.

علاوه بر آن مالیات‌های گزافی را بر فلسطینیان با نرخی بالاتر از همتایان یهودی خود بر آنها تحمیل کرد. در سال های اخیر بسته ای از قوانین نژادپرستانه صادر شد که خطرناک ترین آنها قانون ملیت بود.

قابل توجه است که تمامی مبارزات انتخاباتی شعارها و سخنرانی هایی را مطرح می کردند که خواستار به حاشیه راندن اقلیت عرب در همه زمینه ها بودند.

برخی از شخصیت‌های اسرائیلی به رهبری آویگدور لیبرمن تروریست،از این هم فراتر رفتند و خواستار اخراج اقلیت عرب شدند.به همین دلیل، احزاب عرب در داخل باید بر روی اتحاد خود و عدم وجود برنامه های محدود و انفرادی کار کنند. این گام مهمی برای حفظ وحدت مردم فلسطین تلقی می شود که در جریان انتفاضه الاقصی در ماه مه سال ۲۰۲۱ که فلسطینیان داخل سرزمین های اشغالی به نحو چشمگیری در آن مشارکت داشتند، تأیید و تحکیم شد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن