مقالات و یادداشت ها

اسلام هراسی ساختاری در آمریکا

آوای سنت : در سال‌های اخیر،مطالعات گسترده‌ای درباره دشمنی با اسلام و اسلام هراسی در جوامع غربی انجام شده است و امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا روزی را برای مبارزه با اسلام‌هراسی تصویب کرد.

اسلام هراسی مفهومی است که در لغت به معنای ترس بیمارگونه جمعی از اسلام و مسلمانان است، اما در واقع نوعی نژادپرستی است که بر اساس مجموعه ای از اعمال، احساسات و کلیشه های خصمانه با اسلام و مسلمانان بنا شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ توسط کاستاس پاناگووپولوس، دانشمند علوم سیاسی در آمریکا انجام شده است نشان داد که سرمنشا احساسات عمومی نسبت به مسلمانان در این کشور، آگاهی اندک از عناصر اساسی اسلام و روند رو به رشد اضطراب و نفرت نسبت به جامعه مسلمانان است.

سوفیا مک‌کلینن، یکی از نویسندگان آمریکایی، در مقاله‌ای که توسط وب‌سایت آمریکایی سالون منتشر شده است،گفت که مستندسازی برای انتشار اسلام‌هراسی در ایالات متحده پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ وحشتناک بوده است.

وی گفت  انتظار می‌رفت که برخی کلیشه‌های تهاجمی نسبت به جامعه مسلمانان با گذشت زمان کاهش یابد، اما به گفته وی این اتفاق نیفتاد. واضح است که پدیده اسلام هراسی در حال افزایش است، زیرا شیوع آن در جامعه آمریکا افزایش یافته است.

نویسنده بر این باور است که این باور اشتباه است که حوادث سپتامبر آغازگر اسلام هراسی در ایالات متحده است.او به کتابی از خالد بیضون استاد حقوق دانشگاه واین با عنوان” اسلام هراسی آمریکایی: درک ریشه ها و ظهور ترس” اشاره می کند و اسلام هراسی ساختاری را به قرن هجدهم نسبت می دهد.

کتاب بیضون به بررسی ریشه‌یابی لفاظی‌های ضد مسلمانان در نظام حقوقی آمریکا پرداخت وبه صورت دقیق،راه‌های بسیاری را بررسی کرد که قانون، سیاست، و گفتمان رسمی دولت آمریکا به احیای اسلام‌هراسی در ایالات متحده دامن زده‌اند.

این کتاب، تاریخ طولانی و وحشتناک این پدیده را ترسیم می کند، از وضعیت اسفبار مسلمانان آفریقایی برده شده در جنوب قبل از جنگ و قوانینی که مهاجران مسلمان را از شهروند شدن منع می کند تا راه هایی که هر گونه اقدام تروریستی را به گردن اسلام می اندازد.

بیضون با ارائه روایت های مسلمانان آمریکایی که اسلام هراسی را در زمینه های نژادی، قومی، اجتماعی و اقتصادی تجربه کرده اند، تحلیل می کند که چگونه قوانین آمریکا به طور مستقیم زندگی را تخریب می کند.

نویسنده به نقل از فایزه پاتل، محقق مرکز عدالت برنان،گفت که لفاظی های ترامپ علیه مسلمانان، نمونه ای از یک دولت است که دشمنی او با اسلام  بی سابقه بود، تا جایی که ترامپ  از پیشنهاد ثبت نام مسلمانان در بانک ویژه اطلاعاتی حمایت کرد، او پس از انتقادها مبنی بر اینکه این پیشنهاد به ثبت یهودیان در آلمان نازی شباهت دارد، پیشنهاد خود را پس گرفت،اما آنچه اکنون به طور خاص نگران کننده است این است که اسلام هراسی در دوران جو بایدن نیزکاهش نیافته است.

بنا بر مطالعات اخیر، اسلام هراسی در آمریکا ریشه دوانده و گسترش یافته است.در ماه مه ۲۰۲۲، شورای روابط آمریکایی-اسلامی (CAIR) از افزایش ۹ درصدی شکایات حقوق مدنی از مسلمانان در ایالات متحده از سال ۲۰۲۰، خبر داد.

نویسنده هشدار داد که گروه های اسلام هراسی در ایالات متحده بودجه قابل توجهی دریافت می کنند. در ژوئن ۲۰۲۲، شورای روابط آمریکایی-اسلامی اعلام کرد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، تقریباً ۱۰۵.۹ میلیون دلار به ۲۶ گروه اسلام‌هراس برای انتشار اطلاعات نادرست و تئوری‌های توطئه درباره مسلمانان و اسلام پرداخت شده است.

تحقیقات جدید توسط تیم دانشگاه رایس نشان می دهد که مسلمانان در آمریکا به دلیل مذهب شان،پنج برابر بیشتر از سایر ادیان توسط پلیس مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

نویسنده خاطرنشان کرد که داده‌های اخیر مؤسسه سیاست اجتماعی و تفاهم دو یافته دیگر را نشان می‌دهد که نگرانی جدی را برانگیخته است.

اول: پدیده روزافزون اسلام هراسی در جامعه مسلمانان، به ویژه در میان جوانانی که بیشتر عمر خود را پس از حوادث ۱۱ سپتامبر در کشوری سپری کردند که هویت آن در فرهنگ عامه، رسانه ها، گفتمان سیاسی، سیاست شیطانی شده است .

یافته دوم، بیانگر افزایش اسلام هراسی در مدارس است.

نویسنده اشاره می کند که سطوح شدید اسلام هراسی در ایالات متحده چیزی بیش از یک مشکل کلیشه ای منفی است، این تفکر روشی را تقویت می کند که مسلمانان از انسانیت خارج شده اند. به گفته نویسنده، اسلام هراسی در ایالات متحده مصداق عینی  انسانیت زدایی است، نه تعصب.

علیرغم گزارش سطوح بالاتر مبنی بر سرکوب رای دهندگان، مسلمانان آمریکایی از رای دادن دریغ نمی کنند و ثبت رای در میان مسلمانان به طور چشمگیری از ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۸۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

با وجود تصورات غلط در مورد جامعه مسلمانان که آنها خشونتگرا و به عنوان یک تهدید به حساب می آورند ، معلوم شد که مسلمانان آمریکایی خشونت علیه غیرنظامیان را با نرخی بالاتر از انجیلی های سفیدپوست رد می کنند.

گزارش مؤسسه سیاست اجتماعی و تفاهم (ISPU) پیشنهاد می‌کند که رسانه‌ها باید به طور دقیق و خلاقانه جوامع مسلمان را به تصویر بکشند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن