مقالات و یادداشت ها

اعتراضات علیه تبعیض نژادی در آمریکا و جهانی شدن آن

آوای سنت : کشته شدن یک شهروند آمریکایی سیاه پوست توسط پلیس ایالتی این کشور، موجب شکل گیری اعتراضاتی در بیش از ۷۵ شهر آمریکا شده است. این پدیده-کشته شدن سیاه پوستان توسط پلیس- اگرچه در آمریکا سابقه طولانی دارد اما اکنون به صورت اجتماعی و در یک همنوایی اجتماعی بین سیاهپوستان و سفیدپوستان در قالب اعتراضات آرام، همه گیر شده است. انزواطلبی پرزیدنت ترامپ نیز موجب شده است دامنه اعتراضات از خاک آمریکا بگذرد و اکنون از اروپا و کانادا نیز گذشته است.

در ابتدا البته حرکات خشونت آمیزی از سوی تظاهرکنندگان نشان داده شد اما با گذشت زمان اندک، اینک بستر تظاهرات مسالمت آمیز است و پلیس این کشور نیز از انجام اقدامات تحریک آمیز خودداری می کند. به نظر می رسد احساسات ضد نژادپرستی چه در آمریکا و چه در مناطق دیگر دنیا در اثر این پدیده، تحریک شده و اکنون خواست ضدنژادپرستی به خواستی جهانی تبدیل شده است. ممکن است که این اعتراضات یکی از نتایج منفی شیوع کرونا در آمریکا – ودر جهان- باشد که بیکاری را به شدت در این کشور ایجاد کرده و موجب پریشانی مردم شده است. اما در حال، وجود تبعیض از هر نوع آن، امری است که نمی توان از کنار آن گذشت. انتقاداتی که در دیگر کشورها نسبت به رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است، همه بیانگر این واقعیت است.

تبعیض فقط نژادی نیست بلکه شکل های مختلف دیگری نیز دارد. از جمله تبعیض زبانی، مذهبی، قومی، جنسی و …. که همه آنها به یکسان مورد اعتراض جهانی است در حالیکه در برخی از کشورها مخصوصا در کشورهای جهان سومی، چند مورد یا همه موارد تبعیض همزمان وجود دارد و به علت نبود آزادی های اساسی، معترضان نمی توانند قانونا اعتراضات خود را به صورت مسالمت آمیز به گوش مسئولان برسانند و از آنها تغییر وضعیت موجود را درخواست نمایند. از این رو، معتقدم که آزادی و تحقق آن به صورت قانونی و برابر برای همه انسان ها در جهان کماکان اولین خواست بشر است و برای تحقق آن تلاش گسترده، هماهنگ و جهانی لازم است.

نویسنده : عبدالعزیز مولودی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن