مقالات و یادداشت ها

اعتراف وزیرخارجه سابق آمریکا بر شکاف در ساختار سیاسی آمریکا

آوای سنت : مایک پمپئو،وزیر امور خارجه آمریکا دردوره ترامپ،درباره نقش خود در تحریک دولت ترامپ برای تضعیف توافقی که دولت اوباما با ایران در توافق هسته ای به دست آورد، صحبت کرد.

این نمونه ای از آشفتگی و تفرقه بین دو جریان در واشنگتن در مورد ماهیت برخورد با تهران و نقش آن درخاورمیانه است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،از جزئیات ارائه شده توسط پمپئو چنین برمی آید که مناقشه تنها بین دو دولت نیست،بلکه حتی در داخل نهادهای امنیتی مانند اطلاعات آمریکا نیز این اختلافات وجود داردکه ما را به یاد تضاد بین دیدگاه های وزارت خارجه و دفاع آمریکا در مورد شیوه حمله و مدیریت عراق دردوران جورج بوش پسر می اندازد.

وجود دودستگی در سیا این بار حول توافق هسته ای ایران،همانطور که پمپئو  در سال ۲۰۱۷ قبل از کارش به عنوان وزیر امور خارجه،اداره اطلاعات را بر عهده گرفت، فاش شد.

یعنی اختلافاتی در بین نخبگان تصمیم‌گیر آمریکایی وجود دارد و این اختلافات به حدی می‌رسد که باعث می‌شود یک دولت آمریکایی با ایران توافقنامه امضا کند و دولت بعدی آن را لغو کند.موضوعی که منجر به آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا شد،قدرت آمریکا را بیشتر کاهش داد و این امر به نفع قطب های جهانی مانند چین و روسیه خواهد شد.

هرچند سیاست های دولت ترامپ در پایان موفق به توقف یا رویارویی با هیچ یک از این چالش ها نشد،چه مربوط به ظهور قطب های بین المللی باشد مانند چین و گسترش نفوذ آن و یا مربوط به ایران که مراکز نفوذ آمریکا در شرق را یکی پس از دیگری محاصره کردند.اما پمپئو، سوزان رایس و دولت ترامپ را متهم می کند که در قبال آن مسئول هستند.

پمپئو توافق هسته ای با ایران را احمقانه توصیف می کند ومشکلاتی را که برای لغو این توافق درداخل خود سرویس اطلاعاتی با آن روبرو بوده است،را توضیح می دهد. او می گوید: من با یک جریان مخالف در داخل سازمان سیا مبارزه می کردم که دو سال قبل از تصدی من به عنوان رئیس آن، توافق هسته ای را توجیه می کرد.

به نظر می رسد او در مورد اشتیاق شدیدش برای مهار ایران با استقبال سرد ترامپ روبه رو بود،به طوری که ترامپ برای مقابله با ایران محدودیت هایی را تعیین کرد که منجر به سرنگونی نظام نمی شد.پمپئو گفت و گو با ترامپ را اینگونه بیان می کند:

مایک، چرا وقتی از مشکلات خاورمیانه به من می گویی،ایران همیشه حضور دارد؟ با اطمینان به او گفتم: چون ایران در همه این مشکلات حضور دارد،ترامپ گفت: بیا درستش کنیم .مایک ما به اندازه کافی سرباز نداریم، اما بیا درستش کنیم.

بنابراین،پمپئو کار اصلاح موضوع با ایران را با پایان دادن به توافق هسته‌ای وتضعیف دولت تهران با تحریم‌ها و ائتلاف‌های بین‌المللی آغاز کرد تا جایی که به مخالفانش فرصتی داد تا به او حمله کنند.این دور زدن اعلامیه ترامپ مبنی بر عدم سرنگونی رژیم است.

پمپئو توضیح می دهد که اولین کار این بود که مطمئن شویم ابزارهای مورد نیاز برای مقابله با جمهوری اسلامی و پیروانش را داریم.در حالی که پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که تغییر رژیم ماموریت ما نیست اما من این دستورالعمل را دنبال کردم. زیرا می دانستم که فشاربررژیم،احتمال فروپاشی آن را تا حد زیادی افزایش می دهد و مردم ایران فرصت عادلانه ای برای اداره واقعی خود خواهند داشت.

ماموریت من در سیا این ها بود:جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد آنچه می‌تواند به ایجاد این تغییر کمک کند،کشف روش‌های مقابله با نیابت‌های ایران در منطقه،توسعه راه‌هایی برای تضعیف قدرت جمهوری اسلامی ودر عین حال تحت کنترل نگه داشتن تحلیل‌گران طرفدار معامله آژانس و مشارکت های بین المللی در این زمینه که به ایجاد تغییر رژیم کمک می کرد.

پمپئو پس از اینکه دولت اوباما را برای وقوع آنچه که او کاهش درک خطرات جهانی می‌داند مقصر دانست، به صحبت‌هایش درباره مأموریت خود در تیم دولت ترامپ ادامه می‌دهد.

او می‌گوید درست است که ما تا حد زیادی تنها ابرقدرت در جهان باقی مانده‌ایم، اما از جنگ اول خلیج فارس تاکنون پیروزی‌های واقعی کمی در سیاست خارجی به دست آورده‌ایم.

رهبران ما در برخورد با مشکلات ژئوپلیتیک زمان ما ناتوان به نظر می رسیدند ودشمنان ما برما پیروز شدند.کره شمالی با زرادخانه هسته ای خود، تنها یک مشکل بود در حالی که مشکلات دیگر وجود داشت: چین در قدرت و نفوذ اقتصادی بی سرو صدا با ما رقابت می کرد،این در حالی است که ما، بدون منطق، به پیشرفت چین به سمت دموکراسی و آزادی امیدوار بودیم.

ایران،بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان، با شدت بیشتری برای هژمونی در خاورمیانه تلاش و همچنان تمایل خود را برای محو اسرائیل از روی زمین اعلام می کرد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ بدون هیچ اعتراضی از سوی ما وارد کریمه شد. با این حال،ما نزدیک به دو دهه است که درافغانستان گرفتار شده ایم و منابع خود را به جای تهدیدات نظامی قدرت های بزرگ بالقوه، بر مبارزه با تروریسم متمرکز کرده ایم.ما در تطبیق استراتژی های خود درزمینه های فناوری،کنترل ارز، قدرت اقتصادی و جنگ سایبری شکست خوردیم.

فشارهای اسرائیل به عنوان مهم‌ترین متحد واشنگتن در منطقه، بر دولت ترامپ برای این سیاست‌های جدید علیه تهران که در تضاد با سیاست‌های اوباما است،تأثیر داشت که روابطش با نتانیاهو به مرحله حساس و نادری از مناقشه آمریکا و اسرائیل بر سر ایران رسید.

پمپئو دید که توافق هسته ای باعث شد اسرائیلی ها احساس کنند آمریکا با امضای توافق هسته ای به اسرائیل خیانت کرده است،توافقی که اوباما آن را تاریخی و ترامپ آن را فاجعه بار می دانست.

پمپئو توضیح می دهد که چرا سیاست های دولت اوباما در قبال ایران را فاجعه بار می بیند؟ او می گوید یکی از دلایل توانایی حزب‌الله در هدف قرار دادن اسرائیل با  موشک‌های ایران و دلیل دوم اتخاذ سیاست‌های محافظت از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اعتماد پایین آنها به حفاظت واشنگتن از آنهاست.

این همان چیزی است که دولت ترامپ سعی کرد دیدگاهی راهبردی مغایر با دوره اوباما اتخاد کند، مبنی بر اینکه ایران بزرگترین مشکل ساز در منطقه است، ایجاد مشارکت امنیتی جدید خلیج فارس و اسرائیل و ضربه مهلک به داعش.

با این حال،هیچ یک از این اهدافی که پمپئو تعیین و روی آنها کار کرد،به نتیجه نرسید،زیرا ایران و متحدانش همچنان نیروهای مسلط در بغداد،دمشق، بیروت و صنعا هستند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور متناقض،به روابط قوی تر با مسکو به عنوان متحد تهران رغبت یافته اند که دلیل آن کاهش اعتماد به توانایی واشنگتن در حفاظت از آنهاست.در مورد سازمان دولت اسلامی(داعش) به نظر نمی‌رسد ضرباتی که دولت ترامپ/پمپئو علیه رهبران این سازمان وارد کرده اند«مخرب» بوده باشد!

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن