مقالات و یادداشت ها

اقتصاد اسلامی راهگشای مشکلات مالی جهان

آوای سنت : علی قره داغی،دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان که میزبان برنامه موازین بود، تاکید کرد که اقتصاد اسلامی می تواند مشکلات بزرگ اقتصادی مانند فقر،بیکاری و تورم را برطرف کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،وی با بیان اینکه تجربه بانک‌های اسلامی موفق بوده است،گفت: جهان پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ به سمت بانکداری اسلامی روی آورده است.

به گفته دبیرکل اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان،اقتصاد اسلامی می‌تواند برای بحران‌های اقتصادی جهان مانند فقر، بیکاری وتورم راه‌حل‌هایی ارائه دهد.اسلام با زکات و وقف اسلامی با فقر مقابله کرده است که نقش عمده ای در مبارزه با این پدیده دارد.

ممدوح الولی،روزنامه‌نگار وکارشناس اقتصادگفت: اقتصاد اسلامی از طریق بانک های اسلامی در سراسر جهان با فرمول های مختلف تامین مالی، شرکت های بیمه متقابل، شرکت های سرمایه گذاری فعال در حوزه اسلامی،راه حل های بسیاری برای مشکلات اقتصادی معاصر ارائه کرد.

الولی گفت: اقتصاد اسلامی با انتشارصکوک و با استفاده از ابزارهای بسیاری مانند زکات،وقف و ارث به تامین مالی بین المللی کمک می کند.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان با اشاره به موفقیت تجربه بانکداری اسلامی که بارزترین جلوه اقتصاد اسلامی است،گفت:جهان پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ به سمت اقتصاد و بانکداری اسلامی روی آورد،

وی درباره دلیل این اقبال گفت: این بانک برخلاف بانک های ربوی سنتی ضرر نکرد. وی به تجربه شخصی خود در این زمینه اشاره کرد و گفت در آن زمان ۴ مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس نزد او آمدند و پرسیدند چگونه از بانکداری اسلامی بهره ببرند؟

وی افزود: او همچنین ملاقاتی با کریستین لاگارد وزیرسابق اقتصاد فرانسه درهمین زمینه داشت،او حتی به شوخی به وزیر اقتصاد فرانسه گفته بودکه اگر اقتصاد اسلامی را انتخاب کنند،مسلمان می شوند یا خیر؟

او به شدت از اقتصاد اسلامی دفاع کرد وگفت:اسلام با یک نظریه کامل اقتصادی آمده است و قرآن کریم دارای ۳۶۰ اصطلاح اقتصادی و سنت پیامبر حدود ۷۰۰ اصطلاح در این زمینه دارد.

وی همچنین با انتقاد از افرادی که اقتصاد اسلامی را به بانکداری اسلامی محدود می کنند،گفت: بانکداری اسلامی کمتر از ۵ درصد اقتصاد اسلامی را تشکیل می دهد.

محمد رمضان یکی از اقتصاددان، از اذعان به وجود یک اقتصاد اسلامی که می‌توان آن را در میدان عمل کرد،خودداری کرد.

وی بر وجود معاملات مالی و تجاری اسلامی و تامین مالی اسلامی تاکید کرد.قره داغی گفت: این صحبت،نادرست و مغایر با کمال و رویکرد اسلام است و حدود ۵۰۰ کتاب قدیمی و نظریه اقتصادی از نویسندگان مسلمان وجود دارد.علاوه بر این، قانون عرضه و تقاضا توسط امام ابویوسف با خلیفه هارون الرشید وضع شد.

خالد العبد المنعم (عضو هیئت مدیره مرکز اقتصاد اسلامی کویت) در مورد جایگاه اقتصاد اسلامی دربین نظریه های سرمایه داری و سوسیالیستی اشاره کرد که اقتصاد اسلامی یک اقتصاد میانه است و بین این دو نظریه ها ظاهر می شود.

وی افزوداگر اقتصاد سرمایه داری،آزادی بازار را تقویت کند،اقتصاد سوسیالیستی مفهوم مالکیت جمعی را تقویت میکند. اقتصاد اسلامی، آزادی بازارو نقش آن را افزایش می‌دهد و دولت دخالتی در این زمینه نمی‌کند مگر در صورت کنترل گرانی‌های سرسام‌آور که ممکن است به مردم آسیب برساند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن