مقالات و یادداشت ها

انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی، کنش ها و واکنش ها

نویسنده : طاهر جانی

آوای سنت : نشست های خانگی دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از اعلام رسمی لیست کاندیداهای آن در فاصله چهل و دو روز مانده به یازدهم اسفند ماه در نقاط مختلف کشور و خصوصا نقاط مرزی که قاطبه اهل‌سنت نشین را در بر می گیرند، می رود تا به هفته های حساس و نفس گیر خود نزدیک شود.

در نیمه دی ماه جاری گرچه برخی از داوطلبین نامه رد صلاحیت و تعدادی دیگر عدم احراز دریافت داشته اند، لیکن بنابر اعلام شورای نگهبان به احتمال بسیار شاهد تایید صلاحیت جمعی دیگر از داوطلبین پس از بررسی موارد اعتراض شان، طی نوزدهم و بیستم بهمن ماه خواهیم بود.

در طول چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی به انتخابات در همه رده ها و خاصتا مجلس شورای اسلامی در مناطق اهل سنت نشین به صورت پر شور پرداخته شده است. بررسی ها نشان می دهند گستردگی استقبال، ستاد برگزاری انتخابات را بر آن داشته است مدت اخذ آرا را تا دقایق پایانی روز نیز تمدید نمایند.

در شهرستان های عمدتا اهل سنت نشین استان گلستان مانند گنبدکاووس، آق‌قلا و بندرترکمن، در شهرستان‌های خراسان رضوی مانند حوزه انتخابیه تایباد و صالح آباد و همچنین شهرستان های استان سیستان و بلوچستان مانند خاش، سراوان، چابهار و در جنوب بندرلنگه و جزایر توریستی، داوطلبین از ماه ها پیش از انتخابات با انجام دیدارهای چهره به چهره و حضور در مجالس مناسبتی و اعیاد، مهیای ورود همه جانبه به میدان سنگین و حساس رقابت می شوند. یکی از تاکیدات کاندیدا در این ایام استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تشکیل گروه هواداران در تلگرام می باشد.

شبیه این فرایند در میان اهل سنت غرب کشور از جمله سنندج، مهاباد، سقز، جوانرود، روانسر، مریوان و..‌‌.نیز حاکم بوده و تشکیلات هر کاندیدا می‌کوشند طی روزهای رسمی تبلیغات، سخنرانی های شان را در ساعات پر ترافیک و میادین اصلی برگزار نمایند.

گزارش ها حاکی از آن است که فعالان در اکثر حوزه ها انتخابیه قابلیت چهره های جدید را مورد رصد قرار داده و به سیاست گردش نخبگان اعتقاد دارند‌. نیک می دانیم که شعارهای تبلیغاتی و وعده های طلایی برای ایجاد رشد آبادانی و اشتغال در حوزه تاثیر زیادی در پیروزی یک کاندیدا دارد، اما مردم در شماری از حوزه ها از عملکرد نماینده فعلی رضایت ندارند.‌ نماینده‌ای می خواهند که وعده هایش در جهت ایجاد اشتغال و بهبود معیشت را فراموش نکرده و مردم را با مشکلات شان تا پایان دوره چهارساله به خدا نسپارند!

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن