مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

انتقاد از مواضع دوگانه آمریکا در مسائل جهانی

آوای سنت : چرا بایدن الحاق سرزمین های اوکراین به روسیه را محکوم می کند، اما الحاق جولان توسط اسرائیل را نادیده می گیرد؟

برایان فینوکان،مشاور حقوقی سابق وزارت امور خارجه آمریکا از دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا به رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های جولان سوریه توسط اسرائیل را لغو کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، فینوکان، که در حال حاضر مشاور گروه بین المللی بحران است سند این ادعا را اظهارات مکرر دولت ایالات متحده ،رئیس جمهور جو بایدن و وزیر امور خارجه وی، آنتونی بلینکن، مبنی بر امتناع از به رسمیت شناختن الحاق سرزمین های اوکراین به روسیه عنوان کرد.

فینوکان در مقاله ای در مجله آمریکایی فارین پالیسی گفت: موضع دولت بایدن در رد تلاش روسیه برای تصرف اراضی اوکراین نشان دهنده موضع قاطع آمریکا در امتناع از تصاحب سرزمین دیگران از طریق زور است.

وی بر این باور است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا،زمانی که اسرائیل الحاق بلندی های جولان سوریه را به رسمیت شناخت، این اصول را کنار گذاشت و این اقدام او اعتبار موضع آمریکا را تضعیف کرد. او گفت: دولت بایدن باید اکنون برای لغو تصمیم ترامپ اقدام کند.

فینوکان افزود:موضع ایالات متحده در مورد الحاق اجباری سرزمین‌ها در سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم،در آنچه به دکترین استیمسون معروف شد، مستلزم رسمیت نشناختن سرزمین‌های تصرف شده با زور است.

این سند توسط هنری استیمسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سال ۱۹۳۲ در واکنش به تصرف منچوری چین توسط ژاپن تدوین شد.وی گفت که ایالات متحده پایبندی خود به این اصل را با امتناع از الحاق کشورهای بالتیک به اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۴۰ تأیید کرد و امتناع از به رسمیت شناختن الحاق سرزمین های دیگران با سلاح زور که ایالات متحده مسئول اصلی آن بود.بعدها در منشور سازمان ملل متحد تدوین شد.

پس از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ و تصرف اراضی برخی کشورهای عربی از جمله بلندی‌های جولان سوریه توسط اسرائیل، ایالات متحده از اجماع شورای امنیت عدول نکرد.شورای امنیت در قطعنامه ۲۴۲ خود عدم جواز تصرف اراضی دیگران از طریق جنگ را تایید کرده است.

بر اساس این پیشینه، این سیاستمدار سابق آمریکایی معتقد است که به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان از سوی ترامپ موضعی عجیب و غیرعادی بوده و نشان دهنده بی توجهی دولت ترامپ به قوانین بین المللی است.

وی گفت که بایدن در قانون اساسی صلاحیت لغو به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی توسط ترامپ را دارد و چنین تصمیمی به نفع دولت بایدن در عرصه داخلی و در سطح بین المللی خواهد بود.

در سطح بین‌المللی، نپذیرفتن حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان توسط آمریکا به اعتبار موضع این کشور مبنی بر رد الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه می‌افزاید.در سطح داخلی نیز این اقدام تاییدی بر احترام بایدن به قوانین بین المللی خواهد بود.

فینوکان در پایان مقاله خود گفت که آمریکا باید گفتمان خود را مبنی بر امتناع از الحاق سرزمین های دیگر با زور به گونه ای اعمال کند که نشان دهنده تعهد این کشور به این اصول در خارج از اروپا باشد،حتی در مورد متحدان نزدیکش.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن