مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

اهل سنت ایران و دولت سیزدهم

انتظارات جامعه اهل سنت در آستانه تشکیل کابینه سیزدهم

آوای سنت : انتخابات ریاست جمهوری ایران با فراز و نشیب های فراوان بالاخره در روز ۲۸ خرداد ماه برگزار شد.

همانگونه که از قبل پیش بینی می شد، میزان مشارکت مردم در این انتخابات، تحت تاثیر شرایط نامناسب معیشتی بخش های مختلف جامعه ،در پایین ترین سطح خود در سالهای قبل از انقلاب قرار داشت.علی رغم این شرایط، مشارکت حدود ۵۰ درصدی مردم ایران در این انتخابات، ثابت کرد که برآورد های بسیار بدبینانه برخی از محافل داخلی و خارجی درباره میزان احتمالی مشارکت مردم با حقایق جامعه سازگار نبوده است.

بر اساس آمار اعلام شده از طریق مراجع رسمی در استانهای اهل سنت نشین کشور نیز همراهی اهل سنت ایران با رئیس جمهور منتخب در حد قابل قبولی بوده است و از مجموع آراء ماخوذه در مناطق سنی نشین کشور بالغ بر ۶۳ درصد به آیت الله رئیسی اختصاص یافته است.این میزان رای، نشان دهنده تغییرات عمده در ترکیب آراء اهل سنت ایران است.

اهل سنت ایران در انتخابات گذشته بطور متوسط در حدود ۷۰ درصد به کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان رای دادند.اما در این دوره با چرخشی محسوس به سمت کاندیدای جریان اصول گرایی گرایش پیدا کرده اند.

رئیس جمهور منتخب، در نخستین نشست خبری خود پس از کسب پیروزی در انتخابات، تقویت امید مردم به آینده را به عنوان مهم ترین هدف خود ذکر کرد.

وی تاکید کرد که مردم طالب اجرای عدالت و رفع تبعیض هستند و در صورتی که دولت آینده بتواند ر این مسیر گام بردارد،توفیقات بزرگی نصیب آن خواهد شد.

اکنون و در شرایطی که غبارهای رقابت های انتخاباتی فرونشسته است، انتظار افکار عمومی و بویژه اهل سنت ایران از رئیس جمهور منتخب این است که وعده های انتخاباتی خود را به فراموشی نسپارد.

بهبود شرایط معیشتی جامعه و تقویت فرصتهای اشتغال جوانان مهم ترین نیاز عمومی جامعه است .حل مشکلات ازدواج و مسکن جوانان نیز به تبع این موارد، از نیازهای فوری و حیاتی جامعه است .

در این روزها و بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گمانه زنی های خبری و رسانه ای در مورد ترکیب دولت آینده نیز آغاز شده است.در این زمینه انتظار جامعه اهل سنت این است که ضمن توجه به سهم اهل سنت از ترکیب کلی ساکنان این سرزمین در چینش کابینه،از چهره هایی به عنوان مدیران بالای دولت استفاده نمایند که با معرفی آنها امید به آینده در جامعه تقویت گردد.

در این مرحله، استفاده از چهره های کارآمد و مردمی و اجتناب از قرار گرفتن در مسیر سهم خواهی های جناحی می تواند رئیس جمهور آینده را در ایجاد ترکیبی مناسب و مطلوب یاری رسانده نخستین پمپاز امید را به جامعه وارد نماید.

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن