مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

برای رومینا اشرفی!

قربانی بی تدبیری والدین

آوای سنت : سخن گفتن در این موضوع سخت است.قتل یک دختر نوجوان بنام رومینا اشرفی بدست پدر در تالش در هنگام خواب و پایان تاریک یک داستان عاشقانه به شکلی خشونت آمیز و غیر قابل دفاع .

قتل ناموسی واژگانی آشنا در بین ماست.هر ساله دهها نفر از دختران و زنان در جامعه ما، قربانی این گونه قتل ها  می گردند.برخی اعتقاد دارند رواج این گونه قتل ها در جامعه ما نشات گرفته از آموزه های اسلامی و قوانین دین مبین اسلام در زمینه مناسبات محرم و نا محرم است .برخی دیگر اعتقاد دارند که ریشه این قبیل حساسیت ها به فرهنگ و ریشه های شرقی ما بر می گردد.

در هر صورت این گونه رخداد ها در جامعه ما کم نیست و مورد رومینا نخستین مورد آن نبوده و آخرین مورد نیز نخواهد بود.

نخستین آرزوی هر پدرو مادری این است که فرزندشان بر اساس آداب و رسوم حاکم بر جامعه قدم به خانه بخت بگذارد.در این میان در برخی از موارد عدم رعایت این هنجارها چالش هایی را ایجاد کرده است .در این بین برخی از آداب و روسم رایج و حساسیت زا در مناطق مختلف رنگ و بوی عرفی داشته و برخی دیگر در فضایی دینی و مذهبی سیر می کنند.

اما برخی از اوقات عنان مدیریت زندگی فرزندان از دست والدین خارج می گردد.در این گونه موارد، والدین با شرایطی روبرو می گردند که علت عمده ایجاد آن غفلت خودشان در زمینه نظارت بر رفتارها و تربیت فرزندان است.این غفلت باعث می شود که پدرو مادر با شرایطی شوکه آور مواجه گردند.

تنگناهای عرفی و دینی و اضطراب های والدین

والدین در غالب موارد در برخورد با شرایطی غیر عرفی در رابطه با فرزندان شان بجای اینکه به عنوان یک انسان با تجربه و با عقلانیت بالا ، به مدیریت بحران ایجاد شده بپردازند، بصورت غیر عقلانی ترین شکل ممکن با مشکل ایجاد شده برخورد می کنند.نتیجه این قبیل برخورد ها فجایعی مثل فاجعه رومینا اشرفی است.

بنظر می رسد باید در این زمینه فرهنگ سازی درستی در جامعه صورت گیرد.اگر والدین خواهان پایبندی قوی و قابل دفاع فرزندان شان به هنجارهای عرفی و دینی هستند ،باید از همان سنین کودکی با توسل به روشهای نوین تربیتی به آگاه سازی فرزندان خود بپردازند.

تلفن همراه وسیله ارتباطی یا قاتل هنجارهای سنتی

مهم ترین معضل فرهنگی جامعه ما در شرایط کنونی، رواج شیوه های استفاده نامناسب از ابزارهای جدید در میان نسل جدید جامعه است.واقعیت این است که در غالب موارد، نسل قدیم ما شناخت درستی از آسیب های رایج در فضای مجازی ندارد.در نقطه مقابل فضای مجازی و برخی از نرم افزارهای رایج در این فضا برای پسران و دختران ما پر از جذابیت های فریبنده است.

در اکثر موارد جوانان و نوجوانان ما بدون هیچ گونه راهنمایی و مشاوره ای وارد این فضا می گردند.گستره بسیار وسیع ارتباطی در این فضا و تنوع محتوای در حال عرضه در این بخش، جوانان ما را به سمت یک سرگشتگی خطرناک هدایت می کند.

متاسفانه این فضای مخرب در برخی از موارد بنیان بسیاری از خانواده ها را سست کرده و پدیده خیانت را به امری عادی در جامعه تبدیل کرده است .این شرایط یک زنگ خطر بزرگ برای دلسوزان جامعه است.راهکار برخورد با این گونه پدیدها داس و بیل و چکش نیست!

باید عقلای جامعه همین امروز برای این وادادگی فرهنگی جامعه تدبیری بیاندیشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن