مقالات و یادداشت ها

به بهانه قرمز شدن شهرم

مولوی عبدالرحمن خوافی باخرز

آوای سنت : این جمله رو شاید خیلی این روزها در رسانه‌ها و فضای مجازی شاهدیم “اوضاع شهرم هرگز خوب نیست

از قرار گرفتن نام شهرم در لیست قرمز تیره سخت آشفته و پریشان بودم. خدایا چه می‌شود کرد با این روزهای سخت؟

روزی نیست که از مرگ عزیزی خبردار نشویم و ساعتی نیست که از مبتلا شدن دوستی، عزیزی، فامیل یا همسایه‌ای به کرونا بی‌خبر باشیم! چقدر این روزها تلخ است، شاید از تلخ‌‌ترین روزهایی که یک انسان می‌تواند به آن فکر کند، اما چه باید کرد در این روزهایی که عزیزان ما را در برابر یک بیماری ویروس از دست می‌دهیم؟

نه دل و دماغی مانده و نه حوصله‌ای. روزانه صدها نفر جان می‌بازند و مرگ روزانه بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کروناویروس به زبان خوش است و البته این آمار رسمی است و خدا می‌داند چند نفر غیررسمی جان ببازند . هر چه فکر می‌کنم چه گناهی کرده‌ایم که به این مصیبت دچار شده‌ایم، این روزهای تلخ، تبدیل شده به اون خاطرات و قصه هایی که از بزرگانمون در مورد “سال قحطی و طاعون” شنیده بودم که چگونه مردم می‌مردند و هیچ وقت فکر نمی‌کردم که روزی به چشم ببینم.

حالا در این وانفسای مرگ وقتی می‌بینم که روزانه صدها انسان که گاها تعدادی از آن‌ها شخصیت‌های شناخته شده، چهره‌های اثرگذار، افراد عالم و فرهیخته و اندیشمند چگونه لباس مرگ می‌پوشند دست و دلم می‌لرزد و به سوی نوشتن نمی‌رود و ذهنم چنان پریشان می‌شود که قدرت جمع کردن کلمات برای جمله‌بندی را ندارند.

نمی‌دانم باید چه خواهشی بکنم و در این وانفسا شاید برای این مردمی که باز متأسفانه به جای نشستن در خانه و به جای دعا و نیایش و استغفار به درگاه الهی عزم سفر می‌کنند و دوباره مرگ را میهمان خانه‌های خودشان می‌کنند. فقط می‌دانم باید از خودمان شروع کنیم، باید گام اول را از خودمان برداریم و مراقبت‌ها را تشدید کنیم، فقط فکر نکنیم مرگ فقط برای همسایه است، مرگ برای چهار خانه آن ‌طرف‌تر است.

این ویروس اصلا شوخی ندارد. لذا عاجزانه از همه عزیزان خواهش می کنیم نخست با رعایت پروتکل های بهداشتی همیشه ماسک بزنیم. کمی مراعات کنیم، اگر سر کار می‌رویم، مسافرت نرویم، مهمانی نرویم و نشست‌های دوستانه را قطع کنیم تا شاید فرصتی برای نفس کشیدن و عبور از این روزهای سخت پیدا شود. همدیگر را دعا کنیم، برای کادر درمان بیش از همه دعا کنیم، دعا کنیم که ایزد بزرگ در این روزها خودش به ما رحم کند، خودش به داد ما برسد مانند همیشه که کمک کرده و از سخت‌ترین بحران‌ها و بدترین مشکلات نجات داده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن