مقالات و یادداشت ها

به چه کسی رای ندهیم ؟

آوای سنت : در ادامه ی سلسله یادداشتهای پیرامون انتخابات به معیارهای انتخاب و عدم انتخاب می رسیم.

بجای معرفی شاخص های مثبت برای انتخاب به شاخص های منفی برای عدم انتخاب اشاره می کنم .

معتقدم که اساسی ترین گام در ارتقای سطح رفتار انتخاباتی جامعه ، آگاهی بخشی است . یعنی باید مردم را نسبت به انتخابات و نوع و جنس انتخابشان آگاه نمود.

جامعه ی روی به سوی توسعه ، قطعا مردمی آگاه را در خود دارد.

در این مقال می خواهم به دو شاخص منفی برخی نامزدهای انتخابات اشاره کنم ، تا که مردم با تطبیق این دو شاخص بر نامزدهای حاضر در میدان رقابت ، آنها را مورد ارزیابی قرار دهند.

🔸 عدم صداقت با مردم (دروغ گفتن):
با دقت در احوال نامزدهای حاضر در عرصه ی انتخابات باید به صداقت آنها توجه داشت ، یعنی سنجش ادعاها و یا راستی آزمایی آن چیزهایی که آنها در مورد خود به مردم عَرضه می کنند ، مانند ( مدرک تحصیلی ، رزومه کاری و تحصیلی ،  ویژگی های شخصیتی مورد ادعا ) .

مردم باید از کسانیکه در مورد  معرفی خود به مردم صداقت ندارند و خلاف واقع می گویند ، روی برگردانند. یعنی وقتی می بینند نامزدی مدرک تحصیلی خودش را با صداقت به مردم ارائه نمی کند ، این یعنی پایه و اساس کارش دروغ و بنیان شخصیتی اش عدم شفافیت است .

🔻وقتی نامزدی در ابتدایی ترین موضوع که حق مردم در دانستن آن است ، یعنی اطلاع از میزان تحصیلات نامزد مورد ارزیابی شان غیرشفاف عمل می کند و یا به دروغ مدرک بالاتری اعلام می کند ، خبر از فاجعه در شخصیت آن نامزد می دهد و در صورت انتخاب می تواند ، زمینه ساز مسائلی باشد که دامنگیر حتی کشور هم بگردد.

لذا مردم نباید به دروغ گوهها رای بدهند ، چرا که نتیجه فاجعه بار خواهد بود .

🔸پوپولیست ها را نفی کنید :
یکی دیگر از نبایدهای انتخاب اینست که مردم در فرآیند انتخاب خود نباید در گرداب هیجان ، احساسات و دام پوپولیست ها بیفتند .

پوپولیسم یا عوام فریبی یکی از آسیب های بسیار جدی در مسیر یک انتخاب شایسته ، اصلح و منطقی است .

پوپولیسم یا عوام فریبی همان شِگرد و یا رفتار مبتنی بر دروغی است که مخاطب را به سمت و سویی غیر از واقعیت سوق می دهد ، بدین معنی که شخص پوپولیست با سوار شدن بر موج احساسات مردم و یا با بهره گیری از نقاط و مسائل مورد توجه جامعه و نیز با حمایت و یا حمله به مسائل و یا کسانی ، احساسات مردم را بسوی خود کشانده تا افکار عمومی را به سود خود تهییج کند .

عوام فریبی رفتار دروغگویانی است که به هر شکل و ترفندی می خواهند به مقصد برسند و در این مسیر هر چیزی و هر ارزشی را به پای منافع خود قربانی می کنند .

🔻این افراد را می توان نابودگران ارزش های جامعه ، بسترساز بی اخلاقی در سیاست و اجتماع و نیز فریبکاران زیبا چهره ای نامید که هیچ خط قرمزی برای خود متصور نیستند .

مردم نیاید به این افراد رای بدهند چراکه اولین قربانیان آنها بعد از انتخاب ، خود همان مردمی هستند که بدانها رای داده اند .

لذا از مردم شریف ، مخلص و دردمند خواهشمند است که به ” دروغگویان و پوپولیست ها رای ندهند ” ، وجود چنین صفات رذلی در برخی نامزدها جامعه را به قهقرا خواهد برد.

✍ سید علاءالدین حیدری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن