مقالات و یادداشت ها

بوی متعفن شرک

آوای سنت : حضرت شاه ولی‌ الله رحمه‌ الله در کتاب الفوز الکبیر در بحث علوم خمسه تحت عنوان علم الجدل (دشمن‌شناسی در قرآن) بحث مختصر و بسیار جالبی را در خصوص تعریف شرک، انحرافات مشرکین .و بیان نمونه‌های شرک در زمان خودشان آورده‌ اند.

علامه در تعریف شرک می‌نویسند: شرک عبارت است از اختصاص صفات مختصه الهی مانند تصرف در جهان با اراده (کن‌ فیکون) برای غیرخداوند. سپس به بیان نمونه‌هایی از شرک و تصوری که برخی در مورد مقام ولایت و اولیا و اینکه چه جایگاه خدا گونه برای اولیاء قائل ‌اند، می‌ پردازد.

الحمدالله همه علما و حضرات اساتید پرچمداران توحید و رهروان سلسلۀ طیبۀ شیرمردان خدا و مبارزان برحق علیه شرک و بدعات دوران، علماء و اندیشمندان مکتب دیوبند هستند، پس به بیان خطرات شرک و گسترش بدعات نیازی نمی‌ بینم.

آنچه حقیر را به نوشتن این مطلب واداشت، بوی متعفن شرک و شیوع ویروس خطرناک این پدیده است که متأسفانه مدتی است از وجود نابسامانی ‌های اجتماعی و سیاسی و غفلت اهل‌علم و اشتغالشان به سایر مسائل اجتماعی استفاده نموده و به ‌تدریج به مراکز علم و توحید نفوذ کرده است.

اگر اساتید بزرگوار نگاهی گذرا به کتاب‌های «گلزار اولیاء»، «توسل در میزان شریعت»، «جام شریعت» و «سندان عشق» داشته باشند، به‌ خوبی متوجه خواهند شد که تحت عنوان «جایگاه اولیاء الهی» تمام صفات مختصه الهی و تصرفات خدایی به بندگان خدا نسبت داده‌ شده است و نیز همه انواع توسل‌های حرام و شرکی تحت عنوان «تبرک و توسل جایز به قبور بزرگان» که جاهلیت عرب به آن دچار بوده‌اند، بیان شده است؛ و برای شرک هیچ مصداقی جز چند خدا را پرستیدن که مشرکین عرب چنین باوری نداشتند، باقی نمانده است.

هرچند برای اهل ‌علم و دانش مطالب ناصواب این کتاب‌ها قابل ‌باور و توجیه نیستند، اما استفاده از تقاریظ بزرگان و نام اندیشمندان که غالباً محتوای کتاب را مطالعه نکرده‌اند و درج فتاوای مراکز علمی و برجسته نمودن آنها که با محتوای کتاب‌های مزبور هیچ سنخیتی ندارد، گام مؤثری است در عوام‌ فریبی و ترویج بیشتر بدعات و خرافات و رونق یافتن بازار کاسبان دین.

در پایان یادآور می‌ شوم چنانچه شاه ولی‌ الله رحمه‌ الله ریشه‌های شرک و گسترش بدعات و خرافات را به کاسبان دین و متشرعین حرفه‌ای نسبت می ‌دهد، دور از انتظار نیست ‌که فارغ‌ التحصیلان ناپخته و مِسکِین تحت شرایط سخت اقتصادی با تمسک به آراء و نظریات منحرف و دور از حق و واقعیت، به بازاری سودآور ورود کنند و به‌ اضافه نمودن دکانی دیگر بر سایر دکان‌های شهر بیفزایند و سرانجام دست ‌به ‌جیب خلق خدا فرو برند.

بنابراین وظیفه شرعی و مسئولیت دینی ما ایجاب می‌ کند که با عبور از مسائل اختلافی در خصوص برخی از توسلات و عدم توجیه فریادهای شرکی و استغاثه‌ های ناجائز و استمدادهای صریح از اولیاء و رفتگان، به تشریح و تبیین اصل موضوع توحید و هدف بعثت انبیاء علیهم الصلوات و السلام بپردازیم.

مولانا عبدالحکیم عثمانی- مدرس دارالعلوم زاهدان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن