مقالات و یادداشت ها

تحلیل میدل ایست از دلایل تمایل عربستان به سمت ایران

آوای سنت : تحلیلی که توسط میدل ایست آی منتشر شد،نشان داد که توافق اخیر عربستان و ایران به سبب درسی است که ریاض از سال ۲۰۱۹ گرفته است.

سالی که واکنش آمریکا نسبت به حملات به تاسیسات نفتی عربستان که ایران متهم این حمله بود،ناامیدکننده بود،زیرا ریاض از این موضوع شگفت زده شده بود که واشنگتن منافع خود را جدا ومتفاوت می‌داند،از این روسعودی‌ها از آن زمان به منافع خود فکر می کنند.

این تحلیل که توسط الخلیج الجدید ترجمه شده است،اضافه می کند توافق عربستان و ایران نشان دادکه استراتژی تحریم های آمریکا نتیجه معکوس داشته است.در این تحلیل به نقل از کارشناسان آمده است که ایالات متحده باید دررویکرد منزوی کردن مخالفان تجدید نظر کند،زیرا کشورها اکنون چین را جایگزینی برای ایالات متحده می دانند.

کریستین کوتس اولریشسن،پژوهشگر خاورمیانه درمؤسسه سیاست عمومی بیکر در دانشگاه رایس،می‌گوید: اگرچه زمان‌بندی توافق عربستان وایران غافلگیرکننده بود،اما ریاض وتهران چندین سال است که برای احیای روابط تلاش می‌کنند.

او معتقد است انگیزه سعودی نتیجه درسی بود که پس از کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ،رئیس‌جمهور سابق آمریکا وتحریم های گسترده ایالات متحده علیه ایران و خروج  از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵آموخت.

در آن زمان،وقتی محمد بن سلمان،ولیعهد سعودی از ایالات متحده خواسته بود تا بر ایران فشار بیشتری وارد کند،در سال ۲۰۱۹ تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله پهپادهایی قرار گرفت که تهران را مقصر آن دانستند.

این حمله منجر به کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت عربستان شد. اولریشسن در سمینار آنلاینی که پنجشنبه گذشته توسط مرکز عربی در واشنگتن دی سی برگزار شدگفت: دونالد ترامپ در آن زمان گفت که این حمله به عربستان سعودی است، نه حمله به ما… او بین منافع ایالات متحده و منافع عربستان تمایز قائل بود.

وی افزود: اینجا بودکه سعودی ها متوجه شدند باید مجموعه ای از سیاست ها را اتخاذ کنند که منعکس کننده منافع آنها باشد به طوری که منافع آنها مستقل از منافع آمریکا باشند.

درباره ایران نیز،تحریم‌های آمریکا تأثیر مستقیمی برتمایل تهران به جستجوی راه‌های خروجی ومسیرهای خارج از محدوده نظام مالی آمریکا داشت.از زمانی که واشنگتن دوباره تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد، این تحریم‌ها تأثیر قایل توجهی بر اقتصاد ازجمله تورم مداوم،کاهش ارزش ریال ایران وکاهش تولید ناخالص داخلی داشته است.

چند روز پس از اعلام توافق بین ریاض وتهران،وزیر دارایی عربستان سعودی گفت که ریاض می تواند سرمایه گذاری در ایران را بسیار سریع آغاز کند.

دینا اسفندیاری،مشاور ارشدگروه بین‌المللی بحران درخاورمیانه وشمال آفریقا نیزدراین نشست گفت:این توافق به ایران اجازه می‌دهد پیامی به غرب،آمریکا ومتحدانش بفرستد وبگوید:ببینید،شما نمی‌توانید مرا مانند قبل از توافق هسته‌ای منزوی کنید.

این تحلیل نشان می دهدکه تسلط دلار بربازار بین المللی برای چندین دهه،ایالات متحده را قادرساخت تا از سیاست تحریم علیه مخالفان خود استفاده کند،از تحریم کوبا در سال ۱۹۶۲ ومجازات دولت صدام حسین درعراق تا اعمال تحریم علیه ایران و سوریه.آخرین کشوری که با تحریم های شدید آمریکا مواجه شد،روسیه است که واشنگتن پس از حمله روسیه به اوکراین درسال گذشته،این کشور را در لیست سیاه قرار داد.

با این حال،کارشناسان می گویند:سیاست تحریم ها به ویژه درسال های اخیر ناکارآمدی خود را نشان داده است،زیرا چین به عنوان یک رقیب برابر.با ایالات متحده در.بازار.مالی بین المللی ظاهر شده است.به عنوان مثال،درخبرها آمده است که عربستان سعودی درحال بررسی قیمت گذاری برخی ازفروش نفت خود به چین به یوآن است.

باربارا اسلاوین،کارشناس ارشدمرکزاستیمسون،می‌گوید:.این بدان معناست که ایالات متحده باید در رویکردهای خود تجدید نظر کند،به‌ویژه در مورد استفاده از تحریم‌های اقتصادی،که من فکر می‌کنم نتایج معکوس فزاینده ای به همراه دارند.

او می افزاید: ما باید اطمینان حاصل کنیم که روابط خود را نه تنها با کشورهای منطقه،بلکه با چینی ها نیزحفظ می کنیم تا مطمئن شویم که خود را درموقعیتی قرار ندهیم که دیگر قادر به میانجیگری درتوافقات بین دشمنان نباشیم.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن