مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

تدابیر سخت گیرانه کرونایی؛چقدر زود دیر شد

نقدی بر تعلل دولت در اتخاذ تدابیر سخت گیرانه

آوای سنت: بر اساس گزارش خبرگزاریهای داخلی، در آخرین نشست هیات دولت ،دکتر روحانی رئیس جمهور ،خبر از اعمال تدابیر سخت گیرانه جدید در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور  خبر داد.

بر اساس برخی از خبرهای منتشر شده، در این مرحله، کنترل های شدیدی بر سفرهای برون شهری و برون استانی افراد اعمال شده و با اصناف متخلفی که مقررات اعلام شده در زمینه ضرورت تعطیلی صنوف غیر ضرور را رعایت نکرده اند، برخورد خواهد شد.

برخی از مسئولان دولتی اعلام کرده اند که اجرایی شدن این محدودیت ها بدنبال درخواست خود شهروندان در دستور کار قرار گرفته است.

با اجرایی شدن این مرحله از قوانین سختگیرانه، گلایه های برخی از صاحب نظران از غفلت و تعلل یک ماه گذشته دولت در زمینه مدیریت مناسب شرایط عمومی کشور تشدید شده است.

غالب صاحب نظران از همان روزهای نخست شیوع کرونا بر این اعتقاد بودند که دولت باید در اسرع زمان، کانون های اصلی و اولیه شیوع ویروس کرونا (قم و گیلان) را قرنطینه کرده و از ورود و خروج افراد از این دو مرکز اصلی بیماری، جلوگیری نماید.تعلل در این مرحله باعث شیوع بیماری در اکثر مناطق کشور شد.

برخی از افراد اعتقاد دارند که یک  دیدگاه غلط در نزد برخی از مشاوران بهداشتی دولت مانع از اتخاذ تصمیم های سخت گیرانه در اوایل اسفند شده است.در این چارچوب، برخی از مشاوران بهداشتی دولت، در هفته های گذشته بر این اعتقاد بودند که در هر شرایط، ویروس کرونا حدود ۷۰ درصد از جامعه را مبتلا خواهد کرد.در این زمینه تنها اقدام مناسب این است که سرعت انتشار این ویروس در کشور کند تر گردد و غیر از این، اقدام خاصی در این زمینه نمی توان انجام داد.

به عبارت ساده تر برخی از افراد بر این اعتقاد بودند که در هر صورت ویروس کرونا به همه استانها سرایت خواهد کرد و در این زمینه تنها اقدام لازم کنترل سرعت انتقال آن است.

فرض کنید اگر مسئولان دولتی چین هم در آغاز شیوع ویروس کرونا همین اعتقاد را داشتند چه مصیبتی در این کشور(با جمعیت بالای یک میلیارد نفر) رخ می داد؟

اما مسئولان چینی از ابتدا در مسیر درست حرکت کرده و سخت گیرانه ترین تمهیدات را در مرکز شیوع این بیماری در استان ووهان اعمال کرده و از شیوع آن به سایر نقاط کشور جلوگیری کردند.

ما در این زمینه یک ماه طلایی(اسفند) را از دست دادیم.در بدترین حالت اعمال این محدودیت های جدید باید در روزهای پایانی سال و قبل از آغاز موج نخست سفرهای نورورزی اجرایی می گردید.اما باز هم فرصت را از دست دادیم.

متاسفانه !

در این مرحله علی رغم گلایه های ذکر شده وظیفه همه ما همراهی با تصمیمات جدید است.اگر بخواهیم در این مرحله به لجبازی کودکانه مان با برخی از دستورات صادر شده ادامه دهیم ،اطمینان داشته باشیم که تعداد بیشتری از عزیزانمان قربانی این بیماری مهلک خواهند شد.بر اساس این شرایط بهتر است قدری به خودمان سختی بیشتری داده و برای حفظ سلامتی خود و فرزندان مان ایام آتی را در منزل بمانیم.

عبدالقیوم شکاری مدرس دانشگاه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن