مقالات و یادداشت ها

تسخیر فرهنگی جهان توسط کره جنوبی

آوای سنت : تأثیرپذیری از فرهنگ کره جنوبی یا آنچه به عنوان «موج کره ای» شناخته می شود برای همه روشن شده است،این موضوع به ویژه در ده سال اخیررشد بسیاری داشته و به یکی از سریع ترین فرهنگ های قابل گسترش در سطح جهان تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،برای مدت کوتاهی هیچ کس چیزی در مورد فرهنگ این کشور نمی دانست و امروزه بسیاری از نسل جدید می خواهند زبان کره ای را یاد بگیرند.

من سعی خواهم کرد با اعداد پاسخ دهم که چگونه این گسترش فرهنگی جهانی بر اقتصاد کره منعکس می شود، اما قبل از اینکه به اعداد اقتصادی بپردازیم،باید بدانیم دولت کره برای دستیابی به این مخاطبان بزرگ در سراسر جهان چه کرده است.این پدیده به دلیل تأثیر محسوسی که به ویژه بر نسل جدید دارد، جای مطالعه دارد.

دلایل متعددی به گسترش فرهنگ کره جنوبی در سطح جهان کمک کرد. قدرت فرهنگی رو به رشد کره جنوبی یک شبه اتفاق نیفتاد.بلکه این موضوع از اواسط دهه ۱۹۹۰ آغاز شد و دولت کره تلاش کرد تا صنایع فرهنگی را به بخشی از اقتصاد ملی تبدیل کند.

اول: دولت کره برای آغاز اجرای این طرح ابتدا به سراغ برندهای شناخته شده بین المللی خود مانند سامسونگ و هیوندای رفت و از آنها خواست کمک مالی به صنعت فرهنگ کره در سطح جهانی داشته باشند و آنها را متقاعد کرد که گسترش فرهنگ کره در سطح جهانی به نفع آنهاست و همه ازاین موضوع منفعت اقتصادی خواهد برد.

دوم: در آغاز این قرن، دولت کره تا حدی ممنوعیت ۵۰ ساله مبادله فرهنگ عمومی بین کره و ژاپن را لغو کرد و این امر منجر به گسترش فرهنگ عامیانه کره در بین ژاپنی ها شد.

سوم: وزارت فرهنگ و اطلاعات کره یک کمپین تبلیغاتی جهانی را با اعزام نمایندگانی برای تبلیغ برنامه های تلویزیونی و محتوای فرهنگی خود در بسیاری از کشورها راه اندازی کرد.

چهارم، دولت کره سانسور را کاهش داد و به فیلم سازان مستقل یارانه پرداخت و این امر منجر به افزایش تولید فیلم شد. بنابراین، فیلم‌های کره‌ای، مخاطبان جهانی پیدا کردند و موفق به  کسب جوایز بین‌المللی بسیاری شدند

پنجم: دولت کره جنوبی بودجه تحقیق و توسعه دربخش طراحی، تولید و کیفیت را افزایش داده است.

محتوای موج کره ای بر بهبود کره در جهان تأثیر مثبت گذاشت. این موضوع به تأثیر رسانه‌ها مربوط می‌شود ،برخی مطالعات، رسانه‌ها را به‌عنوان عامل اصلی تأثیرگذار بردیدگاه خارجی‌ها نسبت به فرهنگ کره معرفی کرده‌اند.

علاوه بر این، موج کره‌ای عاملی کلیدی در ایجاد انگیزه در گردشگران برای سفر به کره جنوبی به حساب می‌آید، چرا که با توجه به موج کره‌ای یا به اصطلاح صادرات فرهنگ این کشور، تعداد گردشگران خارجی که به کره سفر می‌کنند به تدریج افزایش یافته است.

درآمدکره از طریق موج کره ای در سال ۲۰۲۱ به ۱.۶ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، صادرات فرهنگی این کشور از ۲.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به نزدیک ۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت که بیش از ۴۶۵ درصد افزایش داشت.

بر اساس آمار وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری کره، ۶۰ درصد از کل درآمد گردشگری کره ناشی از گسترش فرهنگی یا همان چیزی است که به موج کره ای معروف است.دولت کره بر این باور است که نفوذ روزافزون قدرت فرهنگی این کشور بسیار ارزشمند است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن