مقالات و یادداشت ها

تورم افسارگسیخته و شرایط معیشتی جامعه

یادداشت فعال رسانه ای کورد در زمینه گرانی و تورم

آوای سنت: یکی از جالب ترین داستان های تاریخی؛ قصه اصحاب کهف یا همان مردان آنجلس است که در قرآن کریم هم مورد اشاره قرار گرفته است.

یکی از عجیب ترین و جالب ترین بخش های این قصه، زمانی است که جوانمردان این داستان پس از حدود سیصد سال خواب در غار، بدون آنکه بدانند چقدر خفته اند،از این خواب طولانی و سنگین بیدار شده و یکی از آنها برای خرید به شهر می آید و در کمال تعجب، متوجه می شود که قیمت اجناس و پول .همراهش چقدر تغییر کرده اند.

وضعیت بازار در کشور ایران؛ بویژه در ۲ سال اخیر آدم را یاد قصه اصحاب کهف می اندازد. با این تفاوت که آنها پس از سیصد سال، فقط یک بار، شاهد تغییر محسوس در بازار و جامعه شده اند، ولی مردم ایران هر صبح که از خواب بیدار می شوند متوجه می شنود چقدر قیمت اجناس مختلف در مقایسه با روز گذشته، افزایش یافته است. از این رو؛ هر روز این بخش از تغییر قیمت کالاها در بازار در قصه مردان آنجلس برای ما تکرار می شود و شاید بتوان بر هموطنان ما در دوره دوم مسئولیت آقای روحانی در مسند ریاست جمهوری؛ لقب مردان اینجلس را گذاشت.

هرچند در دوره دوم دولت، بیشتر رؤسای جمهور ایران در سالهای گذشته هم نرخ تورم بصورت قابل توجه افزایش می یافت، اما در هیچ برهه ای از زندگی خود، این چنین تورم برق آسایی و کمرشکنی را تجربه نکرده ایم.

در دو سال اخیر کمتر کالایی را می توان یافت که قیمت آن چند برابر یا بعبارت دیگر چند صد درصد افزایش نیافته است. در این میان با توجه به اینکه نرخ تورم سالانه در برخی کشورها که حدود ۲ تا سه درصد است، می توان گفت: میزان تورم کشور در دو سال گذشته به اندازه تورم چند قرن در این کشورهاست.

تورم موجود در همه اجناس دیده می شود. از خانه (بطوریکه قیمت هر متر آپارتمان در برخی محله های بالای شهر کرمانشاه بنابر شنیده ها، به ۴۶ میلیون تومان رسیده ) تا عدس که به حدود کیلویی ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

حالا کار بجایی رسیده که مردم نه تنها دیگر نمی توانند خانه یا خودرو بخرند.یا بچه هایشان را خانه بخت بفرستند. بلکه در خرید مواد خوراکی هم با مشکل روبرو هستند. حال در این بین، ضعف مفرط نظارت در بازار و تفاوت قیمت ها هم خود به چالشی مهم تبدیل شده است.

در این شرایط مردم انتظار دارند که مسئولان، مسئولانه تر، جدیتر و معقول تر از گذشته برای کاهش مشکلات کشور که بشدت بر معیشت و زندگی تاثیر مردم تاثیر گذاشته، تدبیر کرده و با توجه به ظرفیت های بی شمار ایران در زمینه های مختلف، اوضاع کشور را به شکل حقیقی مدیریت کنند و جامعه را از پیامدهای نامناسب وضعیت کنونی مصون سازند.

رسول مرادی فعال رسانه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن