مقالات و یادداشت ها

جنایتی هولناک در خاش و رسالت ما

عبدالحکیم شه‌بخش

آوای سنت : جنایتی که سه‌شنبه ۲۰ آبان ۹۹ در خاش رخ داد و منجر به قتل پدر و پسری خردسال شد، بسیار هولناک است و مردم را سخت متأثر کرده است. چنین حوادثی می‌تواند معلول علت‌های متعدد باشد، از جمله: ضعف فرهنگی و فقر معنوی، تعصب‌ها و رقابت‌های قبیله‌ای، ناموس‌پرستی بی‌جا، خرید و فروش مواد مخدر و کمبود شغل مناسب، سست عمل کردن نهادهای مردمی و اجتماعی، احساس استیصال برخی از مردم در استیفای حقوق و روی آوردن به تسویه‌حساب شخصی، حمایت از قاتلان و عدم قصاص آنان توسط برخی معتمدین و متنفذین، دسترسی آسان به اسلحه و در نهایت «توحش و درنده‌خویی» برخی افراد که بر زن و کودک هم رحم نمی‌کنند.

چاره‌ای نیست جز اینکه رؤسای قبایل و طوایف با محوریت علمای بزرگوار در شهرستان‌های مختلف گردهم آیند و همه پیمان ببندند که هرگز از قاتلان حمایت نخواهند کرد. در مورد چنین پرونده‌هایی قانون باید فیصله کند. از طرفی دیگر، در صورت ارتکاب قتل، فقط قاتل مجازات شود نه کل خاندان و ایل‌وتبارش.

فرهنگ گذشت از خون و قصاص خوب است، اما نه برای قاتلانی که مغرورانه و عامدانه با برنامه‌ریزی قبلی خون می‌ریزند، ایجاد رعب و وحشت می‌کنند و بعد به ناکجاآباد فرار می‌کنند و ریش‌سفیدان و متنفذان را واسطه می‌کنند برای گذشت یا پرداخت دیه و مصالحه… گذشت برای کسانی‌ست که به اشتباه خود معترف می‌شوند و خود را تسلیم قانون می‌کنند نه قاتلان بی‌رحمی که به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند و باعث بدنامی شهر و دیار ومردم‌شان می‌شوند.

واقعیت این است که قتل‌های طایفه‌ای در گذشته با شدت بیشتری در منطقه وجود داشته، اما بازتاب آنها چنین شدید نبوده است. اکنون رشد سرعت اطلاع‌رسانی و دسترسی اقشار مختلف مردم به اینترنت و گوشی‌های هوشمند، همه مرزها را درنوردیده است. به‌همین خاطر افکار عمومی به شدت تحت تأثیر چنین وقایع تلخی قرار می‌گیرند. بنابراین شایسته است، علاوه بر نهادهای مردمی و اقشار ذی‌نفوذ، نهادهای حکومتی نیز بیش از پیش برای شناسایی ریشه‌های این نوع جنایات تلاش و برای رفع آنها اقدام کنند. تک‌تک شهروندان وظیفه دارند در حد توان برای مبارزه با این پدیده زشت همت بگمارند. اصحاب تریبون وظیفه دارند در مناسبت‌های مختلف اهمیت جان مردم و مذمت قتل سخن بگویند و قلم بدوانند تا نوجوانان و جوانان با تعالیم زیبای اسلام در این خصوص آشنا بشوند و خو بگیرند.

عبدالحکیم شه بخش

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن