مقالات و یادداشت ها

جنگ اوکراین و شرایط جدید بازار نفت

آوای سنت : در حالی که تحلیلگران معتقدند توافق با ایران می تواند یک میلیون بشکه نفت جدید را به بازار نفت جهان اضافه کند، اتحادیه اروپا پیشرفت در از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران را فاش کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، پیشرفتی که تا حد زیادی به افزایش تنش بین اروپا و روسیه،پس از اعلام درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو، همراه با تصویب کنگره آمریکا در کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین مربوط می شود.

همه اینها در ترس اروپا از قطع گاز و برق روسیه در مقابل تهدیدهای اروپا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه با تحریم کامل نفت منعکس شده است. تنش ها روز شنبه به اوج خود رسید و مسکو تامین برق فنلاند را متوقف کرد.

همانطور که مشخص است، حجم عظیمی از اطلاعات و متغیرهای متقابل را می توان در پاراگراف فوق مشاهده کرد، متغیرهایی که در اروپا و در داخل نظام اقتصادی جهانی به شدت و با قدرت به هم مرتبط هستند و مسیرهای متعددی را طی می کنند.

چین واردات نفت خود از روسیه را افزایش داد و درمقابل واردات خود از ایران را کم کرد.

چین با این اقدام خود در را برای کشورهای اروپایی باز کرد تا برای جبران کمبود نفت خود از نفت ایران استفاده کنند.

یک سکانس مهندسی شده که تأثیر آن به سرعت در کشورهای حاشیه خلیج فارس ظاهر شد. زیرا کشورهای عربی را بر آن داشت تا همگام با کاهش تقاضای چین،قیمت نفت صادراتی به بازارهای آسیایی را کاهش دهند تا با تحولات ناشی از کاهش تقاضای چین همگام باشند.

رقابت قوی مورد انتظار برای نفت روسیه، اوکراین و گسترش ناتو، مجموعه ای از تعاملات را در قالب یک سکانس مهندسی شده راه اندازی کرد که یکی از ایستگاه های آن مذاکرات هسته ای وین بود.

بازگشت به میز مذاکره با تهران در وین؛ به امید دستیابی به راه حلی سریع است که اروپا و بازارهای جهانی را که انتظار می رود در نتیجه تحریم های غرب روزانه ۳ میلیون بشکه نفت از روسیه از دست بدهند، نجات دهد.

چیزی که قیمت انرژی را افزایش داد و انتظارات تورمی بیش از هشت درصدی که  اروپا را فرا گرفت و تورم و نرخ بهره بالا در آمریکا تشدید کرد، زیرا قیمت هرگالن بنزین به پنج دلار نزدیک شد و قیمت گازوئیل از این رقم فراتر رفت.چه چیزی نفت آمریکا و مشتقات آن را به گزینه بد و بدی برای اروپا و آمریکا تبدیل می کند؟

واشنگتن همچنان به دنبال گزینه های خود برای مهار تورم و افزایش قیمت است و صادرات بیشتر به اروپا به معنای افزایش قیمت نفت در آمریکا خواهد بود. به طوری که تورم افزایش می یابد و بهره بیشتر اثر مورد انتظار خود را از دست می دهد.

هرج و مرج بزرگی که کشورهای اروپایی و آمریکایی امیدوارند با توسل به تهران که پنجشنبه گذشته از شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر استقبال کرد، آن را کاهش داده و درمان کنند.

ایران و قطر بهشت ​​بازارهای اروپا و آمریکا هستند که از تورم رنج می برند، بلکه پناهگاه روسیه که به دنبال نقش بیشتر ایران در سوریه است تا باری را از دوش نیروهای خود کم کند و اجازه خروج بیشتر سربازانش از سوریه به اوکراین را فراهم کند.

صحبت های اروپا و کمیسر آن جوزپ بورل در مورد نزدیک بودن پیشرفت در مذاکرات و نزدیک بودن دستیابی به توافق در این زمینه بسیار منطقی تلقی می شود. ایران در آستانه دستیابی به یک پیشرفت بزرگ است که آن را از دایره هدف گذاری مستقیم اقتصادی خارج می کند.

ایران،از یک سو، در سایه بدتر شدن بحران اقتصادی و اجتماعی به این توافق نیاز دارد واز سوی دیگر،با چالش بزرگی روبرو خواهد شد که در راس آن دولت بحران زده و نامتعادل اشغالگر اسرائیل قرار دارد.

در کنار آن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی قرار داردکه به نوبه خود بین سود بردن از قیمت بالای نفت با هدف دستیابی به مزایای اقتصادی ناشی از آن و  مهار مخالفان خود در ایران و اخذ تضمین های غربی در یمن، دریای سرخ و خلیج عربی در نوسان است.

ضمانت هایی که آمریکا با مشارکت امنیتی جدید به نام فرمانده ناوگان پنجم و فرمانده نیروهای سنتکام و نیروی دریایی مختلط (۱۵۳) برای حفظ امنیت دریای سرخ، باب المندب و خلیج عدن که در پایان ماه جاری توسط پادشاهی عربستان سعودی فرماندهی می شود،ارائه کرده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن