مقالات و یادداشت ها

حاشیه های ممنوعیت استفاده از تیک تاک در امریکا

یادداشتی از علاء عبد الرحمن

آوای سنت : بیش از ۱۳۰ میلیون آمریکایی از تیک تاک استفاده می کنند… ممنوعیت آن به چه معناست؟

مهلتی که کاخ سفید به آژانس‌های فدرال در ایالات متحده داده تا نرم افزارتیک تاک را برروی تلفن‌ها ودستگاه‌های کارمندانش به دلیل خطرات مالکیت چینی آن ممنوع کنند و همچنین رای‌گیری درکنگره درباره لایحه ممنوعیت کامل،سؤالاتی را درمورد اهمیت این برنامه برای آمریکایی ها ایجاد می کند.

برنامه تیک تاک از نظرتعداد فالوورها،گروه‌های سنی که آن را دنبال می‌کنند وماهیت محتوای دنبال‌شده به‌ویژه اخبار،یکی از برجسته‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در ایالات متحده است.

کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا لایحه ای را تصویب کردکه ممنوعیت نرم افزار تیک تاک را که متعلق به یک شرکت چینی است،برای مجلس نمایندگان آسانترمی کند.اگرچه بخشی ازکارشناسان آمریکایی این اقدام را تهدیدی برای آزادی بیان می دانند.

لایحه ای که درکمیته روابط خارجی تصویب شد، مقابله با دشمنان تکنولوژیک آمریکا نام داشت.

مایکل مک کال،رئیس کمیته گفت:این لایحه دولت را ملزم می کند تا تیک تاک یا هر برنامه نرم افزاری راکه امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می کند،ممنوع کند.وی ادامه داد:تیک تاک یک تهدید امنیتی است،زیرا به چین اجازه می دهد تا با جمع آوری داده های آمریکایی ها،از این داده ها درفعالیت های مخرب خود استفاده وکاربران خود را دستکاری و نظارت کند.

ارقام آماری مرکزتحقیقات پیو نشان می‌دهدکه برخلاف سایت‌های ارتباطی مختلف، تعداد بزرگسالانی که به طورمنظم اخبار را از تیک تاک دریافت می‌کنند،افزایش یافته است.تعداد کاربران تیک تاک درایالات متحده ۱۳۶ میلیون و ۴۲ هزارنفر است.

این موسسه گفت:پیگیری اخبارکاربران در ایالات متحده کاهش یافته و یا در سال های اخیرتقریباً ثابت مانده است،اما درصد بزرگسالان آمریکایی که به طور منظم اخبار را از تیک تاک دریافت می کنند،درطول دو سال ۳ برابر شده است.

حتی یک سوم سایر گروه‌های سنی که ازکاربران این نرم افزار در آمریکا هستندگفته‌اند که اخبار را به طور مرتب از آن دریافت می‌کنند.

Social Shepherd  آماری را ارائه کرد که نشان می دهد بیشترین افراد فعال آمریکایی درنرم افزارتیک تاک بین سنین ۱۰ تا ۱۹ سال هستند که ۲۵ درصد از کل کاربران را تشکیل می‌دهند.پس از آنها رده ۲۰-۲۹ سال با نرخ ۲۲.۴ درصد وسپس ۳۰-۳۹ سال با نرخ ۲۱.۷ درصد قرار دارند،سالمندان بالای ۵۰ سال نیز ۱۱ درصد از افراد فعال این نرم افزار را تشکیل می دهند.

خالد صافی،کارشناس و مشاور دیجیتال مارکتینگ،گفت: با توجه به رقابت شدیدی که تیک تاک چینی با اپلیکیشن‌های آمریکایی دارد،آمارها نشان می‌دهد که این نرم افزار درمسیرصعود به صدر شبکه‌های اجتماعی درجهان است.وی به عربی ۲۱ توضیح داد: این نرم افزا تا جولای ۲۰۲۰ بیش از ۱۳۰ میلیون باردرآمریکا دانلود شده وحضور ۹۰ میلیون کاربر فعال ماهانه نیز نشان دهنده میزان علاقه آمریکایی ها به آن و اهمیت این برنامه برای آنهاست که در نرم افزارهای محلی پیدا نکردند.

وی افزود: این تعداد زیاد کاربران تایید می کنند که ممنوع کردن این نرم افزار،موج بزرگی از رد و محکومیت را به همراه خواهد داشت.این سبب می شود تا کاربران به دنبال جستجوی جایگزین‌های فنی برای ورود به برنامه از طریق VPNباشند.

به‌ویژه اینکه این ممنوعیت،ضررهای زیادی به برندها وتأثیرگذارانی که به تیک تاک به عنوان منبع اصلی درآمد وابسته هستند،وارد می‌کند.این ممنوعیت ممکن است منجر به این شودکه به دلیل آسیب زدن به منافع تجاری بسیاری از افراد،این اشخاص علیه مقامات رسمی، شکایت کنند.

این کارشناس پایگاه ارتباطی درخصوص گزینه های جایگزین برای آمریکایی ها در صورت ممنوعیت این اپلیکیشن گفت: نرم افزارهای زیادی این کاربران را احاطه کرده اند وکاربران به راحتی می توانند ازآنها استفاده کنند.

اما مشکل اینجاست که درصد زیادی از فالوورهایی که به برنامه تیک تاک متصل شده‌اند ومنابع درآمدی را برای مردم به سبب این فالوورها ایجاد کرده‌اند،هنگام انتقال به نرم افزاردیگر با چالش بزرگی روبرو خواهند شد و همچنین شرکت ها وبرندهایی که با افراد مشهورتیک تاک قرارداد بستند با مشکل مواجه خواهند شد.

او همچنین معتقد است که فرصت خوبی برای ظهور اپلیکیشن های مشابه است که همان گزینه ها را ارائه می دهد وروی فناوری هوش مصنوعی کار می کند تا توجه این دسته از دنبال کنندگان را به خود جلب کند.محمد ابوسلیم کارآفرین وکارشناس بازاریابی دیجیتال گفت که دلیل گسترش نرم افزار تیک تاک در بین جوانان در ایالات متحده،اتکای آن به ویدیوهای کوتاه و چیزی است کهریلز نامیده می شود که این پلتفرم به شکلی جذاب در اختیار کاربران قرار داد.

وی به عربی ۲۱ توضیح داد که بسیاری از نرم افزار‌های آمریکایی خدماتی مشابه تیک تاک ارائه می‌دهند،اما این پلتفرم با ایجاد ویژگی‌های جذاب‌تر و ارائه فالوورهای بیشتر نسبت به سایر نرم افزارهای آمریکایی،از همه متمایز است.این ویژگی، آن را رقابتی تر کرد وسبب شد تا یک موقعیت عالی را دربازار آمریکا به دست آورد.

ابوسلیم معتقد است ایالات متحده ازمنظر اقتصادی یا فنی به این نرم افزار نگاه نمی کند بلکه از این زاویه نگاه می کندکه آن را تهدیدی برای امنیت ملی خودمی داند.وی افزود:اما مطمئنا ممنوعیت آن با توجه به تعداد فالوورهادر ایالات متحده،برای کاربران بسیار مهم است،زیرا بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر از این نرم افزار استفاده می کنند.

ابوسلیم تاکید کرد که ممنوعیت این نرم افزار در ایالات متحده قطعا با انتقادات زیادی از سوی کاربران مواجه خواهد شد،اما مقامات آمریکایی نیز توجیهاتی دراین زمینه دارند.

همچنین گروه های فشاری وجود دارند که سعی می کنند کاربران را به این ایده متقاعد کنندکه نرم افزار تیک تاک تهدیدی برای امنیت ملی است که ایالات متحده آن را موضوعی غیرقابل انکار می داند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن