مقالات و یادداشت ها

حج و مسلمانان اوکراینی

آوای سنت : مسلمانان اوکراین برای سومین سال از انجام مناسک حج محروم شدند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، به دلیل ادامه جنگ روسیه علیه کشورشان و پس از همه‌گیری کرونا که در دو سال گذشته خود را بر امور دینی و دنیوی تحمیل کرده است، مسلمانان اوکراین برای سومین سال از انجام مناسک حج محروم شدند.

برای بسیاری از مسلمانان بومی کشور، حج به دلیل معانی و مفاهیم عالی آن، پس از دهه‌ها زندگی تحت کمونیسم اتحاد جماهیر شوروی، که انجام آموزه‌های دینی در آن شرایط،جنایاتی قابل مجازات بود، بزرگترین مناسک و سفر یک عمر است.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ دو جوان اوکراینی به نام های محمد و امانی قصد ازدواج داشتند و می خواستند ماه عسل خود را درموسم حج باشند که به برکت آن زندگی مشترک خود را آغاز می کنند اما شرایط قرنطینه ویروس کرونا مانع این سفر شد

ناامیدی این دو جوان قابل مقایسه با ناامیدی مسلمانان پیر اوکراینی، به ویژه تاتارهای کریمه یا دونباس نیست.عمرسان به سرعت می گذرد و نگرانی های جنگ بدون افق روشن،این احساس را بر آنها تحمیل می کند که نمی توانند راهی برای آن پیدا کنند

در سال ۲۰۲۲، غم و اندوه و ناامیدی با هم به اکثر مسلمانان اوکراین سرایت خواهد کرد، نه فقط کسانی که قصد حج داشتند، بلکه همه آنها امروز خود را برای پذیرایی از دومین عید در شرایط جنگی و عواقبی که بر آنها تحمیل شده، آماده می کنند.

پروفسور سیران عریفوف، رئیس شورای مسلمانان اوکراین می‌گوید: اغراق نیست اگر بگوییم دو سوم مسلمانان کیف، که حدود ۷۰۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود،پناهنده یا آواره شده‌اند، و بیشتر آنها آنها زن و کودک هستند.طبیعی است که این اتفاقات شادی و حال و هوای عید را تحت تاثیر قرار خواهد داد، همانطور که در عید فطر گذشته چنین بود.

به موارد فوق اضافه می کنیم که دیدارها به دلیل جنگ با تاتارها در کریمه اشغالی قطع شد. بسیاری از مسلمانان مناطق همجوار مانند زاپوروژیه و خرسون امروز نیز تحت اشغال هستند یا برای فرار از آن آواره یا پناهنده شدند.

مالک یک جوان اوکراینی که به اسلام گرویده است، امروز با همسر و فرزندان پناهنده خود در لهستان از طریق تلفن همراه با شبکه الجزیره ارتباط برقرار می کند ومی گوید

صحبت امروز عید از برنامه های عید، قربانی و غذای این روز نیست، بلکه صحبت از صبر است و و نگرانی هایی که خانواده دارند و التماس برای ماندن در یک مکان امن.

چند روز پیش، فعالان مسلمان تصاویری از مرکز فرهنگی اسلامی «بسم الله» در سورودونتسک منطقه دونباس، در فضای مجازی منتشر کرده بودند که بر اثر بمباران روسیه ویران شده بود.

این مرکز،آخرین مسجد جدید افتتاح شده در اوکراین را در خود جای داده بود و سومین مسجدی است که بعد از مساجد شهرهای ماریوپل و کنستانتینوفکا در منطقه دونتسک بمباران شده یا آسیب دیده است. برخی از مساجد دیگر نیزبه دلیل خطرات ناشی از جنگ و موج آوارگی درهای خود را بستند.

شیخ مراد سلیمان اف، مفتی اداره مذهبی مسلمانان اوکراین (امت) و جانشین مفتی سابق سعید اسماعیل اف که به جبهه های جنگ رفته است، می گوید: نبردها امروز در مناطق شرقی و جنوبی در جریان است،جایی که تعداد مسلمانان در این مناطق زیاد است.بنابراین، می بینیم که مسلمانان از جمله گروه های آسیب دیده ازجنگ در اوکراین هستند.

وی افزود: این وضعیت امروز ماست، بین بمباران، تخریب، آوارگی و ترس اما همچنان امیدواریم، از برادران خود که زائران خدا هستند می خواهیم در این ایام مبارک دعا کنند تا خداوند ما و بقیه مسلمانان را از آنچه در آن هستیم نجات دهد و به این جنگ های ناعادلانه پایان دهد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن