مقالات و یادداشت ها

حکمرانی در غیاب مردم عذاب است

یحیی سهرابی

آوای سنت : به دعوت «آرش لهونی» نماینده مردم اورامانات در مجلس، امروز (شنبه ۲۶آذرماه ۱۴۰۱) نشستی با حضور جمعی از معتمدین شهرستان جوانرود با استاندار کرمانشاه و سردار آسیابانی در استانداری کرمانشاه برگزار شد.

در این نشست که معتمدینی چون «مهدی قاضی زاده، عبدالرحیم عبدالهی، حاج فاتح سلیمانی و حاج محمد محمودی، سیدفتح الله حسینی و مصطفی محمدی» نمایندگان ادوار مجلس و روحانیون نیزحضور داشتند، همه به اتفاق از سردار آسیابانی، استاندار کرمانشاه و شورای تأمین استان خواستند، هرچه سریعتر به محدودیت های امنیتی و دایر کردن دژبانی هایی که در نقاطی از شهر جوانرود که مانع تردد آسان شهروندان و نقل و انتقال اجناس و کالاهای بازراچه تجاری می گردد، پایان دهند.

حضار گرامی آنچه را که شایسته بود ایراد کردند و از مسئولان ارشد سیاسی،نظامی و امنیتی استان خواستند کمک کنند محدودیت های اعمال شده که نارضایتی مردم را نیز به همراه داشته هرچه زودتر با دستورات شورای امنیت ملی در مرکز و وزارت کشور مرتفع گردد و اوضاع شهر به روال عادی بازگردد که در غیر اینصورت بازارچه جوانرود به عنوان قطب تجاری و بازرگانی اورامانات به تعطیلی و رکود کامل منجر خواهد شد.

بزرگان گفتنی ها را گفتند و فرصت به بنده نرسید که به مسئولان و اعضای شورای تأمین استان کرمانشاه عرض کنم و بگویم این جمع به نمایندگی از مردم داغدیده جوانرود از شما مسئولان سیاسی، امنیتی و نظامی استان می خواهند به احترام این معتمدین و به احترام مردم، به خواسته های به حق آنان گوش فرا دهند و هرچه سریعتر به خواسته های معقول آنها جامعه عمل بپوشانند که مردم و بازاریان  کمتر آسیب ببینند. خواستم به نمایندگان دولت و حاکمیت بگویم که اگر در این شرایط سخت و بحرانی، خواسته های مردم را نادیده بگیرند، شاید هیچگاه مجال این را پیدا نکنند به میان مردم بازگردند و رضایت عمومی را در جوانرود جلب نمایند. پس منطق ، مردم داری و رواداری حکم می کند، به سخنان عقلای قوم گوش فرا دهند و پیش از اینکه نارضایتی دیگری شکل بگیرد اوضاع شهر را به نفع مردم عادی سازی نمایند.

نکته ای دیگر که مجال نبود به عرض مسئولان برسانم این بود که کمرنگ شدن رابطه مردم اورامانات و دولت از سال ۹۶با بی توجهی دولت روحانی به مطالبات عمومی، قطع ارتباط معتمدان و فعالان سیاسی و اجتماعی منطقه با بازوند استاندار وقت و استمرار همین وضعیت در دولت رئیسی شدت به خود گرفت به شکلی که اگر حوادث اخیر جوانرود اتفاق نمی افتاد شاید دولت و حاکمیت لزومی نمی دیدند با جمع معتمدان این شهرستان بنشینند و برای رسیدگی به معضلات کنونی چاره اندیشی نمایند.

براین اساس جادارد در مدیریت منطقه به مردم و نظرات معتمدان آنها که به واقعیت نزدیکتر است احترام بگذارند و هراز گاهی از آنان دعوت گردد انتقادات و دیدگاه های خود را به سمع و نظر مسئولان برسانند. به باور نگارنده این سطور، حکمرانی بدون مشورت مستمر با مردم و نخبگان امکان پذیر نخواهد بود و اگر این نظام می خواهد به عمر سیاسی اش ادامه دهد چاره ای جز تمکین به خواسته های فرهنگی،اجتماعی و سیاسی مردم و البته  توسعه اقتصادی و بهبود معیشت اقشار گوناگون جامعه ندارد. امروز در فکر این بودم که طرح ساماندهی کولبری و تجارت مرزنشینان پس از اینکه رئیس جمهور به کرمانشاه سفر کرد و قول مساعد داد این طرح هرچه زودتر اجرایی گردد، چرا اجرا نشد و این دولت کی می خواهد به داد معیشت و اقتصاد مرزنشینان برسد؟

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن