مقالات و یادداشت ها

دانستن درباره ماه های اسلامی

آوای سنت :
یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّهِ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
از تو درباره هلال های ماه می پرسند، بگو: آنها وسیله تعیین اوقات [برای امور دنیایی و نظام زندگی] مردم و [تعیین زمان مراسم] حج است. و نیکی آن نیست که به خانه ها از پشت آنها وارد شوید، [چنان که اعراب جاهلی در حال احرام حج از پشت دیوار خانه خود وارد می شدند نه از در ورودی] بلکه نیکی [روش و منشِ] کسی است که [از هر گناه و معصیتی] می پرهیزد. و به خانه ها از درهای آنها وارد شوید؛ و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید. (متن قرآن, سوره ۲: البقره, آیه ۱۸۹)

تقویم اسلامی یا هجری بر اساس یک ماه قمری ۲۹ تا ۳۰ روز ساخته شده است و روز شروع آن از غروب خورشید آغاز می شود.

نمایان شدن ماه جدید ورود ماه جدید قمری را اعلام می کند ، اما به دلیل اختلاف در آب و هوا (باران و مه و غیره) که ممکن است مانع از دید واضح ماه شود یا به دلیل مسافت زیاد بین کشورها ، شروع یک ماه جدید دربرخی نقاط کاملا قطعی اعلام نمی شود.
بنابراین دانشمندان تعدادی از هنجارها را برای کمک به پیش بینی زمان اولین بازدید ماه هلال ایجاد کرده اند ، اما در هنگام تعیین ولادت هلال ماه ، هلال ماه رمضان و روز اول ماه بعد اختلافات کمی بین کشورها وجود خواهد داشت. ، که پایان روزه را نشان می دهد.

سال اسلامی شامل دوازده ماه است:
۱- محرم
۲- صفر
۳- ربیع الاول
۴- ربیع الثانی
۵- جمادی الاول
۶- جمادی الثانی
۷- رجب
۸- شعبان
۹- رمضان
۱۰- شوال
۱۱- ذیقعده
۱۲- ذیحجه

مهمترین رویدادهای تاریخی تقویم اسلامی:
۱ محرم (سال نو اسلامی)؛
۱۰ محرم (روز عاشورا)؛
۲۷ رجب (اسراء و معراج)؛
۱ رمضان (روز اول ماه روزه)؛
ده روز آخر ماه رمضان ، که شامل (لیله القدر) است.
۱ شوال (عید فطر)؛
۸ – ۱۰ ذیحجه (حج)؛
۹ ذیحجه (روز عرفه)؛
۱۰ ذیحجه (عید قربان).

با این حال ، تاریخ برخی از این رویدادها ، مانند تاریخ لیله القدر و سفر پیامبر اکرم از اسراء و معراج ، به طور قطعی مشخص نشده است ، و درباره تاریخ دقیق این رویداد قطعیت نامشخص است .

چهار ماه از دوازده ماه اسلامی مقدس است:
رجب ، محرم ، ذیقعده ، ذیحجه.
در دوره قبل از اسلام ، حمله به قبایل عرب ممنوع بود و شکار در این ماه ها متوقف شد. اسلام این عمل را به ارث برد و تأیید کرد. درگیری در این ماههای مقدس مگر اینکه در دفاع از خود ممنوع باشد.

از آنجا که تقویم اسلامی قمری است ، سال آن ۱۰ یا ۱۱ روز کوتاه تر از سال گریگوری است. این بدان معنی است که ماه های مسلمانان در فصول مختلف سقوط می کنند (منظور کم می شوند) .
به عنوان مثال ، ماه رمضان و حج می توانند در تابستان و همچنین در زمستان سقوط کنند. حدود ۳۳ سال طول می کشد تا خرمای اسلامی در فصول خورشیدی بچرخد.

قدمت سالهای اسلامی توسط خلیفه دوم “عمر بن الخطاب ” در سال ۶۳۸ میلادی (۱۶ هجری) به منظور دور زدن همه سیستمهای مختلف قدمت متناقض مورد استفاده در زمان وی معرفی شد. وی پس از مشورت با اصحاب خود ، هجرت – حرکت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را از مکه به سمت مدینه را به عنوان مناسب ترین مرجع برای دوره جدید اسلامی معرفی کرد.
هجرت ، از نظر تاریخی ، واقعه اصلی صدر اسلام است ، نقطه عطف در تاریخ اسلامی است که به بنیان نخستین دولت مسلمانان منجر شد.

منبع : aboutislam

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن