مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

راز توفیق ترکمنهای گلستان در انتخابات

آوای سنت : با اعلام نتایح انتخابات مجلس شورای و مجلس خبرگان رهبری در استان گلستان موجی از رضایت و شادمانی در بین ترکمنهای استان ایجاد شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان گلستان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان گلستان در حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا برای اولین بار یک ترکمن به عنوان یکی از دو نماینده ترکمن راهی بهارستان شد.آقای عبدالغفور امانزاده بعد از چند دوره حضور در رقابت های انتخابات مجلس، توانست با ۵۱ هزار رای به عنوان نماینده دوم این حوزه، توفیق خدمت به مردم را داشته باشد.

در حوزه انتخابیه غرب گلستان و حوزه انتخابیه گنبد راهیابی دو نماینده ترکمن به مجلس قطعی شده است.در این چارچوب از مجموع هفت نماینده استان در مجلس دوازدهم، سه نماینده از ترکمنهای این استان شدند.

اتفاق زیبای دیگری که در این دوره از انتخابات برای ترکمنها رخ داد راهیابی کمال آخوند غراوی به عنوان نخستین عالم ترکمن به مجلس خبرگان رهبری بود.آخوند غراوی در انتخابات مجلس خبرگان به عنوان نماینده اول استان، راهی مجلس مهم خبرگان شد.این برای اولین بار است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک روحانی ترکمن به مجلس خبرگان راه یافته است.

این توفیق در شرایطی بود که از همان روز نخست ثبت نام آخوند غراوی برخی از افراد خارج نشین یکسره به ما انرژی منفی دادند و راهیابی ایشان به مجلس خبرگان رهبری را ناممکن قلمداد کردند.

بعد از این رخدادهای خوب و امید بخش تحلیل های زیادی درباره علل و ریشه های کسب این توفیق، در فضای مجازی مطرح شده است.

از دیدگاه بنده به عنوان یک فعال رسانه ای مهم ترین علت بروز این رخداد خوب برای ترکمنهای گلستان ،استفاده بهینه آنها ازظرفیت های قانونی ایجاد شده از طرف نظام بود.

در هفته های گذشته در حالی که برخی از فعالان خارج نشین برای اهل سنت و اقوام مشق تحریم انتخابات می نوشتند،ترکمنهای گلستان بدون توجه به این تحریکات، با استفاده بهینه از شرایط قانونی ایجاد شده در مسیر نقش آفرینی اجتماعی حرکت کردند.

ثمره این حرکت اجتماعی، توفیق چشمگیر ما در انتخابات مجلس شورای اسلامی  و خبرگان بود.

یکی از دلایل دیگری که برای این نتایج درخشان تعامل مناسب ترکمنها با نظام در مقاطع مختلف بوده است.در سالهای اخیر مسئولان نظام بارها از تعامل و همکاری فعالان و علمای ترکمن با نظام تشکر کرده و تاکید داشته اند که قدردان این تعامل هستند.

بنظر می رسد بخشی از نتایج خوب اخیر، نتیجه این تعامل باشد.به عبارت ساده، نظام زمانی که تعامل و همراهی ما را مشاهده می کند در مقاطعی مانند انتخابات، مراتب قدردانی خود را به ما نشان می دهد.

در نهایت از شرایط ایجاد شده می توان به این نتیجه هم رسید که جاده تعامل و همکاری اقوام و اهل سنت با نظام یک جاده دو طرفه است .در یک طرف مطالبات مشروع اقوام و اهل سنت قرار دارد و در طرف دیگر توقعات نظام از ما به عنوان یک شهروند ایرانی با حقوق برابر به مانند سایر شهروندان .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن