مقالات و یادداشت ها

راهی برای صلح و آرامش درونی

آوای سنت : به عنوان انسان ، یکی از بزرگترین آرزوها در زندگی ، جستجوی آرامش درونی است.

بسیاری از روانشناسان استدلال می کنند که بزرگترین حرکت انسان ، جستجوی صلح است ، و هر کاری که انسان انجام دهد ، آنها به دنبال صلح و آرامش هستند.

به همین ترتیب ، یکی از نامهای بهشت در قرآن ، دارالسلام (خانه صلح) است.

امام ابن تیمیه فرمود: بهشتی بر روی این زمین وجود دارد که شخص برای ورود به بهشت آخرت باید به آن وارد شود. به گفته وی ، این بهشت آرامش و قناعت قلب است.

قناعت قلب ویژگی بسیار دشواری است که باید داشته باشید. دنیای اطراف ما و اتفاقاتی که برای ما رخ می دهد معمولاً ما را برای افراد بسیار مشکل ساز می کند.

با این حال ، مانند هر چیزی در اسلام ، راه رسیدن به آرامش وضعیتی نیست. این مسیری است که باید طی شود و کارهایی که باید انجام شود تا ما بتوانیم به آن ایستگاهی برسیم که در آن با خودمان صلح کنیم.

بخشی از تمایل به رسیدن به آرامش در خودمان جاسازی شده است. خداوند در درون ما خلاءهایی را قرار داده است که فقط خداوند می تواند آن را پر کند.
امام ابن القائیم گفت: در قلب ، احساس بی تدبیری وجود دارد که تنها با روی آوردن به خدا می توان آن را جمع کرد. در قلب احساس تنهایی وجود دارد که تنها با نزدیک شدن به خدا می توان آن را از بین برد. و در قلب ترس و اضطراب وجود دارد ، که تنها با فرار به سمت خدا رها می شود. و در قلب احساس پشیمانی وجود دارد که تنها با ارضای خدا می توان آن را از بین برد.

همه کارهایی که بدون جلب رضایت خدا انجام می شود فقط می روند ، اما آنچه در جستجوی لذت و فضل او انجام می شود ، دوام خواهد داشت و زنده خواهد ماند. این دیدگاه ما راجع به زندگی کاملاً تغییر می دهد.

مرگ ، از دست دادن ، ضربان قلب و جدا شدن دیگر به اندازه گذشته دردناک نیست ، زیرا در پایان روز انتظارات به صفر می رسد.

وقتی کسی از هیچ چیز انتظار نداشته باشد ، هر آنچه که می شود منبع لذت است و هرچه به دست نمی آیند چیزی نیست که مشکل ساز باشد.

تمرکز در زندگی به خداوند تبدیل می شود ، استاد جهان ، نه چند نفر از دوست داشتن در فیس بوک ، چه کسی عکس خود را دوست دارد ، چه کسی تعارف کرده است و غیره.

به نظر می رسد زندگی بسیار بیشتر از این مسائل ریز و درشت است. کسی می آموزد کسانی را که صدمه دیده اند آنها را ببخشد ، از آنها که عاشق آنها هستند ، گرامی بداریم و نفس خود را تسخیر کنیم ، زیرا چه کسی فایده ای دارد برای کسی که دو روز بعد می خواهد بوفه شش پا روی زمین داشته باشد؟

نویسنده خوزه آدیسون گفت که بشر برای خوشبختی به سه چیز نیاز دارد: کاری برای انجام دادن ، چیزی برای دوست داشتن و چیزی برای امید داشتن. همه این موارد را می توان در این آیه قرآن یافت:
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ
و براى نیل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى که پهنایش [به قدر] آسمانها و زمین است [و] براى پرهیزگاران آماده شده است بشتابید
(متن قرآن, سوره ۳: آل عمران, آیه ۱۳۳)

کاری که باید انجام شود – تسریع بخشش است.

چیزی برای دوست داشتن – استغفار از پروردگارت.

و چیزی که باید به آن امیدوار باشیم – بهشت به اندازه آسمان و زمین است.

چگونه است که ما به آرامش و آرامش درونی دست می یابیم؟

۱- درک کردن
بفهمید که خدا کیست و او چقدر بزرگ است.

کسی که عظمت خداوند را درک کند ، صلح را پیدا می کند و می داند که همه چیز کوچک و کوچک است.

۲- درک واقعیت زندگی
وقتی می دانیم که زندگی چیزی فراتر از آن چیزی نیست که می بینیم ، می فهمیم که همیشه تمرکز ما باید متفکرانه باشد. دانستن اینکه زندگی بعدی همیشگی است به ما کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنیم و ذهن خود را نسبت به امور این دنیا گم نکنیم.

۳- به یاد آوردن خداوند در هر زمان
انسان مستعد فراموشی است و بیاد آوردن همیشگی خداوند ما را در همه زمانها و مکانها به یاد خداوند سوق می دهد . یکی از توصیه های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این بود:
زبان خود را با یاد خدا مرطوب نگه دارید. ( ترمذی )

خداوند می گوید:
الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
همان کسانى که ایمان آورده‏ اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏ گیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مى‏ یابد (متن قرآن, سوره ۱۳: الرعد, آیه ۲۸)

۴- سپاسگزار باشید
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ
و آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد که اگر واقعا سپاسگزارى کنید [نعمت] شما را افزون خواهم کرد و اگر ناسپاسى نمایید قطعا عذاب من سخت‏ خواهد بود (متن قرآن, سوره ۱۴: إبراهیم, آیه ۷)

اگر سپاسگزار باشیم ، خداوند هر آنچه را که داریم حتی بیشتر به ما می دهد. او به ما نعمت های فراوان می دهد ، و همچنین به ما آرامش می دهد.

۵- به حکم خداوند راضی باشیم
یکی از بهترین راه های رسیدن به آرامش ، رضایت خداوند است.

در اصل این است که مهم نیست چه اتفاقی برای ما می افتد ، نقشه خدا بهترین است. وقتی از فرمان خدا رضایت داریم ، سخت تلاش خواهیم کرد ، تمام تلاش خود را خواهیم کرد اما با هر نتیجه ای که به دست ما برسد ، راضی هستیم.

فرمان خدا الهی است و همیشه در اینجا و اکنون برای ما قابل درک نیست. فقط وقتی به عقب نگاه کنیم ، می فهمیم که طرح خدا چگونه کامل بود. برنامه خداوند برای ما بهترین است و دانستن این امر زندگی را بسیار مسالمت آمیز می کند.

باشد که خداوند ما را در زندگی آرام و کامل قرار دهد تا درلحظه مرگ آرام باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن