مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

رواج مسیحیت در ترکمن صحرا و غفلت علما

آوای سنت : با اینکه جوانان در سنین جوانی گرایش خاصی به مذهب دارند، امّا گاهی دیده می شود که بعضی از جوانان از دین و ارزشهای دینی و مذهبی کناره گیری می کنند علت این جدایی و گریز از ارزشها از دلیل زیر نشأت بگیرد.

۱- ناآگاهی
یکی از علل فاصله گرفتن جوانان از دین و مسایل مذهبی، ناآگاهی از دین است و چون بصیرت و آگاهی کافی از دین ندارند، تحت تأثیر تبلیغات سوء دشمنان قرار می گیرند.

۲- عدم صلاحیت بعضی از معلمان و مربیان دینی
یکی از عوامل گریز جوانان از مسایل دینی، عدم صلاحیت برخی از معلمان و مربیان است. آنها به علت عدم تفهیم صحیح مطالب و یا عدم توانایی پاسخ به پرسشهای نوجوانان و یا با ایجاد ذهنیت منفی نسبت به دین موجبات بدبینی نسبت به دین و مسایل مذهبی را فراهم نموده اند. به همین جهت است که آنها از چنین مذهبی روی گردان است و علیه آن طغیان می کند.

۳- برخوردهای منفی
یکی از علل گریز جوانان از دین و مراکز مذهبی، عدم برخورد صحیح و اصولی با جوان است. گاهی ممکن است در اثر ناآگاهی و شرایط خاص از جوان خطایی سر بزند و سپس پشیمان شود، اما گاهی اوقات بعضی از مذهبی ها آنچنان او را طرد می کنند که برای همیشه او را از دین و مذهب گریزان می کنند.

۴- متظاهران به دین داری
یکی از عوامل گریز جوانان از دین، سرخوردگی آنان از مذهبیون است. برخی جوانان اعمال خلاف، عقاید خرافی و آداب و رسومی را که ارتباط به دین ندارد ولی توسط افراد به مذهب منتسب می گردد، به حساب دین و مذهب گذاشته، به همین سبب از دین یا مذهب می گریزند.

۵- عملکرد بد برخی از عالمان دینی
از اموری که امروزه روند تربیت دینی و رشد باورهای دینی را کند نموده و آسیب های فراوانی متوجه جامعه دینی نموده، ناهماهنگی بین قول و فعل بعضی از مربیان و کارگزاران دینی است. البته در این که بسیاری صلحا، علما و فرهیختگان با تبلیغ عملی خود راه انبیا را ادامه داده و برای امت های اسلامی الگوهای جاودانه شدند و ماندند، شکی نمی باشد. اما در کنار این حرکت مخلصانه، کسانی نیز بودند که با عمل نادرست خود ضربه هایی سهمگین بر پیکر جامعه دینی زدند.

برای دین گریزی و تغییر دین در بین جوانان می توانیم دلایل زیادی به غیر از دلایل فوق بیان کنیم که شاید از حوصله خوانندگان خارج باشد، اما عمده ترین دلایل برای دین گریزی جوانان در ترکمن صحرا می تواند دلایل فوق باشد.

در ترکمن صحرا دین مسیحیت در غفلت برخی علما ترکمن صحرا در حال رواج است. هر چه از تاریخ هجرت پیامبر مکرم اسلام دورتر می شویم مذاهب و عقاید مسلمانان نه تنها در دنیا بلکه در ترکمن صحرا نیز دستخوش تغییر و تحول است، اگر دقت کرده باشید در مورد برخی مسائل فقهی و حتی عقیده ای دارای اختلافات شدیدی هستند، و این امر سبب شده تا این اختلافات کوچک به شاگردان حوزه های علمیه و مردم منتقل بشود. حتی برخی از آنها پا را فراتر گذاشته و یکدیگر را تکفیر می کنند. در این بین این جوانان هستند که از این نزاع های مذهبی خسته شده و به ادیان دیگر می پیوندند، یا از دین زده می شوند.

از علمای معزز انتظار می رود از اختلافات فرقه ای و مذهبی دوری کنند و به دفاع از اسلام بپردازند و علم خود را در جهت تقابل با شبهات بیافزایند. و در این راستاحوزه های علمیه باید متحول شود و شیوه های آموزشی و پژوهشی خود را ارتقا دهد، فارغ التحصیلی طلاب بی بهره از دانش کافی و رقابت بین حوزه ها نه برای افزایش توان علمی و بلکه عدم توجه به کیفیت آموزش، بی تردید پاسخگوی مجهولات ذهنی جوانان نخواهد بود

در این بین شنیده می شود برخی جوانان ترکمن صحرا از دین اسلام جدا شده و به مسیحیت روی می آورند که این زنگ خطری است برای جامعه ای که رنگ و بوی دین و مذهب در آن درحال کمرنگ شدن است….!

امیدواریم علمای صالح و دلسوز مردم و جامعه اسلامی بتوانند با رویکرد مناسب از دین گریزی جوانان جلوگیری کنند.

نویسنده:وحید دلیجه
منبع: آرتا نیوز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن