مقالات و یادداشت ها

سخنی با اصولگرایان ، نهیبی به اصلاح طلبان

سید علاءالدین حیدری

آوای سنت : اگر معیار را قانون ، نظرات ومنویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) و اصول حقوق اساسی انسان ها بدانیم بدون شک در ایران اسلامی شهروند درجه ۲ و یا شهروند یدکی نداریم .

یعنی ایرانی به صرف ایرانی بودن دارای اعتبار حقوقی و ارزش شهروندی بدون درجه بندی است .

لذا اهل سنت هم بر همین عیار شهروند تمام و کمال ایران است و از همه حقوق از جمله حقوق سیاسی هم برخوردار است .

اهل سنت ایران در همه عرصه ها و برهه های حساس این سرزمین سهم و دین خود را ادا نموده اند . در پیروزی انقلاب اسلامی در کنار حضرت امام خمینی (ره) هم قدم ایستادند .

در استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی با همه توطئه ها مقابله کرده و با خون خود نهال نوپای نظام اسلامی را آبیاری کردند .

در جنگ تحمیلی از جان ، مال و هستی خود برای دفاع از این مرز و بوم مایه گذاشتند و بیش از ۱۲۰۰۰ شهید را تقدیم آرمانهای والای انقلاب اسلامی کردند .

در طول این سالها همیشه همنوا و همصدا با مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در میدان ایثار و صبر بوده و هیچگاه از مسیر وفا و بصیرت خارج نشده اند .

در همه عرصه ها خوش درخشیده و اگر قرار بر دادن نشان شهروندی باشد قطعا اهل سنت اولویت دار ترین شهروندان ایران هستند .

اما در کنار همه این ایثارها ، مقاومت ها و همراهی ها از یک نکته نباید غافل بود و آن نگرانی جامعه اهل سنت از برخی بی توجهی ها و اعمال برخی سلیقه ها بجای قانون در حق خود است .

بعنوان یک اهل سنت باید بگویم که اهل سنت از وفادارترین شهروندان این سرزمین به امام و رهبری هستند و وفاداری از صفات برجسته این عزیزان است .

اهل سنت در پاسخ به بی توجه ها هیچگاه به نظام و رهبری پشت نکرده بلکه سعی کرده اند دغدغه ها ، نگرانی ها و مشکلات خود را در عین صداقت و وفاداری در پای صندوق های رای و از طریق برگه های رای به گوش مسئولین به امید بهبود شرایط برسانند . هیچگاه راهی جز قانون و صبر نجیبانه را در پیش نگرفته اند .

حضور همیشگی ، پرشور و برجسته اهل سنت در انتخابات های گذشته بیانگر اعتقاد فکری و التزام عملی ما به نظام است و طبیعتا آرمانهای خود را در چهارچوب همین نظام و با همدلی می جوئیم .

اما در انتخابات های ۲۴ سال اخیر عموما با جریانی هم رای شده اند که توانستند دغدغه های اهل سنت را با رنگ و لعابی خاص بیان کنند . اهل سنت هم با صداقت و در عین وفاداری آرای چند میلیونی خود را دو دستی تقدیم آنها کرد .

اما چه کاشتیم و چه برداشتیم ؟

عرصه سیاست عرصه ای بدون تعارف است و طبیعتا رای ما برای تغییر در شرایط بود و اما تجارب ۲۴ سال همراهی با اصلاح طلبان به ما نشان داد که جریان سیاسی اصلاح طلب خوب می شنوند ، خوب همدردی می کنند ولی هیچ عمل و اقدامی برای بهبود شرایط ما ندارند .

حتی در حوزه هایی که می توانستند ، نکردند .

پس از سال ها اندوختن تجربه سیاسی و صبر نجیبانه ، اهل سنت به یک تصمیم هوشمندانه رسید و آن ” پوست اندازی سیاسی ” بود .

اهل سنت در این دوره تصمیم گرفت که راهِ رفته قبلی را نرود و این بار دست یاری جریان اصولگرا را بفشارد .

اهل سنت با اصولگرایان وارد گفتمانی مشترک به امیدِ گشایش راهی نو ، بسوی مطالباتِ خود شد و با رای قاطع خود به دکتر سید ابراهیم رئیسی باب جدیدی را گشودند .

روی سخنم با اصولگرایان محترم است که اگر می بینید اهل سنت در یک هم اندیشی نو با شما است آنرا فرصتی برای تعمیق وحدت و امنیت کشور بدانید .

اگر اهل سنت سبد آراء خود را بسوی شما تغییر داد آنرا برای یک ائتلاف عمیق و صادقانه مغتنم بشمارید.

از تجربه برخورد اصلاح طلبان با اهل سنت تحلیل بگیرید و برداشت درستی داشته باشید ، در واقع راهبردی صحیح را در پیش بگیرید .

اگر آنها نتوانستند جواب برادری اهل سنت را در عمل بدهند ، شما در عمل درستی این پیوند سیاسی را ثابت کنید .

اهل سنت مطالبات فراقانونی ندارد و همه مطالبات ما قانونی و در چهارچوب مصلحت و مورد تایید مراجع قانونی است .

این مطالبات بارها مورد تایید بزرگان نظام قرار گرفته است .

جناب آقای دکتر رئیسی در نشست ۲۰ خرداد مطالبات ما را قانونی و مورد تایید دانستند و این برای ما مهم است چرا که ایشان در جایگاه رئیس دستگاه قضا و نامزد ریاست جمهوری که حالا رئیس جمهور هستند آنها را تایید نموده اند .

رفع تبعیض از نخبگان اهل سنت از فرامین و دستورات اکید مقام معظم رهبری است لذا جای هیچگونه کم کاری وجود ندارد .

روی سخنم با شما بزرگان جریان اصولگرایی است که لطفا نگذارید امید اهل سنت به شما به سرنوشت امید به اصلاح طلبان دچار شود چرا که هزینه رویگردانی مردم از صندوق های رای برای کشور غیر قابل جبران خواهد بود و مقصر هم جریانات سیاسی هستند .

برادران و خواهران عزیز اصولگرا لطفا قدر همراهی جامعه اهل سنت را پاس بدارید و از گذشته روی بسوی آینده ای پر از امید درس بگیرید . اهل سنت صادقانه با شما همراه شد

و دست برادری را خالصانه دراز کرده است لطفا نگذارید دشمنان در این میان سوءاستفاده کنند .

و اما نهیبی به اصلاح طلبان دارم . اینروزها و در جریان انتخابات ریاست جمهوری شاهد تخریب اهل سنت و هجمه به بزرگان و شخصیتهایی از اهل سنت بودیم که مدافع اتخاذ راهبرد نوین در انتخابات یعنی حمایت از آقای رئیسی توسط برخی اصلاح طلبان و رسانه های وابسته به آنها بودیم که باید عرض کنم که شما نباید از رویگردانی جامعه اهل سنت از خود برآشفته شوید .

نباید از در پیش گرفتن راهی جدید و نگاهی نو به صندوق های رای از طرف اهل سنت عصبانی باشید .

بجای عصبانیت و تخریب ما به آسیب شناسی خود بپردازید و خود را وارسی کنید .

چرا توقع دارید اهل سنت همیشه باید با شما همراه و یا در واقع دنباله رو شما باشد؟!

اهل سنت بر اساس مصالح کشور ، مصلحت های خود و با تشخیص و تحلیل دقیق سیاسی خود به تصمیم جدیدی رسید و این ناراحتی ندارد .

شما ۲۴ سال رای ما را بدون پاسخ بردید و هر جایی هم از مطالبات و وعده ها پرسیدیم ، گفتید صبر کنید و یا مشکلات را به زمین جناح اصولگرا پاس دادید حالا ما چاره کار را در همراهی با اصولگراها یافتیم ، چه اشکالی دارد ؟!

چرا فکر می کنید اهل سنت عقد دائم سیاسی اصلاح طلبان هستند ؟ مگر ما تعهد ثبتی به شما داده بودیم که اینطور برآشفتید؟!

اهل سنت مطالباتی دارد و بر اساس حکمت و منطق سیاسی و با در نظر گرفتن شرایط رای می دهد. لذا انتخابات اخیر را هوشمندانه ترین کنش سیاسی ما بدانید و قطعا در آینده هم بر همین اساس در شطرنج سیاست ما را خواهید دید .

البته ما به هیچ جناحی تعهد ثبتی ندادیم و اصولا نخواهیم داد .

ایران و نظام اسلامی به همان اندازه که به دیگران تعلق دارد به ما هم تعلق دارد و در این میان از سایه چتر رهبری و قانون یکسان بهره می بریم .

چرا نگرانید ؟ و ما را به توپ و تشر می بندید ؟

نخبگان ما سالها پشت درهای بسته شما در چرخه مدیریت معطل و سرگردان ماندند .

چرا اهل سنت باید هزینه اپوزیسیون بودن برخی ها را بدهد ؟!

ما مطالبات بسیار حداقلی و قانونی داریم که مورد تایید رهبری و قانون هستند و همه آنها را بزرگان نظام قبول دارند لذا آب را از همین سرچشمه می جوییم .

اهل سنت به پویایی و بلوغ سیاسی رسیده است و از بستر وحدت و برادری برای تحقق وعده ها استفاده می برد .

لذا از جریان اصلاح طلب هم می خواهم که سعی نکنید نگاه جدید اهل سنت به صندوق های رای را یک معامله و توطئه و … بنامید بلکه آنرا یک ” پوست اندازی معقول سیاسی ” قلمداد کنید و در آن بیاندیشید که چه شد ؟….

سید علاءالدین حیدری

فعال مدنی اهل سنت

کرمانشاه

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن