مقالات و یادداشت ها

سفر خاورمیانه ای بایدن و دموکراسی آمریکایی

آوای سنت : سرنوشت تصمیم گرفته بود که سفر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به قدس و کرانه باختری با آنچه او در واشنگتن درباره رویدادهای ۶ ژانویه ۲۰۲۱ فاش کرد، تلاقی داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،اگر چه رابطه مولفه های صحنه های موازی و به هم پیوسته ضعف آمریکا در داخل و خارج،برای دولت بایدن از ابتدای دوره ریاستش مشخص است، اما او قادر به مقابله با آن نیست و عملاً برعکس عمل می کند.

چند هفته پس از کودتا در ایالات متحده، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در سخنرانی افتتاحیه خود، مصونیت دموکراسی را در داخل و در سراسر جهان به هم پیوند زد و گفت:ترویج دموکراسی در داخل برای سیاست خارجی ما حیاتی است.

او گفت دموکراسی ما شکننده نیست. بسیاری در سرتاسر جهان تشخیص می‌دهند که چالش‌هایی که ما با آن روبرو هستیم، همان چالش‌هایی است که آنها با آن روبرو هستند. اکنون آنها به ما نگاه می کنند زیرا می خواهند ببینند که آیا دموکراسی ما تسخیر ناپذیر است و آیا می توانیم از درون آنرا به چالش بکشیم؟

این مبنای مشروعیت ما برای دفاع از دموکراسی‌ها در سراسر جهان در سال‌های آینده خواهد بود.اما آنچه از آن زمان مشخص شد، شکست رهبری دولت بایدن از درون و بیرون است و نتیجه آن نه تحکیم مشروعیت، بلکه از دست دادن آن است

وقتی تصور می کنیم محافظان مایکل پنس معاون رئیس جمهور از عزیزانشان جدا شده اند و از مردمی که توسط خود رئیس جمهور دونالد ترامپ تحریک شده اند، وحشت دارند، احساس شکست می کنیم.وی همچنین فاش کرد که در جلسات مربوط به وقایع ۶ ژانویه در پارکینگ زیر ساختمان کاپیتول که نماد دموکراسی آمریکایی است مخفی شده بودند.

ما به شکنندگی تصاویر بایدن در جده فکر می کنیم که دیدارش زیر سایه بن سلمان بود و در قدس نیز به دیدار او فکر می کنیم که تابع رژیم اسرائیل بود، جایی که برای او سخت بود حتی به صورت شفاهی،جمله ای در مورد فلسطینی ها و حقوق آنها به زبان بیاورد.

حتی اظهارات توخالی او در بیانیه قدس در مورد حمایت طولانی مدت و پایدار او از راه حل دو کشور، برخلاف سایر بخش های اعلامیه امضا شده توسط یایر لاپید و بایدن، به طور یکجانبه تنها به عنوان منافع آمریکا مطرح شد.

نمونه های زیاد دیگری هم وجود دارد.

به تنها جمله موجود در این بیانیه که به دادگاه لاهه و سازمان ملل می پردازد،دقت کنید: ایالات متحده و اسرائیل تأیید می کنند که برای مبارزه با همه تلاش ها برای تحریم اسرائیل یا غیرقانونی خواندن اسرائیل، از جمله در سازمان ملل یا در دادگاه بین المللی لاهه، با یکدیگر همکاری خواهند کرد.در واقع چه چیزی در اینجا نوشته شده است؟ نمونه دیگری از بدبینی آمریکا در مورد ارگان های بین المللی؛ماده مهم نیست، اساس این است که ما از چه چیزی و علیه چه کسی استفاده خواهیم کرد.

همچنین به اجلاس رهبران ایالات متحده، اسرائیل، امارات متحده عربی و هند فکر کنید که را در طول سفر بایدن گرد هم آمدند. این چهار دولت امروز چه چیزی را نمایندگی می کنند؟

هند که بزرگترین دموکراسی در جهان بود،تحت قدرت نخست وزیر نارندرا مودی و حزب BJP در حال شکل گیری یک ناسیونالیسم متعصب هندی با استفاده از خشونت تکان دهنده علیه اقلیت بزرگ مسلمان است.

ایالات متحده که از خود به عنوان رهبر جهان آزاد یاد می کند از درون در حال فروپاشی است. کسانی هستند که دغدغه آنها،حفظ آمریکا به عنوان یک پروژه تحت کنترل یک اقلیت مسیحی سفیدپوست است نه یک دموکراسی چند قومیتی.

اسرائیل که به عنوان تنها دموکراسی در خاورمیانه شناخته می‌شود،در عمل از سیستم آپارتاید پیروی می‌کند که در آن نیمی از جمعیت بین رودخانه و دریا (یهودیان) برتری خود را از طریق سیاست، جغرافیا و جمعیت‌شناسی به  نیمی دیگر یعنی فلسطینی ها حفظ می‌کنند

امارات، تلاش می کند که روابط عمومی خوبی با خارج از کشور ایجاد کند.این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت این کشور را کارگران خارجی تشکیل می دهند و از حق اعتراض، تظاهرات یا انتقاد از رژیم حاکم غیر منتخب منع شده اند.

در این شرایط می توان پرسید چرا ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، متفکر دموکراسی غیرلیبرال، به این نشست مجازی دعوت نشد؟ در واقع، مشخص شد که آنچه در اینجا مجازی بود حضور فیزیکی نبود، بلکه طبقه بندی دموکراتیک بود.

به نظم جدید جهانی خوش آمدید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید می خواهید در کجا قرار بگیرید.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن