مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

شاه جدید انگلستان و اسلام

 

آوای سنت : در سال ۱۹۹۶ مفتی قبرس جمله ای گفت که تکان دهنده بود:او چارلز سوم،پادشاه جدید بریتانیا را متهم کرد که مسلمان است و اسلام خود را مخفی می کند. این اتفاق در ترکیه افتاد.او هر چند وقت یک‌بار به ترکیه سفر می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، این مطلب در گزارشی که توسط وب سایت بریتانیایی میدل ایست آی منتشر شده، بیان شده که در آن گفته است: چارلز که هفته گذشته پادشاه جدید شد، مسلمان  نیست که اسلام خود را مخفی کند، اما شناخت خوبی از اسلام دارد.

این گزارش حاکی از آن است که این پیرمرد ۷۳ ساله که اکنون ریاست کلیسای انگلستان را بر عهده دارد، قبل از رسیدن به مقام پادشاهی، در موضوعات مذهبی و تاریخی مرتبط با مسلمانان و اسلام، سخنرانی های زیادی ایراد کرد.

او یک بار فاش کرد که در حال یادگیری زبان عربی برای درک بهتر قرآن است، واقعیتی که امام مسجد مرکزی کمبریج هفته گذشته در خطبه خود از آن تمجید کرد.

در اینجا برخی از مهم ترین سخنان او را ذکر می کنیم که چارلز سوم در طول دهه ها در آن به اسلام اشاره کرد

۱- محیط زیست و جهان طبیعی

چارلز مدت‌هاست که از مسائل زیست‌محیطی و تغییرات آب‌وهوایی دفاع کرده است.او در کلام خود گاهی اوقات به دین اسلام در این زمینه استناد کرد. او در یک سخنرانی خود در سال ۱۹۹۶ با عنوان “احساس قداست… ایجاد پل بین اسلام و غرب”پیشنهاد کرد که قدردانی از دیدگاه‌های اسلامی در مورد نظم طبیعی به ما در غرب کمک می‌کند تا در مراقبت‌های عملی خود از انسان‌ها و محیط‌زیست‌ بازنگری کنیم و آن را بهبود بخشیم. چارلز این دیدگاه ها را در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۰ در مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد،تشریح کرد

او گفت با توجه به آنچه از آموزه‌های اساسی اسلام می‌دانم، اصل مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که برای فراوانی طبیعت محدودیت‌هایی وجود دارد. اینها حدود اختیاری نیست، حدودی است که خدا وضع کرده است، به این ترتیب، اگر برداشت من از قرآن صحیح باشد، به مسلمانان دستور داده شده است که از این حدود تجاوز نکنند.

او همچنین اسلام را دارای یکی از بزرگترین گنجینه های مملو از خرد و دانش معنوی در دسترس بشر توصیف کرد. این موضوعی است که به گفته او به دلیل گرایش به ماتریالیسم غربی پنهان شده است.

او گفت ما نمی‌توانیم بدون شبکه پیچیده زندگی در اطرافمان به تنهایی زندگی کنیم. اسلام همیشه این را آموخته است و بی توجهی به این درس به معنای کوتاهی در قرارداد ما با خالق است.همچنین باغ چارلز سوم در خانه اش در گلاسترشایر از سنت های اسلامی و گیاهان ذکر شده در قرآن الهام گرفته شده است.

۲– کاریکاتور دانمارک و آیات شیطانی

در سال ۲۰۰۶، شاه چارلز در جریان بازدید از دانشگاه الازهر در قاهره از انتشار کاریکاتورهای دانمارکی که یک سال قبل انتشار یافته بود و به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم اهانت کرده بودند، انتقاد کرد.

او گفت که نشان واقعی یک جامعه متمدن، احترامی است که برای اقلیت ها و دیگران قائل است. درگیری تکان دهنده و خشم اخیر در مورد کاریکاتور های دانمارکی خطری را نشان می دهد که از شکست درگوش ندادن و احترام نکردن به آنچه برای دیگران ارزشمند و مقدس است ناشی می شود.

این اولین بار نیست که او در بحث اسلام و آزادی بیان در غرب مشارکت می کند.در سال ۲۰۱۴، مارتین آمیس که یک نویسنده است گفت که با چارلز درباره امتناع آشکار او از حمایت از سلمان رشدی به دنبال صدور فتوا علیه او پس از انتشار کتاب آیات شیطانی صحبت کرده است. ایمز می گوید چارلز به او گفته است که اگر کسی به عمیق‌ترین اعتقادات شخص دیگری توهین کند،از او حمایت نخواهد کرد.

۳-اسلام و غرب

چارلز به ویژه در سخنرانی اکتبر ۱۹۹۳ خود از نیاز غرب به درک بهتر اسلام، صحبت کرد که بسیار مورد استناد قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر در غرب درباره ماهیت اسلام سوءتفاهم زیاد است، نسبت به آنچه فرهنگ و تمدن ما مدیون جهان اسلام است نیز ناآگاهی زیادی وجود دارد.

او نزدیک به سه دهه پیش در مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد گفت که این یک شکست است و به نظر من از محدودیت‌های تاریخی ناشی می‌شود که ما به ارث برده‌ایم. او گفت که اسلام دیدگاه متافیزیکی و وحدت‌بخشی نسبت به ما و جهان پیرامونمان داشت که غرب پس از انقلاب علمی از دست داد.

وی همچنین از مردم خواست پیوند افراط گرایی با اسلام را قبول نکنند و نباید بگوییم که افراط گرایی ویژگی ممتاز و ذاتی یک مسلمان است.

او گفت که افراط گرایی در انحصار اسلام نیست، بلکه در انحصار سایر ادیان از جمله مسیحیت است. اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان، علیرغم دینداری شخصی خود، در سیاست های خود اعتدال دارند. دین آنها دین میانه است و خود پیامبر همواره از افراط و تفریط متنفر و بیمناک بود.

۴-سرمایه گذاری اسلامی

چارلز سوم در سخنرانی سال ۲۰۱۳ در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی در لندن،دانش دقیقی از امور مالی اسلامی و مزایایی که به اعتقاد او می تواند برای بازارهای مالی جهانی به ارمغان بیاورد را نشان داد.

او گفت که مطمئناً ایده خوبی است که بررسی کنیم چگونه اخلاق ذاتی اقتصاد اخلاقی اسلام می تواند یک رویکرد منصفانه و اخلاقی را برای مدیریت ریسک سیستمی در اقتصاد، تجارت و امور مالی فراهم کند.

وی در ادامه با استفاده از مفهوم اسلامی ربا در مورد مصرف عادلانه منابع طبیعی اظهار نظر کرد. من گمان می کنم که اگر ممنوعیت اکید قرآن از ربا بر نظام اقتصادی حاکم بر زمان کنونی اعمال شود، قطعاً بدهی که به دلیل تمام شدن سرمایه طبیعی زمین به آیندگان واگذار کردیم، ربوی خواهد بود و کاملا غیر قابل قبول است.

به همین دلیل است که سازمان‌های مالی و تجاری که به اصول اسلام پایبند هستند، می‌توانند در ایجاد یک رویکرد اخلاقی‌تر که به نتایج عادلانه منجر می‌شود، کمک کنند.

۵-تاثیرمسلمانان بر جهان

چارلز سوم بارها به سهم مسلمانان در علم، هنر در عرصه های دانشگاهی اشاره کرد. او سال ۲۰۰۶ در دانشگاه الازهر گفت:باید به یاد داشته باشیم که ما در غرب مدیون علمای اسلام هستیم. به لطف آنها بود که گنجینه های آموزش کلاسیک در دوران تاریک اروپا زنده ماند.

او گفت سه سال قبل در مؤسسه آموزش عالی مارکفیلد در لسترشایر، با اظهار نظر در مورد سهم اسلام در ریاضیات، هر کسی که به سهم اسلام و مسلمانان در رنسانس اروپا به عنوان یک تمرین شک دارد، باید سعی کند حسابی ساده با استفاده از اعداد رومی انجام دهد.خدا را بابت اعداد عربی و مفهوم صفری که ریاضیدانان مسلمان وارد اندیشه اروپایی کردند،شاکریم.

او در سخنرانی معروف خود در سال ۱۹۹۳ از پیشرفت در زمینه حقوق زنان در کشورهای اسلامی قبل از اتفاقاتی که در برخی کشورهای غربی رخ داد صحبت کرد.او گفت کشورهای اسلامی مانند ترکیه، مصر و سوریه به زنان حق رای دادند همان‌طور که در اروپا به زنان حق رأی دادند! زنان در این کشورها مدت‌هاست که از دستمزد برابر و فرصت ایفای نقش کاری کامل در جوامع خود برخوردار هستند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن