مقالات و یادداشت ها

طبقات مجتهدین و فقهاء

آوای سنت : در مورد علم فقه و اجتهاد، فقهاء به هفت طبقه تقسیم میشوند که بالاترین طبقه یعنی اولین گروه فقهاء، مجتهدین فی الشرع یا مجتهدین مطلق نام دارند. اینان با صرف عمر گرانبهای خود و با تحمل تمامی مشقتها و مرارتها توانسته اند از آیات قرآن کریم و با توسل به احادیث رسول اکرم صلی الله علیه و سلم اصولی تدوین کرده و طبق آن اصول، احکام شرعی و فروعات احکام را از آنها استخراج نمایند. فقهاء این طبقه اگر چه بسیار بوده اند اما با گذشت زمان و عدم وجود افرادی که از اجتهاد آنان متابعت نمایند، منحصر در چهار نفر شده اند که به ترتیب حضرت امام اعظم ابوحنیفه ـ حضرت امام مالک ـ حضرت امام شافعی ـ حضرت امام احمد بن حنبل رضی الله عنهم اجمعین هستند. اینان مجتهدین مطلق یا مجتهدین فی الشرع نام دارند و رئیس و سر سلسله ی مذهب بشمار میروند.

دومین طبقه از مجتهدین، مجتهدین فی المذهب نام دارند. همانند شاگردان امام اعظم ابوحنیفه، حضرت امام زفر ـ حضرت امام ابویوسف ـ حضرت امام محمد شیبانی رحمهم الله تعالی. اینان با استفاده از ادله و اصول مقرره توسط رئیس مذهب، بسیاری از احکام فقهی را استخراج کرده و بیان نموده اند. اینان در اصول، تابع استاد خود بوده اما در فروع، صاحب نظر هستند و هر کدام دارای رای و نظر خاص خود بوده اند. به عقیده ی برخی از فقهاء، سه شاگرد امام اعظم ابوحنیفه با آنکه به درجه ی مجتهد مطلق رسیده اند اما به جهت رعایت احترام استاد، اقدام به تاسیس یک مذهب جداگانه نکرده بلکه همچنان تابع استاد خود در اصول وی بوده و مقلد ایشان در اصول بوده اند

سومین طبقه ی مجتهدین، مجتهدین فی المسائل نام دارند. این افراد در مورد مسائلی که از مجتهدین طبقات بالاتر هیچگونه روایت و یا اشاره ای نشده است، اجتهاد نموده و حکم آنان را بیان نموده اند. اینان کاملا مقلد بوده و به هیچوجه توانایی مخالفت هم در اصول و هم در فروع را با صاحب مذهب ندارند. اینان بزرگان متاخرین محسوب میشوند و فقط قادر به بیان مسائل ناگفته ی مجتهدین ما فوق خود هستند. از مجتهدین بنام این طبقه میتوان امام خصاف ـ امام طحاوی ـ امام معروف کرخی ـ شمس الائمه الحلوائی ـ امام سرخسی ـ امام علی البزدوی ـ امام قاضیخان ـ برهان الدین و شیخ طاهر را نام برد.

چهارمین طبقه از مجتهدین، اصحاب التخریج نام دارند. این افراد نیز قادر به اجتهاد و توانایی خروج از اصول و فروع مدون توسط صاحب مذهب نبوده بلکه فقط قادر هستند به خاطر تبحر و مسلط بودن به تمامی اصول و فروع مذهب، مجملات و مسائلی که از مجتهدین ما فوق، مبهم و یا مجمل مانده اند، با رعایت نظیر و تطبیق با دیگر مسائل بیان شده، حکم آنرا بازگو نمایند. امام رازی و فقیه جرجانی از بزرگان این طبقه بشمار میایند.

پنجمین طبقه از طبقات فقهاء، اصحاب الترجیح نام دارند. این افراد نیز کاملا مقلد بوده و به هیچوجه توانایی خروج از اصول و فروع مذهب را ندارند. اما اینان به خاطر تسلط بر اصول و همچنین احاطه به تمامی مسائل فروع، میتوانند بین دو روایت، روایت صحیح و روایت ضعیف را ترجیح دهند. اینان قادر هستند بین مسائل گوناگونی که از صاحب مذهب و یا مجتهدین دیگر بصورت مختلف ذکر شده اند، روایت اولی و مناسب حال مقلدین را انتخاب نموده و ترجیح نمایند. از بزرگان این طبقه میتوان به امام قدوری ـ مرغینانی ـ علی الرازی ـ ابن کمال ـ العمادی و ابن همام اشاره نمود.

ششمین طبقه از طبقات فقهاء، اصحاب التمییز نام دارند. اینان فقط قادر به شناسایی روایتهای اقوی ـ قوی ـ ظاهر مذهب ـ روایت ظاهر ـ روایت نادر هستند و به خاطر شناسایی و شناخت خود از روایتها، در کتابهای خود هیچگونه روایت مردود و یا ضعیفی را نقل نمینمایند.

هفتمین نوع فقهاء، اصحاب التقلید نام دارند. یعنی کسانیکه دارای هیچیک از مهارتهای طبقات فوق را نداشته و فقط و فقط قادر به تقلید هستند. کسانیکه از هر گونه اظهار نظر و یا اجتهاد و یا تخریج یا ترجیحی عاجز و ناتوان هستند. این افراد به هیچوجه نمیتوانند بین روایتهای قوی و ضعیف تفاوتی قائل شده و بعضا اقوال و مسائل مجمل فقهاء ما فوق را تبیین نمایند. وظیفه ی این افراد فقط و فقط تقلید است و دیگر هیچ.

معتبر ترین گروه در مذهب، طبقه ی اول سپس طبقه ی دوم و بدین ترتیب تا طبقه ی هفتم ادامه مییابد. پائین تر از طبقه ی هفتم، کسانی قرار دارند که هیچگونه اطلاعی از دین و شریعت نداشته و جزء عوام الناس محسوب میشوند. اینان به علت اینکه هیچگونه اطلاعی از جزئی ترین مسائل فقهی ندارند و از هیچکدام از ادله و براهین مسائل، بی اطلاع هستند از طبقات فقهاء بشمار نمیایند.

اکنون با توجه به تفاصیل فوق، متوجه میشویم همه ی ما چاره ای به جز تقلید از مجتهدین نداریم. وظیفه ی ما فقط تقلید است و چیز دیگری نیست. ما چگونه میتوانیم بدون در نظر گرفتن رای و نظر مجتهدین، حکمی بر خلاف نظر آنان صادر کنیم؟

کانال حوزه علمیه عرفان آباد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن