مقالات و یادداشت ها

علمای دین و ضرورت بروز اندوخته ها

به قلم : دکتر عبدالمجید صمیم

آوای سنت : امروزه بازار نقد دین و متدیان رونق فراوانی یافته است. هر کسی که چند کتاب مطالعه می‌کند یا اطلاعاتی را از طریق فضای مجازی به دست می‌آورد، خیلی راحت و آسوده بر این یا آن ارزش دینی می‌تازد و آن را به باد انتقاد می‌گیرد. از همه بدتر این که بر اساس همان مقدار اندک اطلاعاتی که حاصل نموده کار را یکسره می‌کند و بر تمام ارزش‌های دینی خط بطلان می‌کشد.

اولاً باید گفت دین اسلام به حدی قوی، با منطق، عُقلایی و مستدل است که با این گونه بادها نمی‌لرزد و اصولاً دین از نقد نمی‌ترسد زیرا چیزی ندارد که پنهان کند و یا در دین امری نیست که دلیل نداشته باشد. بنا بر این از این جهت باید خیال همه راحت باشد. لیکن اتکای برخی از جوانان فضای مجازی به این اطلاعات ناقص و قضاوت در مورد دین بر اساس آن‌ها امری است که قابل تأمل می‌باشد.

اما چه باید کرد؟
واقعیت این است که وظیفه دفاع از حدود و ثغور ارزش‌های مختلف دینی از قبیل عقاید و باورها، احکام و غیره بر عهده علمای دینی است. علمای دین پرچم‌دار حفاظت از این ارزش‌ها هستند. اما آن‌ها باید از مقومات و ارزش‌هایی برخوردار باشند که بتوانند این کار را به نحو احسن و شایسته انجام دهند و در برابر موج عظیم شبهات ایستادگی کنند.

اولین عنصر مهم در این راه این است که علمای اطلاعات خود را بروز کنند. شکی نیست که در شرایط کنونی تمام شاخه‌های علوم به گونه وسیعی در توسعه و گسترش است، پس باید علوم اسلامی نیز چنین باشد. منظور در این به لحاظ کمی نه که کیفی است، یعنی می‌شود مثلاً برای استدلال بر برخی از ارزش‌های دینی از دلایل مدرن استفاده کرد. چنین رویکردی بهتر می تواند جوان سرگردان امروز را قانع بسازد.

مطالعه بهترین راه برای رسیدن به این هدف است. در حال حاضر کتابهای بسیاری در عرصه‌ها مختلف علوم دینی با شیوه‌های نوین توسط دانشمندان مختلف از گوشه و کنار جهان به خصوص کشورهای اسلامی نگاشته شده، عالم دین باید بر همه آنچه تازه نشر می‌شود واقف باشد و خود را با آن‌ها آشنا سازد. این آفت بزرگی است اگر عالمی خود را در حد کمال بداند و عالم تصور نماید و به دنبال رفع نقیصه خود نباشد، چنین شخصی در جهالت و نادانی و در کوتاهی و تقصیر خود می‌ماند و هرگز نمی‌تواند در برابر تحدیات عصر و زمان مقابله نماید.

علاوه بر کتاب‌ها سایت‌های مختلفی در گوشه‌ و کنار جهان اسلام برای دفاع از اسلام و رد و طرد شبهات ایجاد شده که این شبهات را به گونه علمی پاسخ می‌دهند بهتر است دست اندرکاران دینی از این سایت‌ها و از این مراکز حد اکثر استفاده را به عمل آورند باشد تا با دانش و بینش وسیع به دفاع از ارزش‌های اسلامی بپردازند.

و اما اگر علما این بروز رسانی را در خود و در دانش خود انجام ندهند، طبیعی است که توان پاسخ دهی به سوالات و اشکالات جهان معاصر را نخواهند داشت و این خود سبب می‌شود تا گفتمان این‌ها نزد جوانان سست و بی بنیاد جلوه کند و سبب گردد تا بر سطح دین گریزی جوانان افزوده شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن