مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

عوامل موثر در بروز دین گریزی

حاجی محمد باغبانی، فرهنگی بازنشسته

آوای سنت : «انّ الدّین عندالله الإسلام» آل عمران ۱۹ / «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدیّ للمتّقین …» بقره۱
با توجه به آیات فوق، دین اسلام دینی کامل و مکمل ادیان آسمانی پیشین و آخرین دینی است که مورد قبول درگاه الهی است و کتاب آسمانی قرآن که معرف و مصدّق و مؤیّد این دین است حاوی مطالبی در باره ی آموزه های این دین است بلا شک و به یقین کتابی آسمانی است که بر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) وحی شده و هدایتگر کسانی است که تقوای الهی داشته باشند.

اما با وجود حقانیت این دین و شفاء و رحمت بودنش برای مؤمنین«اسراء۸۲» دین گریزی مردم به دلائل مختلف در جامعه مشهود است که به دلایل آن اشاره می کنم :

اول – از آنجا که کلام خدا (قرآن)به زبان عربی آشکار نازل شده تا درک آن آسانتر باشد«شعریٰ۱۹۵» به دلیل عرب زبان نبودن اکثریت به قریب مردم ایران درک و فهم آیات مشکل است بنابر این هرجا آیات قرآن تلاوت شود بیان ترجمه حتی توضیح مختصری همان آیات ضروری است اما متأسفانه قرائت وتلاوت قرآن در مراسم شادی وغم حتی در مساجد بعد از نماز یا در قرائت خطبه دوم ائمه ی جمعه بدون ترجمه صورت می گیرد و مستمعین بدون اینکه معنا و مفهوم آن را بدانند به دعای بعد قرائت آمین می گویند و این روال قرن ها به همین صورت ادامه داشته و دارد و این یکی از دلائل دین گریزی می تواند باشد.

دوم – دلیل دیگر دین گریزی نوجوانان وجوانان عدم هدایت و تشویق آنان از جانب والدین می باشد. در قرآن خداوند در آیه ی ۱۳۲سوره ی طه فرموده: «وأمر اهلک بالصلاه…»: خانواده خود به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش. از تو روزی نمی خواهیم بلکه مابه تو روزی می دهیم وعاقبت وسرانجام نیک برای تقوا وپرهیزکاری است. با توجه به آیه ی فوق وظیفه ی هر پدر و مادری است که قبل از به سن تکلیف رسیدن فرزندانشان آداب و اخلاق دینی از جمله نماز را که ستون دین است و بی ستون بنای دین محو و نابود می شود یعنی شخص مکلّف بی نماز بی دین است، را آموزش تئوری و عملی دهد خصوصاً اگر والدین به انجام تکالیف دینی خود پایبند و مقیّد باشند تأثیر بسزایی در آموزش به فرزندان دارد و وقتی به سن تکلیف رسیدند ایشان را به اقامه ی نماز و انجام دیگر تکالیف دینی تشویق و ترغیب کنند. چرا که تربیت دینی فرزندان از وظایف اصلی والدین است حتی اولویت دارد بر تأمین روزی و معیشت آنان که خداوند فرموده :از تو روزی نمی خواهیم بلکه ما به شما روزی می دهیم. یعنی والدین بیشتر نگران تربیت دینی فرزندانشان باشند تا رزق و روزی شان چرا که خداوند رزّاق است و«انّ الله یرزق من یشاء بغیر حساب»آل عمران۳۷

سوم- مورد دیگر از علل دین گریزی می تواند نوع عملکرد بخشی از روحانیت محترم باشد در خصوص رفتار با نوجوانان وجوانان و نیز الگو شدن در عمل به آموزه های دینی ضرب المثلی بین مردم شایع است که می گویند: «به گفتار آخوند عمل کن نه به رفتارش ». این سخن گویای آن است که از نظر مردم که انتظار دارند روحانیون محترم در عمل به امور دینی باید پیشقدم و الگو باشند و فقط حرف و حدیث تحویل مردم ندهند، آنطور که باید و شاید عمل نمی کنند یا خلاف دستور عمل می کنند و اینگونه رفتارها را خداوند نیز در قرآن رد کرده و می فرماید: «یا أیّها الّذین ءامنوا لِمَ تقولون مالا تفعلون» سوره صف آیه ی۲: یعنی« ای کسانی که ایمان آورده اید چرا می گویید آنچه را که خود انجام نمی دهید.» و نیز فرموده:«أتأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسکم»سوره بقره آیه ی۴۴ یعنی: « آیا مردم را به انجام کارهای نیک فرمان می دهید و در حالی که خودتان را فراموش می کنید. بنابراین حرف توأم با عمل باشد در غیر این صورت چندان تأثیری در مخاطب یا مخاطبین نخواهد داشت.

چهارم – مورد دیگر از رفتارهای نامعقول و نامقبول برخی از علمای عظام، بدبینی نسبت به جوانان و نوجوانان و طرد ایشان است به خصوص هنگامی که جوانی اگر از روی کنجکاوی سؤالی در باب مسائل دینی و عقیدتی که به ذهنش خطور کرده از روحانی محترمی بپرسد، ایشان به دلیل ناتوانی در پاسخگویی یا غرور و تکبر بیجا و یا بدبینی ،سائل را با سرزنش از خود دور می کند و اینگونه رفتارها هم از ایشان پذیرفته نیست و موجب دین گریزی مردم می شود.

پنجم – و اما دلیل دیگر از دلائل دین گریزی مردم وعده ها و شعارهای عملی نشده و ناامیدی و نارضایتی مردم از نظام حمهوری اسلامی است. چرا که مردم انتظار مدینه ی فاضله را بعد انقلاب داشتند در حالی که به حقوق شرعی و قانونی خود دست نیافتند یا به ندرت دست یافتند و علناً شاهد بی عدالتی ها و تضییع حقوقشان از طرف قدرتمندان در رأس حکومت و سکوت روحانیت بلکه تلاش ایشان به ارضای خود و تأمین خود و اطرافیانش هستند و ناامیدی از روحانیون نیز منجر به فاصله گرفتن مردم از جامعه ی روحانیت و متعاقباً دین گریزی می شود.

در پایان از همه ی عزیزانی که به هر دلیلی دین گریز هستند می خواهم که بدانید هیچ دلیلی نمی تواند دین گریزی شما را توجیه کند چرا که در دین اسلام هیچ عیب و نقصی وجود ندارد و عملکرد نادرست  افراد را نباید دلیل بیزاری از دیانت دانست چرا که «و لا وازره وزر أُخریٰ» سوره انعام آیه ی۱۶۴ یعنی: «هیچ گناهکاری گناه دیگری را گردن نمی گیرد. » بنابراین نفرت از اشخاص باعث نفرت از دین اسلام نشود./سایت اولکامیز

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن