مقالات و یادداشت ها

عید فطر و جامعه مسلمانان آمریکا

آوای سنت : همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با استفاده از آیه ای از قرآن، این روز را علاوه بر مسلمانان جهان به بیش از شش میلیون مسلمان آمریکایی تبریک گفت.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، در بیانیه ای که کاخ سفید منتشر کرد، بایدن گفت که قرآن کریم به ما می آموزد:«فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره»وی افزود: هر روز گزارش‌های دلخراشی از جان‌های از دست رفته می‌شنویم و تصاویری از خانواده‌ها و کودکانی را می‌بینیم که برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. این فجایع ما را به یاد انسانیت مشترک ما و آموزه های مشترک همه ادیان بزرگ از جمله اسلام می اندازد که مهم ترین آنها این است که همیشه با دیگران همانطور رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار کنند.

در پایان ماه رمضان،رسم بر این است که  کاخ سفید بیانیه ای صادر می کند و رئیس جمهور و همسرش به مسلمانان داخل و خارج از آمریکا  تبریک می گویند.

یک سال پیش، بایدن در صفحه رسمی خود در فیس بوک به مناسبت عید سعید فطر به مسلمانان تبریک گفت ونوشت: من و جیل صمیمانه ترین تبریک های خود را به همه کسانی که عید را جشن می گیرند ارسال می کنیم. امیدوارم در طول سال در سلامت باشید. . عید شما مبارک.

از دهه شصت قرن گذشته،حضور اسلام در ایالات متحده به طور چشمگیری افزایش یافته است و پیدا کردن مسجد برای نماز در اکثر شهرهای پنجاه ایالت آمریکا آسان تر شد.دیگر دانشگاه آمریکایی فاقد نمازخانه برای دانشجویان مسلمان آمریکایی و خارجی نیست.همزمان با این اتفاقات،مغازه های فروش گوشت ذبح شده با روش های قانونی اسلامی در ایالت های مختلف آمریکا گسترش یافت.

قبل از شیوع و گسترش ویروس کووید۱۹، کاخ سفید میزبان افطاری عظیم ماه مبارک رمضان بود که طی دو سال گذشته به دلیل اقدامات پیشگیرانه مربوط به شیوع این ویروس این اتفاق نیفتاده است. علیرغم رفتارهای خصمانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نسبت به شهروندان چندین کشور مسلمان، او نیز مانند دیگر روسای جمهور آمریکا میزبان افطار رمضان بود.

اولین تاریخچه مستند میزبان شدن کاخ سفید برای یک مهمانی افطاری در ماه رمضان به بیش از ۲۰۰ سال قبل باز می گردد، زمانی که رئیس جمهور توماس جفرسون در ۹ دسامبر ۱۸۰۵ میزبان سیدی سلیمان فرستاده تونس بود تا در مورد موضوع دزدی دریایی در دریای مدیترانه گفتگو کند.

و هنگامی که نماینده تونس با او درباره روزه ماه رمضان صحبت کرد،جفرسون دستور داد که پذیرایی در غروب آفتاب مطابق با عرف اسلامی برگزار شود.

افطاری به میزبانی کاخ سفید به مهم‌ترین گردهمایی عمومی در این کشور برای ارسال صدای مسلمانان و غیرمسلمانان تبدیل شده است، زیرا چهار رئیس‌جمهور گذشته ایالات متحده این سنت را برای ارتقای وحدت و درک متقابل بین ادیان ادامه داده‌اند.

شیوه های برگزاری اعیاد اسلامی در میان مسلمانان آمریکا با کشورهای مسلمان تفاوتی ندارد،به محض مشخص شدن تاریخ  آن ، مسلمانان به یکدیگر تبریک می گویند و کافه ها و رستوران های پراکنده عربی در ایالت های مختلف آمریکا مملو از جوانانی می شود که فرارسیدن عید را به همدیگر تبریک می گویند،البته هر فردی می تواند یک یا دو شب قبل از فرا رسیدن عید، به دلیل ازدحام جمعیت و حضور مسلمانان در فروشگاه های عربی و اسلامی برای خرید مایحتاج ضیافت،حال و هوای عید را احساس کند

اگرچه مراسم مذهبی اسلامی در آمریکا تعطیل رسمی دولتی محسوب نمی شود،اما شورای شهر نیویورک، بزرگترین و مشهورترین شهر آمریکا، عید قربان و عید فطر را به عنوان تعطیلات رسمی در مدارس خود تصویب کرده است.

با دانش روزافزون جامعه آمریکا در مورد اسلام و مسلمانان، بسیاری از مؤسسات آموزشی و اقتصادی، صاحبان مشاغل و شرکت ها حق مسلمانان را برای جشن گرفتن تعطیلات خود درک می کنند و از دادن تعطیلات غیر رسمی به آنها بدشان نمی آید.

مدیریت دانشگاه ها و مدارس به اساتید توصیه می کنند که در روزهای تعطیل امتحان برگزار نکنند و به دانش آموزان،تکالیف پر استرس محول نکنند.

مهمترین ویژگی عید در آمریکا،حضور مردم در نماز عید است  که آن را فرصتی سالانه برای گردهمایی و آشنایی می دانند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که نماز عید فطر در زمان های مختلف برگزار می شود تا بیشترین تعداد ممکن از مسلمانان در این نماز شرکت کنند.درمسجد دارالهجره در ویرجینیا، یکی از بزرگترین مساجد در منطقه شهری واشنگتن است،غالبا از هفت صبح تا ظهر،پنج بار نماز عید اقامه می شود، در سالهای گذشته مرسوم بود که در تمام مساجد محلی واشنگتن و حومه آن در سالن بزرگی که به همین منظور اجاره شده است،نماز دسته جمعی برگزار می شد

هر چند مساجد آمریکا در دهه شصت و هفتاد قرن گذشته وسعت کوچکی داشتند اما مسلمانان در بیست سال گذشته به ویژه با ظهور نسل دوم مهاجران مسلمان شروع به ساختن مساجد بزرگ برای پذیرش تعداد فزاینده مسلمانان کردند

مساجد آمریکا فقط برای عبادت نیست بلکه چند منظوره هستند، بیشتر مساجد دارای کتابخانه های بزرگ، مدارسی برای آموزش زبان عربی و حفظ قرآن کریم، و همچنین سالن هایی برای مراسم مذهبی، اجتماعی و تفریحی هستند.

با این حال، احساس عید در آمریکا فقط محدود به مناطقی است که جوامع بزرگ مسلمان در آن جمع می شوند. این جشن در سایر مناطقی که تعداد زیادی از اعراب و مسلمانان وجود ندارد، حضور واضحی ندارد. واضح است که بزرگترین اجتماعات جامعه عرب در حومه شهرهای بزرگ در ایالت های کالیفرنیا، میشیگان، نیویورک، تگزاس و واشنگتن دی سی است که مسلمانان ساکن هستند.

در عین حال، دیگر عجیب نیست که مسلمانان آمریکایی را در موقعیت هایی بیابیم که حتی خوشبین ترین انسان ها در دو دهه پیش هم نمی توانستند تصورش را بکنند.

سنا سال گذشته با اکثریت زیادی به انتصاب زاهد قریشی به عنوان اولین قاضی مسلمان در یک دادگاه فدرال رای داد ،سنا همچنین با اکثریت قاطع به انتصاب خانم لینا خان به عنوان مدیر کمیسیون تجارت فدرال رای داد که منجر به موفقیت مسلمانان به عنوان نامزدهای پیروز در انتخابات مختلف مجالس قانونگذاری در ۵ ایالت شد،در انتخابات ۲۰۲۰ نیزایلهان عمر و رشیده طلیب دو نماینده حزب دموکرات، علیرغم تلاش های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای حمایت از رقبای جمهوری خواه خود، برای دومین بار در مجلس نمایندگان پیروز شدند.

اصل مطلب  را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن