مقالات و یادداشت ها

غرب و سبک زندگی اسلامی

علی سابکزئی و برسی تلاش غرب برای تغییر الگوهای فرهنگی دنیای اسلام

آوای سنت : در دنیای کنونی که دین اسلام و مسلمین، آماج تهاجم و حملات فرهنگی و عقیدتی دشمنان قرار گرفته .اند،عمل کردن به سنتهای گهربار پیامبر و فرامین دین اسلام ،عزمی راسخ و اراده ای پولادین می طلبد.

دشمنان دین، تمام قوای خود را به کار می برند تا فرهنگ نوظهور غرب و به ظاهر، عمل مدرنیته بودن را در فرهنگ عمومی کشورهای مسلمان پیاده کنند و آن را بر فرهنگ سایر کشورها غالب کنند.

بدون شک اگر فرهنگ به ظاهر مدرن غرب در فرهنگ مسلمانان نهادینه شود و بر مسلمانان حکمفرمایی کند، هیچ اثری جز از هم پاشیدن بنیان خانواده و سست شدن اراده و عمل مسلمانان نخواهد داشت و فرهنگ اسلامی کشورهای مسلمانان را به نابودی خواهد کشاند. در این شرایط مسلمانان، ملت هایی خواهند شد که از نظر فرهنگی تابع فرهنگ غرب و در خدمت آن خواهد بود.

تردیدی وجود ندارد که یکی از مهمترین ابعاد زندگی ملت ها تقویت زمینه های فرهنگی است.

اگر کشوری از نظر فرهنگی  ضعیف شود و تابع دیگر فرهنگ ها باشد،کشورهای دیگر برای آن کشور تصمیم خواهند گرفته و زمینه برای فروپاشی نظام سیاسی فراهم و هموار خواهد شد، چرا که فرهنگ، آثار کلانی برسرنوشت یک کشور خواهد داشت.

یکی از مهمترین ابعاد و مظاهر فرهنگ هر کشوری عمل مبارک ازدواج می باشد. ازدواج یکی ازمهم ترین و مبارک ترین پیوندهای زندگی است. اگر پایه و بنیان هرعملی محکم باشد،در ادامه آن عمل غالب شده و بانیان آن عمل موفق خواهند گردید.

کشورهای غربی تمام سعی خود را می کنند تا ازدواج مسلمانان را که یکی از مهم ترین ارکان فرهنگ آنهاست شبیه خود کنند و اگر در ازدواج هر فردی، هنجارهای اسلامی رعایت نشود بهار زندگی آنها تبدیل به خزان خواهد شد. اما چنانچه ارکان و هنجارهای اسلامی رعایت شود جوانان در زندگی خود همیشه با بهار روبه رو خواهند بود.

درعصر کنونی موسسات و گروههای مختلفی سعی می کنند در ازدواج جوانان راه پیدا کنند.

بعضی از این گروه ها که مخالف شئونات اسلامی هستند هدفی جز کسب پول ندارند و باعث می شوند زندگی جوانان به نابودی کشیده شود.

اما بعضی از موسسات هدفی جز رضای خدا و ترویج سبک و فرهنگ اسلامی ازدواج ندارند. مدیران این موسسات مروج  سبک بسیار زیبای اسلامی برای برگزاری مراسمات عروسی‌ هستند.

این گونه موسسات خیریه اسلامی در مراسمات عروسی برنامه های جالب و متنوعی ای را اجرا می کنند که در روحیات افراد و مخصوصا عروس و داماد تاثیر خواهد گذاشت. موسسات خیریه همچنین تمام این فعالیت ها را به صورت رایگان و برای رضای خدا و جا افتادن فرهنگ زیبای ازدواج آسان اسلامی انجام داده و بانیان این موسسه، در این راه، خیلی دلسوزانه و مشفقانه عمل می کنند.

جا دارد از چنین موسساتی و ازچنین افرادی که پرچمداران و ستونهای فرهنگ یک کشور هستند و با عمل خود از فرهنگ اسلامی حفاظت می کنند، تشکر و قدردانی فراوان شود و کمال همکاری با آنان به عمل آید.

علی سابکزئی دانشگاه سیستان و بلوچستان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن