مقالات و یادداشت ها

لوتان: آیا نشست تهران جبهه ضد غربی ایجاد کرد؟

آوای سنت : روزنامه سوئیسی لوتان (LeTemps) گزارش داد، نشستی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین روس و ابراهیم رئیسی ایرانی را گرد هم آورد، یک جبهه شورشی ضدغربی در پس زمینه جنگ اوکراین است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،از نگاه این روزنامه، این نشست راهی برای اثبات این موضوع بود که روسیه که تحت تحریم های شدید اقتصادی قرار دارد، آن طور که غرب فکر می کند،منزوی نیست.

به اعتقاد این گزارش، نشست سه جانبه فوق اما وجود اختلافات فراوان بین طرف های شرکت کننده به ویژه درباره موضوع سوریه را پنهان نمی کند.

این روزنامه معتقد است: رئیس جمهور ترکیه که هفته ها پیش از طرح حمله نظامی جدید به جنگجویان کُرد در همسایگی سوریه خبر داده بود، به امید جلب موافقت ضمنی ایران و روسیه به عنوان دو متحد بشار اسد رئیس جمهور سوریه، به تهران رفت اما کار او آسان به نظر نمی رسد.

اردوغان در جریان این اجلاس به ایرانیان یادآور شد که سازمان های تروریستی کُرد مزاحم جدی برای ترکیه و ایران هستند و از آنها خواست تا برای مبارزه با این سازمان ها تلاش کنند. وی در این زمینه به امکان همکاری کشورش و ایران در زمینه صنایع نظامی اشاره کرد، بازاری امیدوارکننده که حدود ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

لوتان خاطرنشان کرد: واضح است که موضوع سوریه که از آغاز جنگ در اوکراین به فراموشی سپرده شده،کاملاً از محاسبات غرب خارج شده است.

نشست تهران ممکن است به ترکیه برای حمله به کوبانی که به نمادی از جنگ علیه دولت اسلامی تبدیل شده است چراغ سبز نشان دهد.اقدامی که نشان دهنده تقلیل نقش آمریکا در سوریه است .

روزنامه سوئیسی نوشت که آنکارا در این نشست سه جانبه روی مماشات با مسکو تمرکز کرده است و در این زمینه به دیدگاه سونر کاگاپتای تحلیلگر سیاسی موسسه واشنگتن استناد کرد که گفت: اردوغان به دنبال استفاده از جنگ اوکراین به عنوان ابزاری برای فشار بر روسیه است. به خصوص که کشورش کلیدهای دریای سیاه را به لطف تنگه های بسفر و داردانل در دست دارد.

بر این اساس، کاگاپتای معتقد است که اردوغان می تواند به پوتین کمک کند تا کریدور گندمی را ایجاد کند که صادرات حدود ۲۰ میلیون تن غلات انباشته شده در اوکراین را امکان پذیر می کند و همچنین می تواند صادرات گندم روسیه را که از خروجی محروم است، احیا کند.

این روزنامه خاطرنشان می کند که امکان نزدیکی روسیه و ایران از زمان آغاز تحریم های غرب علیه مسکو،که مشابه تحریم های اعمال شده علیه تهران است وجود داشته است.به گفته لوتان، یکی از برجسته ترین جلوه های این نزدیکی، این است که پوتین و رئیسی در مدت ۶ ماه ۳ بار در مناسبت های مختلف با یکدیگر ملاقات کردند.

در مورد هدف از دیدار آنها در اجلاس تهران، بر اساس آنچه که یوری اوشاکوف از مقامات کرملین می‌بیند، افزایش همکاری‌های دو کشور تا سطح مشارکت راهبردی است. به ویژه اینکه ایران طبق اطلاعات آمریکایی‌ها که تهران آن را تکذیب می‌کند، آماده می‌شود تا صدها پهپاد بدون سرنشین را که روسیه در جنگ در اوکراین به آن نیازدارد، تامین کند.

نویسنده گزارش لوتان در پایان به پارادوکس عجیبی اشاره کرد، زیرا ترکیه که به دنبال راضی کردن روسیه است، پهپادهایی را در اختیار ارتش اوکراین می گذارد که بیشترین آسیب را به نیروهای روسیه در شهرهای مختلف اوکراین وارد می‌کند. به اعتقاد این روزنامه، این امر گواه بر این است که جبهه ضد غرب قبل از اتحاد صفوف خود همچنان با مشکلات زیادی مواجه است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن